„Tesla“ sumažino savo automobilių kainas JAV ir Europoje penktadaliu, nes susiduria su lėtėjančia paklausa ir didėjančia konkurencija.
JAV automobilių gamintoja 2022 m. pardavimus padidino 40 proc. iki 1,3 mln. ir tapo didžiausia pasaulyje baterijomis varomų elektromobilių gamintoja, aplenkusi Kinijos BYD. Tačiau investuotojai pradėjo nerimauti, kad pardavimų augimą ribos ekonomikos sulėtėjimas kai kuriose pagrindinėse jos rinkose.
Automobilių gamintojai visame pasaulyje didina elektromobilių gamybą, ruošdamiesi vidaus degimo variklių draudimams, kurie Jungtinėje Karalystėje ir Europoje įsigalios dešimtmečio pabaigoje. Dėl to „Tesla“ susiduria su naujų, tik elektra varomų konkurentų, tokių kaip „Lucid“, „Fisker“ ir „Polestar“, konkurencija. Varžybas dėl pirkėjų dėmesio didina ir seniai žinomi ženklai – „Volkswagen“, „General Motors“ bei „Hyundai“.
Nuogąstavimai prisidėjo prie „Tesla“ akcijų vertės kritimo biržoje. Nuo investuotojų entuziazmo viršūnės 2021 m. „Tesla“ rinkos vertė sumažėjo daugiau nei dviem trečdaliais – nuo daugiau nei 1,2 trilijono dolerių 2021 m. lapkritį iki mažiau nei 400 mlrd. dolerių.
Vertės sumažėjimas lėmė, kad kompanijos vadovas ir pagrindinis akcininkas Elonas Muskas nebėra turtingiausias pasaulio žmogus ir sumušė didžiausio istorijoje asmeninio turto praradimo rekordą – už tai jis net įrašytas į Gineso rekordų knygą. Manoma, kad prie automobilių gamintojo vertės sumažėjimo prisidėjo ir E.Musko blaškymasis perimant socialinį tinklą „Twitter“.
Penktadienį (sausio 13 d.) priešpietinėje prekyboje „Tesla“ akcijos, įtrauktos į Niujorko „Nasdaq“ vertybinių popierių biržos sąrašus, atpigo 6 proc.
„Tesla“ atstovas spaudai teigė, kad po „neramių tiekimo grandinės sutrikimų metų“, kurie leido sumažinti klientams tenkančias sąnaudas, bendrovėje „normalizavosi kai kurių sąnaudų infliacija“.
Pigiausio „Model 3“ sedano, galiniais ratais varomos versijos, kaina sumažėjo 5500 svarų sterlingų (6 220 eurų) ir pasiekė bendrą 42 990 svarų sterlingų (48 635 eurų) kainą. Pigiausias „Model Y“ krosoveris atpigo iki 44 990 svarų sterlingų (50 878 eurų), nors labiausiai buvo sumažinta brangiausios „Performance“ versijos kaina – per 8 000 svarų sterlingų (9 047 eurų).
JAV investicinio banko „Wedbush“ analitikas Danas Ivesas teigė, kad kainų sumažinimas JAV ir Europoje „rėžia akį“ ir kad investuotojai tikriausiai reaguos neigiamai. Jis pridūrė, kad dabar vyksta „elektromobilių kainų karas“ tarp gamintojų.
Tačiau jis teigė, kad tai buvo „teisingas strateginis E.Musko pokerio ėjimas“ ir kad dėl kainų sumažinimo pardavimai gali padidėti 12-15 proc.
„Tesla“ dabar turi pasaulinį mastą, kurio neturėjo prieš kelerius metus, ir gali imtis tokių agresyvių veiksmų, kaip šis, kad dar labiau padidintų rinkos dalį šiose elektromobilių ginklavimosi varžybose“, – sakė D.Ivesas.
Automobilių interneto svetainės Electrifying.com vadovė Ginny Buckley teigė, kad „Tesla“ pirkėjams šis žingsnis „nepadarys tokio įspūdžio, nes galiausiai gali pakirsti pasitikėjimą bendrove“.
„Automobilių gamintojai paprastai kruopščiai reguliuoja kainas ir paskatas, kad nesumažintų naudotų automobilių vertės ir nesuerzintų klientų“, – sakė ji.