Tiek bankai, tiek prekybininkai teigia, kad tokia situacija susiklostė istoriškai, o Lietuvos vartotojai kreditinėmis kortelėmis tiesiog nesinaudoja.
Lietuvos banko duomenimis, Lietuvoje bendras išduotų kortelių skaičius milijonu viršija gyventojų skaičių. Iš jų kreditinių kortelių yra apie 500 tūkst. Absoliuti dauguma kreditinių kortelių turėtojų jas naudoja atsiskaitymams. Kodėl bankai ir elektroninės parduotuvės neskuba klientams sudaryti geresnių sąlygų?
Bankų ir prekybininkų interesai sutampa
Skirtingai nuo atsiskaitymų kreditinėmis kortelėmis, visa atsakomybė už vagystę iš sąskaitos ar sukčiavimą kliūna sąskaitos turėtojui, o ne bankui.
Tikėtina, kad šį tekstą skaitantys žmonės yra kada nors prekę įsigiję internetu. Jei jūs tai darėte užsienio elektroninėje parduotuvėje, jums pakako suvesti kortelės numerį, nurodytą trijų skaičių apsaugos kodą ir savo asmens duomenis.
Pakartotinai pirkdami žmonės dažniausiai neturi suvedinėti nieko. Iš pirkėjo už pinigų pervedimą nenuskaičiuojamas nei centas.
Jei jūs pirkote Lietuvoje, procedūra atrodė taip. Jums buvo pasiūlyta prisijungti prie banko, kuriame turite sąskaitą. Suvedus atpažinimo kodą, kodą iš generatoriaus ar kodų lentelės ir slaptažodį prieš jūsų akis iššokdavo užpildyta pervedimo forma. Jums kodu dar kartą patvirtinus pervedimą pinigai iškeliaudavo, o jūs buvote grąžinamas į elektroninę parduotuvę. Ši procedūra kartojama kiekvieno pirkimo metu.
Koks skirtumas tarp šių procedūrų? Be to, kad antroji trunka ilgiau ir jai būtina turėti sąskaitą Lietuvoje veikiančiame banke, ji pirkėjui kainuoja papildomus 40 euro centų. Pinigai iš pirkėjo sąskaitos nuskaičiuojami dar iki prekės atsiuntimo.
Nuo sumokėjimo momento, visas pretenzijas su elektronine parduotuve pirkėjas turi aiškintis pats be banko dalyvavimo ir pinigams gulint pardavėjo sąskaitoje. Kreditinės kortelės atveju klientas turi galimybę atšaukti mokėjimą, o papildomas garantijas turi teikti ne tik elektroninė parduotuvė, bet ir bankas.
TAIP PAT SKAITYKITE: Lietuvos elektroninės parduotuvės nebeišsitenka vietos rinkoje
Tai bankams gali kainuoti brangiai. Vienas tokių atveju buvo 2009 m. įvykęs skrydžių bendrovės „FlyLAL“ bankrotas, po kurio Lietuvos bankai privalėjo kompensuoti pinigus kreditinėmis kortelėmis bilietus įsigijusiems klientams.
15min.lt kalbinti verslininkai pasakojo, kad būtent po šio atvejo bankai į atsiskaitymą mokėjimų kortelėmis Lietuvos internetinėse parduotuvėse ėmė žiūrėti itin skeptiškai. Prekybininkams suteikti didesnes galias pirkėjams taip pat nėra jokios motyvacijos.
Atsakomybę užkrovė vartotojams
Lietuvoje veikiantis atsiskaitymo būdas Europoje yra visiškai nepopuliarus ir mažai paplitęs, o klientas iš užsienio jo pagalba Lietuvos elektroninėje parduotuvėje apsipirkti iš viso negalėtų, – teigė V.Vorobjovas.
Lietuvos elektroninės komercijos asociacijos vadovas Vytautas Vorobjovas 15min.lt teigė, kad bankai itin suinteresuoti kuo platesniu „Bank link“ paslaugos paplitimu, nes, skirtingai nuo atsiskaitymų kreditinėmis kortelėmis, visa atsakomybė už vagystę iš sąskaitos ar sukčiavimą tenka sąskaitos turėtojui, o ne bankui.
Taip pat bankams nereikia mokėti mokesčių kortelių kompanijoms, tokioms kaip „Visa“ ar „Mastercard“.
„Lietuvoje veikiantis atsiskaitymo būdas Europoje yra visiškai nepopuliarus ir mažai paplitęs, o klientas iš užsienio jo pagalba Lietuvos elektroninėje parduotuvėje apsipirkti iš viso negalėtų.
Prekiaujantys Lietuvos rinkoje prisitaikė prie situacijos, tačiau pardavėjai, veikiantys platesnėse rinkose, kenčia, nes mokėjimas kortele yra pagrindinis atsiskaitymų internete įrankis pasaulyje. Tenka suktis, ieškoti išeičių. Dažniausiai pagalbos ieškoma Latvijos bankuose“, – pasakojo V.Vorobjovas.
Nejaučia poreikio
Lietuvoje kreditinės kortelės nėra populiarios. Anksčiau iš klientų didesnio poreikio nebuvome pastebėję, dėl to tokio mokėjimo būdo nebuvome įsivedę, – teigė D.Liulys.
Didžiausios Lietuvoje elektroninės parduotuvės „Pigu.lt“ vadovas Dainius Liulys 15min.lt teigė, kad visame pasaulyje populiariausias atsiskaitymo būdas mūsų šalyje klientams neįdomus.
„Lietuvoje kreditinės kortelės nėra populiarios. Anksčiau klientų didesnio poreikio nebuvome pastebėję, dėl to tokio mokėjimo būdo nebuvome įsivedę. Lietuvoje labai sėkmingai veikia „Bank link“ technologija, kuri daug populiaresnė. Nuolat stebime rinką. Kai pajusime, kad poreikis atsiranda, mes šį mokėjimo būdą ir pasiūlysime“, – žadėjo verslininkas.
Paklaustas, ar parduotuvei nebūtų patogiau, jei joje prekes galėtų užsisakyti ir užsieniečiai, D.Liulys teigė, kad pasirinktas kitoks verslo modelis: „Užsienio piliečiai „Bank link“ technologija pasinaudoti negalėtų, tačiau mes nesiunčiame prekių į užsienį. Norime patys kokybiškai ir greitai pristatyti prekes, o kai jas tenka siųsti toliau, tenka naudotis kurjerių paslaugomis ir už kokybę visiškai atsakyti negali. Taip pat veikiame Latvijoje ir Estijoje.“
„Pigu.lt“ klientams siūlo galimybę atsiskaityti kortele, tačiau tik užsakymo atsiėmimo metu. Analogiška situacija ir daugelyje kitų Lietuvos internetinių parduotuvių. Klientams siūlomi keli atsiskaitymų būdai, tačiau tarp jų galimybės atsiskaityti kreditine kortele internetu nėra.
Susiklostė istoriškai
Lietuvoje istoriškai susiklostė situacija, kad didžioji dauguma mokėjimo kortelių nuo pat jų išdavimo Lietuvoje pradžios buvo debetinės kortelės, kuriomis atsiskaitymai internetu ilgą laiką nebuvo galimi, – nurodė T.Pigaga.
SEB banko Mokėjimo kortelių departamento direktorius Tomas Pigaga 15min.lt taip pat aiškino, kad kreditinės kortelės lietuviams svetimos istoriškai.
„Istoriškai susiklostė situacija, kad didžioji dauguma mokėjimo kortelių nuo pat jų išdavimo Lietuvoje pradžios buvo debetinės kortelės, kuriomis atsiskaitymai internetu ilgą laiką nebuvo galimi, todėl Lietuvoje išpopuliarėjo „Bank-link“ paslauga. Vietinėje rinkoje tai yra saugus ir patogus sprendimas“, – sakė jis.
Pasak jo, tolesnė atsiskaitymų interneto erdvėje ateitis priklausys nuo kintančių klientų poreikių, kurie gali pakeisti nusistovėjusias tradicijas. Atsiskaitymai internetu suvedus tik kortelės duomenis yra patogūs įmonėms, kurių klientai yra iš užsienio, kadangi tokiu atveju atsiskaitymai daug paprastesni.
„Kita vertus, šiandien pasaulyje yra siūloma labai daug ir kitų įvairių e-komercijos sprendimų, tad prekybai globalioje rinkoje įmonės renkasi joms geriausius šiandieninėmis sąlygomis sprendimus. Nuolatos stebime klientų įpročius, kurie smarkiai evoliucionuoja, ir pagal tai siūlome atitinkamus sprendimus.
Savo rinkoje šiandien turime ir lietuviškų elektroninių parduotuvių, kurios jau nuo seniau priima atsiskaitymus ir mokėjimo kortelėmis. Tokių parduotuvių, kurios šalia įprastinių atsiskaitymų „bank-link“ būdu, planuoja pradėti priimti mokėjimus ir kortelėmis, daugėja“, – sakė SEB banko atstovas.
Nėra vietinių paslaugos teikėjų
Lietuvoje nebuvo ir vis dar nėra vietinių paslaugų teikėjų, kurie elektroninėms parduotuvėms siūlytų atsiskaitymų kortele internetu paslaugas, – minėjo D.Trumpickas.
Swedbank“ Lėšų valdymo pardavimų palaikymo departamento direktorius Dimantas Trumpickas 15min.lt aiškino, kad elektroninėms parduotuvėms „Bank link“ paslauga yra paprastesnė, kelianti mažiau reikalavimų ir yra mažesnė rizika dėl galimų negaliojančių atsiskaitymų, kai, pavyzdžiui, naudojami pavogti kortelių duomenys.
Į klausimą, kuri paslauga pigesnė, pašnekovas atsakė: „Kaina visada yra dviejų pusių derybų ir susitarimo dalykas, tačiau „Bank link“ mokėjimai elektroninėms parduotuvėms kartais gali būti pigesni nei mokėjimai banko kortelėmis.“
Pašnekovo nuomone, mokėjimus per sąskaitas el. parduotuvėms galima laikyti saugesniais, nes čia eliminuota padirbtų kortelių panaudojimo problema. „Pirkėjo teisės yra ginamos visais atvejais ir esant pagrįstai pretenzijai jis finansiškai neturi nukentėti“, – minėjo D.Trumpickas.
Paklaustas, ar bankų Lietuvoje pajamos sumažėtų, jei vietoje „Bank link“ technologijos būtų naudojami atsiskaitymai kreditinėmis kortelėmis, departamento vadovas tiksliai atsakyti negalėjo:
„Į šį klausimą atsakyti sudėtinga. Atsiskaitymo būdai iš tiesų yra labai skirtingi. Tikėtina, kad įvairesni siūlomi atsiskaitymo būdai kaip tik paskatintų dažniau pirkti el. parduotuvėse ir atsiskaityti negrynais pinigais. Tai padėtų pritraukti naujų pirkėjų, kuriems iki tol siūlomi atsiskaitymo būdai nebuvo priimtini.“
D.Trumpicko teigimu, Lietuvoje nebuvo ir vis dar nėra vietinių paslaugų teikėjų, kurie elektroninėms parduotuvėms siūlytų atsiskaitymų kortele internetu paslaugas.
Žada griauti bankų monopolį
Dabar klientas per banką padaro pinigų pervedimą ir jo nebegali atšaukti. Mokėdamas kortele vartotojas gali atšaukti mokėjimą, jei persigalvojo. Jam taikomos visos garantijos. Nei bankai, nei pardavėjai iki šiol tiesiog nebuvo suinteresuoti aptarnauti kortelių, – teigė E.Andreika.
Nuo sausio vidurio Lietuvoje atsirado internetinių mokėjimų kreditinėmis kortelėmis aptarnavimo paslaugą siūlanti kompanija.
Bendrovės „Click2sell“ generalinis direktorius Egidijus Andreika 15min.lt teigė, kad ateiti į bankų monopolizuotą rinką yra sudėtinga.
„Aštuonerius metus mes dirbame kortelių atsiskaitymų versle, tačiau iki šiol tas paslaugas teikėme užsienio bendrovėms. Didžiausia problema, kad bankai iki šiol yra monopolizavę šią rinką Lietuvoje. Elektroninei parduotuvei pakanka sudaryti sutartis su keliais bankais ir ji gali pasiekti beveik visus Lietuvos vartotojus.
Mes siūlome technologiją, kuri yra populiariausia pasaulyje. Didesnėse pasaulio valstybėse niekas tokio mokėjimo metodo kaip „Bank link“ iš viso nežino. JAV ar Jungtinėje Karalystėje būtų neįmanoma su kiekvienu banku sudarinėti sutartis“, – dėstė jis.
Pasak E.Andreikos, ši paslauga būtų pigesnė, o pirkėjui, skirtingai nei dabar, nekainuotų nieko: „Bankai iki šiol iš pardavėjo ima 2-3 proc. nuo prekės vertės ir papildomą fiksuotą mokestį. Pirkėjas, pirkdamas „Bank link“ technologija, papildomai susimoka 40 euro centų. Apmokestinimas vyksta du kartus.
Atsiskaitant kortele pirkėjas nesumoka nieko, o pardavėjams paslauga kainuoja nustatytą 2,4 proc. sumą ir papildomą mokestį. Mūsų atsiskaitymo metodas pardavėjams yra pigesnis už „Bank link“, kai perkama už mažiau nei 100 eurų. Lietuvoje vidutinis prekių krepšelis elektroninėje parduotuvėje siekia apie 50 eurų.“
Verslininkas neslėpė, kad šiuo metu didžiausias iššūkis yra įtikinti verslininkus, kad šios technologijos pirkėjams tikrai reikia.
„Lietuvoje elektroninėms parduotuvėms nėra jokios motyvacijos pereiti prie atsiskaitymų kortelėmis. Dabar klientas per banką padaro pinigų pervedimą ir jo nebegali atšaukti. Mokėdamas kortele vartotojas gali atšaukti mokėjimą, jei persigalvojo. Jam taikomos visos garantijos. Nei bankai, nei pardavėjai iki šiol tiesiog nebuvo suinteresuoti aptarnauti kortelių“, – kalbėjo E.Andreika.