Vakarų prekių ženklai įstrigo Rusijoje: išeiti sako negalintys dėl galiojančių sutarčių

Dėl rusų kariuomenės invazijos į Ukrainą nemažai Vakarų įmonių paskelbė, kad jų prekių ženklų nebeliks Rusijoje, tačiau dabar jos teigia, jog negali padaryti to dėl įvairių sutarčių, skelbia BBC.
„Burger King“
„Burger King“ / „Scanpix“ nuotr.

„Marks and Spencer“, „Burger King“, viešbučių tinklai „Marriott“ ir „Accor“ dėl savo sprendimų sako esantys apriboti sudėtingais franšizės susitarimais, neleidžiančiais pasitraukti iš rinkos. Šios įmonės perdavė verslą Rusijoje trečiosioms šalims ir nekontroliuoja operacijų, vykdomų jų vardu.

Kartu šios įmonės Rusijoje turi beveik tūkstantį parduotuvių. „M&S“ turi 48 parduotuves, „Burger King“ – 800 restoranų, „Marriott“ ir „Accor“ – atitinkamai 28 ir 57 viešbučius.

BBC žiniomis, prekių ženklai yra sudarę teisines franšizės sutartis, todėl jiems sunku pašalinti savo vardą iš Rusijos rinkos.

Daugelis Vakarų įmonių tokius susitarimus yra sudariusios dešimtmečiais. Pavyzdžiui, „Marks and Spencer“ parduotuves nuo 1999 m. valdo Turkijos bendrovė „FiBA“, turinti teisę pardavinėti jų produktus visoje Rytų Europoje. „Marks and Spencer“ pareiškė, kad dėl karo Ukrainoje sustabdė savo prekių tiekimą „FiBA“.

O „Burger King“ savininkė „Restaurant Brands International“ BBC teigė, kad jos restoranus valdo franšizės gavėjai ir kad šie „ilgalaikiai teisiniai susitarimai artimiausioje ateityje nebus lengvai pakeičiami“.

Viešbučių grupės „Marriott“, IHG ir prancūzų tinklas „Accor“, kuriam priklauso „Ibis“ ir „Novotel“ prekės ženklai, Rusijoje veikia pagal panašius susitarimus.

„Marriott“ BBC teigė, kad jos viešbučiai Rusijoje priklauso trečiosioms šalims, tačiau sakė, kad vertina savo franšizės sutartis ir tai, kaip jos viešbučiai veiks ateityje.

Advokatų bendrovės „Bird&Bird“ Jungtinėje Karalystėje tarptautinės franšizės specialistas Graeme'as Payne'as BBC sakė, kad franšizės sutartys naudingos Vakarų prekių ženklams, kurie nori patekti į skirtingų šalių rinkas, bet neturi vietos rinkos žinių ar reikiamų lėšų. Jis teigė, kad, žiūrint grynai iš verslo ir sutarčių sudarymo perspektyvos, uždaryti parduotuves be toli siekiančių teisinių pasekmių yra labai sunku. Šios pasekmės gali turėti rimtų finansinių pasekmių Vakarų įmonėms, kurias franšizės gavėjai gali paduoti į teismą, jei jos pažeistų bet kokią sutartį, kurios dažnai galioja 10 ar daugiau metų.

Victoria Hobbs, „Bird&Bird“ partnerė, BBC sakė, kad jei paaiškėtų, jog franšizės savininkas turi ryšių su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu arba jam buvo taikomos sankcijos, Jungtinės Karalystės požiūriu, sutartis galėtų būti nutraukta.

Tiesa, „Yum Brands“, kuriai priklauso „KFC“ ir „Pizza Hut“, pranešė, kad baigia derinti susitarimą su pagrindiniu franšizės gavėju dėl laikino „Pizza Hut“ veiklos sustabdymo.

M.Hobbs sakė, kad, jos nuomone, prekių ženklai „labai nerimauja“ dėl galimos žalos reputacijai, kurią gali sukelti tolesnė veikla Rusijoje.

Visgi kai kurios Vakarų įmonės, kurios jau paskelbė, kad traukiasi iš Rusijos rinkos, panašu, kad kol kas toli į priekį nežiūri ir kol kas pasirinko ne uždaryti visam laikui savo parduotuves, o sustabdžius veiklą ir toliau mokėti atlyginimus savo darbuotojams.

Kaip skelbė „Forbes“, didžiausias darbdavys iš savo veiklą stabdančių Vakarų įmonių Rusijoje – kompanija „MacDonald's“. Ji skelbia, kad ir toliau moka atlyginimą savo 62 tūkst. darbuotojų Rusijoje. IKEA, Rusijoje turinti 15 tūkst. darbuotojų, irgi skelbia, kad kol kas ir toliau moka savo rusų darbuotojams atlyginimus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis