„Panašaus sprendimo, atsižvelgiant į kitų vandentvarkos įmonių patirtį, pirmosios instancijos teisme ir tikėjomės. Nepaisant to, kad mokestinė prievolė bendrovei buvo ženkliai sumažinta, vis tik teismas nepasisakė dėl kitų mums reikšmingų aplinkybių: aplinkosaugininkų tyrimams paimto mėginio paėmimo procedūrinių pažeidimų, tyrimo patikimumo, tyrimų protokolų ir kt.“ – sako „Vilniaus vandenų“ Veiklos organizavimo tarnybos direktorius Egidijus Anulis.
Tiek Aplinkos ministerija, tiek ministerijai pavaldžios įstaigos iki mokestinės prievolės skyrimo „Vilniaus vandenims” ir kai kurioms kitoms vandentvarkos įmonėms, laikėsi pozicijos, kad šalies miestų nuotekų valymo įrenginiai neturi galimybių valyti ftalatus ir fenolius, jos buvo įpareigotos tik stebėti iš juridinių klientų su nuotekomis atitekančią taršą ir teikti duomenis aplinkosaugininkams. Tai ir buvo atliekama. Tačiau nuo 2019 metų aplinkosaugininkų nuomonė pasikeitė, didžiosios – Klaipėdos, Kauno, Kėdainių ir Vilniaus – vandentvarkos bendrovės buvo apkaltintos taršos nuslėpimu ir netikėtai sulaukė reikalavimo mokėti 50 kartų padidintus viršnormatyvinės taršos mokesčius.
„Neviršyti didžiausios leistinos ftalatų ir fenolių koncentracijos reikalavimų griežtai laikėmės. Duomenų apie fatalatus neslėpėme, kiekvienais metais teikėme monitoringo duomenis. Todėl net ir per pusę sumažinta sankcija yra neadekvati“, – aiškina E. Anulis. Todėl nepaisant prievolės sumažinimo, šios dienos teismo sprendimą, bendrovė skųs aukštesnės instancijos teismui.
Pasak „Vilniaus vandenų“ Veiklos organizavimo tarnybos direktoriaus, bendrovė tikisi, kad aukštesnės instancijos teismas atsižvelgs į tai, kad šiuo ir kitų analogiškų ginčų atveju, nesuveikė valstybinė aplinkos būklės stebėsenos (monitoringo) sistema, leidimų išdavimą/keitimą bei kontrolės funkcijas vykdančios institucijos neveikė taip, kaip nustatyta teisės aktuose, nebuvo užtikrintas esminis principas „teršėjas moka“.
Tiesiog sumažinus mokestines prievoles vandentvarkos bendrovėms, šalyje lieka neišspręsta ir ftalatų taršos problema – šių teršalų naudojimo gamyboje ir buityje ydingas reguliavimas. Bendrovės įsitikinimu, tokia praktika nepadeda užkirsti kelio ftalatų ir fenolių taršos šaltiniui. Ftalatai kenkia sveikatai ne tik tuomet, kai jie su nuotekomis patenka į gamtą, bet, visų pirma, būdami mūsų buityje. Dėl to vis daugiau šalių riboja ftalatų ir fenolių naudojimą pramonėje, o iki 2033 m. ES yra įpareigojusi visas nares pasiekti nulinę ftalatų bei fenolių taršą.
„Vilniaus vandenys“ į šį įsipareigojimą ir tikrosios taršos problemos sprendimų paiešką žiūri labai rimtai ir savo iniciatyva ėmėsi ir vykdo veiksmus nulinei taršai pasiekti:
1. Bendrovė aktyviai ieško ftalatų valymo technologijų, kurios užkirstų kelią šių teršalų patekimui į gamtą. Pateikė užklausas valymo technologijų tiekėjams, tačiau, nurodžius konkrečius, siekiamus išvalymo rodiklius, kol kas nė vienas tiekėjas nepasiūlė efektyvių valymo sprendimų.
2. Reguliariai tikrina nuotekas 500 įmonių, veikiančių „Vilniaus vandenų“ aptarnaujamoje teritorijoje, ir nuosekliai diegia naujausius kontrolės mechanizmus.
3. Konsultuoja savo klientus, kaip jie gali patobulinti gamybos procesus siekdami sumažinti taršą ftalatais ir kitomis kenksmingomis medžiagomis. Deja, daliai įmonių šiuo metu yra paprasčiau ir pigiau susimokėti mokestį už padidintą taršą nei keisti gamybos procesus.
4. „Vilniaus vandenys“ ieško dialogo su valdžios institucijomis, siekdami strateginių sprendimų šalies mastu – ragina sukurti nuoseklią sistemą, įgalinančią riboti ar užkardyti ftalatų naudojimą kasdienėje buityje ir pramonėje, keisti įstatymus, leidžiant apmokestinti didžiausius teršėjus.
5. Šviečia visuomenę apie ftalatų ir fenolių daromą žalą bei kaip galima šių teršalų išvengti buityje.
„Vilniaus vandenys“ yra didžiausia Lietuvoje vandentvarkos bendrovė, tiekianti geriamąjį vandenį ir tvarkanti nuotekas daugiau nei 265 tūkst. klientų. Per parą bendrovė patiekia apie 93 tūkst. kub. metrų vandens ir surenka bei išvalo daugiau nei 111 tūkst. kub. metrų nuotekų.