Už juodos kavos su cukrumi puodelį kavinėje šiandien mokame trečdaliu daugiau nei prieš 5 metus, rodo 15min pateikti Lietuvos statistikos departamento duomenys. Lyginant 2013 ir 2018 metų rugpjūčio mėnesio kavos kainas kavinėse, jos išaugo 37,9 proc.
Gal smarkiai pabrango ir kavos pupelės? Statistika tai neigia. Per pastaruosius penkerius metus kavos pupelės pabrango 2,9 proc., o malta natūrali kava – 4,2 proc.
Augant puodelio kainai kavinėse, prekybininkai tikina pastebintys didėjančią automatinių kavos aparatų populiarumą.
15min nusprendė pasidomėti, kaip, kylant kainoms, keičiasi lietuvių kavos gėrimo įpročiai.
Už kavos puodelį – 2 eurai
To, kad kava brangsta, neslepia ir kavinių tinklų atstovai. Pavyzdžiui, „Vero cafe“ direktorė Laima Vėželienė aiškino, kad kavos kaina kyla, nes didėja kitos išlaidos.
„Kainų pokyčiams dažniausiai įtakos turi pakitę patiekalų ingredientų pokyčiai rinkoje, pavyzdžiui, kavos, pieno, cukraus. Padidėjus minimaliam mėnesiniam atlyginimui, kyla ir sąnaudos – apsaugos, valymo, didėja mokesčiai „Sodrai“, – teigė ji.
Tai, kad bėgant metams didėja kavos kaina, pastebi ir viena kavos restorano „Taste map“ įkūrėjų Ieva Ivonė.
„Kainos, kaip ir visos Lietuvoje, augo ir vis dar auga. Nesinorėtų, kad rinka taip išsikreiptų, jog kava taptų prabangos preke. Manau, kad tai turėtų būti kasdieninio vartojimo ir visiems prieinamas produktas“, – sakė ji.
Iki 2 eurų – tiek turėtų kainuoti juodos kavos puodelis. Su pienu ar kitais priedais gali šoktelti iki 2,5 euro, bet ne daugiau. Kava neturi kainuoti kaip dienos pietūs, – sakė I.Ivonė.
Pasak I.Ivonės, normali kaina už profesionaliai paruoštą kavos puodelį kavinėje turėtų siekti apie 2 eurus.
„Iki 2 eurų – tiek turėtų kainuoti juodos kavos puodelis. Su pienu ar kitais priedais gali šoktelti iki 2,5 euro, bet ne daugiau. Kava neturi kainuoti kaip dienos pietūs“, – aiškino I.Ivonė.
Tačiau, jos nuomone, mokėti tokią kainą už kavą, pagamintą kavos aparato, pavyzdžiui, degalinėse, nėra adekvatu.
„Tai jau turbūt šiek tiek peržengia protingumo ribas“, – mano ji.
Keičiasi kavos gaminimo įpročiai
„Taste map“ įkūrėja pastebi, kad Lietuvoje sparčiai auga kavos vartojimo kultūra ir gerėja kavos kokybė.
„Šiuolaikinis gyvenimo tempas pakankamai greitas, dėl to, ir dėl paprastumo, žmonės dažnai renkasi kavos aparatus. Bet mes, kaip lėtos ir kokybiškos kavos šalininkai, jaučiame, jog laiko ir dėmesio žmonės negaili ir įprastam kavos ruošimo būdui. Mus tai džiugina, nes ne visada greitis eina lygiagrečiai su kokybe“, – sakė pašnekovė.
Kalbėdama apie vis populiarėjančius kavos aparatus I.Ivonė išskyrė kapsulinius. Tačiau apie juos ji turi neigiamą nuomonę.
„Esu natūralizmo šalininkė, todėl manau, kad reikėtų rinktis produktą kuo grynesnį. Kai perkame pupeles, perkame jas ne kaip faršą, o kaip pilną mėsos gabalėlį ir matome, ką perkame“, – lygino pašnekovė.
Pasak jos, kapsuliniai kavos aparatai neparuošia kokybiškos kavos, lyginant su pupelėmis.
„Kava iš kapsulių yra greitas sprendimas. Labai paprasta ją pasiruošti ir labai patogu, bet didelės kokybės ten ieškoti nereiktų. (...) Mano nuomone, kalbant apie skonį ir kokybę, reikia grįžti prie pagrindų – pačios žaliavos, šalies, jos kilmės. Panašiai kaip ir su vynu“, – tikino I.Ivonė.
Išaugo kavos aparatų pardavimai
Išaugusią automatinių kavos aparatų paklausą pastebi ir prekybininkai.
„Lyginant 2016 ir 2017 metus kavos aparatų pardavimai išaugo daugiau nei 20 proc. Šiemet per 8 mėnesius jau pasiekėme 2017 metų lygį ir jį viršijome. Nors dar tik laukiamas didysis kavos aparatų pirkimo bumas šaltuoju ir prieššventiniu laikotarpiu“, – informavo prekybos centro „Ermitažas“ pardavimų ir rinkodaros skyriaus direktorė Laima Skirienė.
Lyginant 2016 ir 2017 metus kavos aparatų pardavimai išaugo daugiau nei 20 proc. Šiemet per 8 mėnesius jau pasiekėme 2017 metų lygį ir jį viršijome, – vardijo L.Skirienė
Dėl išaugusio kavos aparatų populiarumo antrino ir internetinės parduotuvės „Pigu.lt“ komunikacijos vadovė Raimonda Strazdauskaitė.
„Stebime, kad susidomėjimas šiais buities prietaisais jau keletą metų auga. Lyginant šių metų ir atitinkamai to paties laikotarpio 2016 metų pardavimus, kavos aparatų pardavėme 4 kartus daugiau.
Šiuo metu kavos aparatai sudaro apie 15 proc. parduodamos smulkiosios buitinės technikos. Prognozuojame, kad šių metų pardavimai, lyginant su pernykščiais, augs“, – teigė ji.
„Ermitažo“ pardavimų ir rinkodaros skyriaus direktorė L.Skirienė atskleidė, kad populiariausi yra kapsuliniai kavos aparatai.
„Pastebima, kad didžioji dalis pirkėjų skuba ir gyvenimo tempas juos veja. Tokio tipo pirkėjai dažniausiai perka kapsulinius kavos aparatus.(...) Tarp pirkėjų populiariausi kapsuliniai „Delonghi“ prekinio ženklo kavos aparatai“, – teigė ji.
Tuo tarpu „Pigu.lt“ atstovė atkreipė dėmesį į augančią pilnai automatinių kavos aparatų paklausą.
„Pirkėjų labai mėgstami kapsuliniai kavos aparatai, pavyzdžiui, „Nescafe Dolce Gusto“, tačiau vis daugiau klientų yra linkę pirkti pilnai automatinius kavos aparatus, kurie šviežiai mala kavos pupeles, taip pat šildo pieną bei plaka pieno putą. Su tokiais aparatais galima pasigaminti ne prastesnę kavą nei kavinėse“, – dėstė R.Strazdauskaitė.
Vis dažniau renkasi pupeles
Tuo tarpu prekybos centrų atstovai taip pat pastebi, kad pastaraisiais metais malta kava užleidžia lyderio pozicijas.
„Pastebime, kad Lietuvoje kinta kavos vartojimo kultūra: maltos kavos kategorijoje pastaruoju metu pastebimas nežymus kritimas, tačiau mūsų pirkėjai vis dažniau vietoje maltos kavos renkasi kavos pupeles arba kapsules“, – teigė prekybos centro „Rimi Lietuva“ viešųjų ryšių vadovė Giedrė Buivydienė.
Maltos kavos kategorijoje pastaruoju metu pastebimas nežymus kritimas, – tikino prekybos centro atstovė.
Pasak prekybos centro „Maxima“ komercijos vadovės Vilmos Drulienės, maltos kavos pardavimai, lyginant su pernai, išaugo nežymiai.
„Maltos kavos pardavimai auga, pavyzdžiui, pernai, lyginant su 2016 metais jos nupirkta 7 proc. daugiau. Šiemet kol kas fiksuojame 1 proc. išaugusius pardavimus“, – tikino ji.