Už nukryžiuotąjį reklamoje „Keulė Rūkė“ gresia bauda: įmonė kaltinama visuomenės moralės pažeidimu

Greito maisto tinklo „Keulė Rūkė“ reklamos su religiniais simboliais (Jėzumi, kryžiumi ir pan.) įžeidė dalį tikinčiųjų, kurie įmonę apskundė pirmiausia prokurorams, o vėliau – Vartotojų teisių apsaugos tarnybai. Pastaroji paprašė Vyskupų konferencijos nuomonės ir nutarė, kad reklamose yra niekinami šventieji ir religiniai simboliai, ir taip pažeidžiamas Reklamos įstatymas.
„Keulė Rūkė“ reklama
„Keulė Rūkė“ reklama / „Keulė Rūkė“ nuotr.

Vartotojų teisių gynėjai ketvirtadienį atvers neįprastą bylą – jų nuomone,„Keulė Rūkė“ pažeidė kelis Reklamos įstatymo punktus. Tarp jų yra ir visuomenės moralės pažeidimas. Už tai bendrovei gresia bauda iki 9 tūkst. eurų.

Suerzino reklama

Provokatoriai „Keulė Rūkė“ nevengia savo nuotraukose, reklamose ir religinės tematikos – religinių įvaizdžių ir asmenų. Tai dalį tikinčiųjų suerzino taip smarkiai, kad jie iškart kreipėsi į prokuratūrą, prašydami pradėti ikiteisminį tyrimą.

Tačiau Vilniaus apygardos prokuratūra tyrimą pradėti atsisakė, ir nutarimo medžiagą persiuntė Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT), kuri dabar ir spręs, ar „Keulė Rūkė“ reklama feisbuke nepažeidžia Reklamos įstatymo 4 straipsnio.

Jame numatoma, kad reklama negali pažeisti visuomenės moralės, taip pat žeminti žmogaus garbės ir orumo, kurstyti religinės neapykantos bei diskriminacijos, skatinti prievartos, agresijos ar kelti panikos ir pan.

Įmonės savininkai, žinoma, tikina nieko nenorėję įžeisti, pažeminti ar supykdyti. Iliustracijos feisbuke yra dedamos siekiant „diskutuoti apie atgyvenusias idėjas“, tai yra „kvietimas judėti į priekį, o tai tiesiogiai koreliuoja su visuomenės moraliniais principais“.

„Keulė Rūkė“ taip pat nurodo, kad bendrovės komunikacijos tikslas nėra pažeminti religinius simbolius. Viena jų reklama primena nukryžiuotą Jėzų, tačiau įmonė tikina, kad tai yra tik „linksmas vyras prisirišęs ant kryžiaus“. Kitaip tariant, fikcinis personažas.

Reklamose taip pat vaizduojami su religija susiję objektai – religinės poezijos knyga ir kryžius. Tačiau „Keulė Rūkė“ nurodo, kad šie simboliai nepriklauso religinei bendruomenei, o ji ir nesiekia niekinti religinių bendruomenių ar jų simbolių.

Paprašė vyskupų nuomonės

VVTAT specialistai, prieš priimdami sprendimą, nusprendė pasikonsultuoti su religinės bendruomenės atstovais – Vyskupų konferencija. Jų šios reklamos, žinoma, nenudžiugino.

Vyskupai nusprendė, kad „Keulė Rūkė“ vaizdiniai ir jų platinimas „akivaizdžiai kertasi su visuomenėje galiojančiomis moralės nuostatomis“.

Vyskupų konferencijos teigimu, tikintį asmenį žeidžia švento asmens vaizdavimas tokiu būdu ir su tokiais atributais, kurie pasakoja apie banalumą, tuštybę, hedonistinį, vulgarų gyvenimo stilių, kuris esąs nesuderinamas su švento asmens vaizdavimu.

Nors „Keulė Rūkė“ tikina, kad nevaizduoja konkrečių religinių asmenų, Vyskupų konferencijai atrodo kitaip. Rašte VVTAT vyskupai nurodė, kad reklamos sukuria nuorodas į, pavyzdžiui, Nukryžiuotąjį, o toks jo vaizdavimas esąs netinkamas.

„Tikėjimo simbolių niekinimas ir iškraipymas sąmoningai pakeičiant jų prasmę, pažeidžia visuomenėje priimtus moralės principus, ypač kai tai yra daroma tiesiogiai ar netiesiogiai siekiant komercinės naudos“, – rašoma Vyskupų konferencijos rašte.

VVTAT prašė ir komunikacijų agentūrų nuomonės, tačiau nesulaukė.

Tarnyba pritarė vyskupams

Už galimus reklamos įstatymo pažeidimus „Keulė Rūkė“ gresia bauda iki 9 tūkst. eurų. Tikėtina, kad bauda tikrai bus skirta, mat, kaip nurodo pati VVTAT, vyskupų nuomonei ji pritaria.

„VVTAT taip pat sutinka su Lietuvos Vyskupų konferencijos nuomone, kad religinių simbolių naudojimas komerciniais tikslais nagrinėjamu atveju peržengia toleruotinas ribas“, – raštu dėsto VVTAT.

Vartotojų teisių gynėjų nuomone, bendrovė savo reklamose naudoja neetiškai pateiktus religinius simbolius, siekdama reklamuoti savo parduodamas prekes, todėl „sistemiškai siekia išjuokti ir paniekinti religinius simbolius, taip norėdama pasiekti didesnės finansinės naudos“.

VVTAT specialistai išnagrinėjo kiekvieną feisbuko įrašą, dėl kurio buvo skundžiamasi, analizavo ir kai kuriuos „Keulė Rūkė“ sekėjų komentarus ir bendrovės atsakymus jiems. Pavyzdžiui, reklamą, kur yra vaizduojamas nukryžiuotas vyras, VVTAT vertina kaip skatinimą „rinktis bendrovės gaminamą maistą, neatsižvelgiant į visuomenės moralės ir dorovės principus“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis