2016 11 03 /13:54

„Valstiečių“ Lietuvoje nėra vietos alkoholio reklamai, o kaip kitur Europoje?

Rinkimus laimėję „valstiečiai“, be to, kad ketina įkurti prekybos alkoholiu valstybinį monopolį, ruošiasi uždrausti svaigalų reklamą. Skandinavijos valstybės, kurios pristatomos kaip pavyzdys Lietuvai, jau pratusios prie itin griežtų alkoholio reklamos ribojimų arba visiško draudimo, tačiau Latvija ir Estija laikosi liberalesnio požiūrio.
„Systembolaget“
„Systembolaget“ / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Visiškai uždrausti alkoholinių gėrimų ir tabako reklamą numatoma Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos rinkiminėje programoje. Tokia įstatymo nuostata Seimui jau buvo pristatyta – gegužę LR piliečių įstatymų leidybos iniciatyvinė grupė, atstovaujama su „valstiečiais“ į Seimą jau patekusio Aurelijaus Verygos, pateikė projektą, smarkiai sugriežtinantį prekybą alkoholiu ir visiškai uždraudžiantį alkoholio reklamą.

15min nusprendė pasidomėti, kaip alkoholio reklama reglamentuojama kaimyninėse Latvijoje ir Estijoje, taip pat valstybėse, kur veikia prekybos alkoholiu monopolis – Švedijoje, Suomijoje, Islandijoje, Norvegijoje. Pateikiama informacija paremta Europos alkoholio marketingo monitoringo centro turimais duomenimis.

Jeigu Lietuvoje būtų priimti visi „valstiečių“ siūlymai dėl alkoholio reklamos ir prekybos ribojimo, šalis taptų bene labiausiai alkoholio rinką kontroliuojančia Europos valstybe. Norvegija, tarkime, visiškai draudžia stipriųjų alkoholinių gėrimų reklamą televizijoje, tačiau nesikiša į laikraščių ar kitų leidinių redakcinį turinį. Lenkija per televiziją leidžia reklamuoti tik alų ir tik nuo 8 val. vakaro, tačiau visiškai neriboja alkoholio reklamos internete.

Švedija: tik silpno alkoholio reklama

Kine, televizijoje, radijuje, internete, sporto renginiuose, lauko stenduose draudžiamos stipresnių ne 15 proc. alkoholio koncentracijos gėrimų reklamos.

Televizijoje nėra leidžiamas prekių rodymas (angl. product placement), jokių televizijos programų negali remti alkoholinio gėrimo gamintojas, taip pat yra ir su radijo programomis.

Visi alkoholiniai gėrimai turi būti su informacija apie galimą jo poveikį sveikatai, informacija turi užimti mažiausiai 20 proc. pakuotės.

Islandija: jokio alkoholio rodymo

Alkoholio reklama ir išskirtinių prekės ženklų reklama yra draudžiama. Taip pat yra draudžiama rodyti alkoholio vartojimą bet kokiame kitame kontekste. Tai galioja radijo ir televizijos, lauko reklamai, taip pat reklamai internete, spaudoje, per sporto renginius, kine.

Suomija: tik silpnesni alkoholiniai gėrimai

Televizijoje ir radijuje, lauko stenduose, kine draudžiama tiesioginė, netiesioginė stiprių alkoholinių gėrimų reklama. Nestipraus alkoholio reklamai galioja tam tikri turinio apribojimai. Bet kokia reklama draudžiama nuo 7 val. ryto iki 10 val. vakaro.

Kine jokia alkoholio reklama nėra galima, jeigu filmas tinka ir jaunesniam nei 18 metų žiūrovui.

Internete yra draudžiamos šiais laikais vis populiaresnės alkoholio reklamos formos: žaidimai, loterijos ir konkursai, tekstinis ar vizualinis turinys, skirtas tam, kad vartotojai juo dalintųsi (tarkime, socialiniuose tinkluose).

Scanpix nuotr./„Facebook“
Scanpix nuotr./„Facebook“

Suomijoje taip pat draudžiama parduoti du ar daugiau alkoholinio gėrimo butelių vienoje pakuotėje už mažesnę kainą

Už parduotuvių ribų negalima pranešti apie tokią alkoholio gėrimo kainą, kuri galioja mažiau nei du mėnesius.

Stipraus alkoholio reklama draudžiama sporto renginiuose, silpnesnių gėrimų reklamai taikomi turinio apribojimai.

Norvegija: nemažai išimčių

Televizijoje draudžiama stipriųjų alkoholinių gėrimų reklama, radijuje draudžiamos reklamos su paslėpta žinute. Reklamai kine ir lauko stenduose jokių apribojimų nėra.

Laikraščių, žurnalų ir kitos žiniasklaidos alkoholinių gėrimų nušvietimas yra laikomas redakcine medžiaga ir jai negalioja alkoholio reklamai taikomi reikalavimai.

Visuose viešai prieinamuose interneto tinklalapiuose alkoholio reklama yra draudžiama. Jeigu portalas yra riboto priėjimo, tarkime, skirtas alkoholio pramonės darbuotojams, apribotas slaptažodžiu, informacija apie produktą gali būti teikiama.

Slaptažodis turi būti suteikiamas tik paprašius, jis turi būti unikalus ir neatspėjamas – tarkime, tai negali būti kompanijos pavadinimas. Sporto renginiams reklamos draudimai negalioja.

Alkoholio tiekėjai Norvegijoje gali platinti informaciją apie produktus naujienlaiškiais, elektroniniais laiškais, trumposiomis žinutėmis kitiems alkoholio tiekėjais, registruotiems importuotojams.

Lietuva: vis griežtyn

Televizijoje ir radijuje alkoholio reklamą draudžiama transliuoti nuo 6 val. ryto iki 11 val. vakaro, reklamai taikomi tam tikri turinio reikalavimai. Lauko stenduose galima reklamuoti tik alų, alaus kokteilius su nealkoholiniais priedais, natūralios fermentacijos vyną ir sidrą.

Flash pro, Flickr.com/Televizoriaus žiūrėjimas taip pat gali būti streso priežastis
Flash pro, Flickr.com/Televizorius

Neleidžiama reklamuoti alkoholio ant laikraščių ir žurnalų viršelių. Kino ir reklamai internete draudimai netaikomi, tik, kaip ir kitose valstybėse, yra taikomi tam tikri reikalavimai formai ir turiniui, pavyzdžiui, draudžiama reklamą rodyti nepilnamečiams, sieti alkoholį su vairavimu, fizinės ar psichinės būklės pagerėjimu ir pan.

Alkoholio reklama draudžiama jaunimo sporto renginiuose, taip pat nuo lapkričio pirmosios uždrausta pranešti apie alkoholiui taikomas akcijas ir nuolaidas, rengti degustacijas, žaidimus, loterijas, kurios skatintų vartoti alkoholį, leisti nuolaidų kuponus ir pan.

Latvija: panašu į Lietuvą

Televizijoje ir radijuje yra draudžiama alkoholio, išskyrus vyną ir alų, reklama. Reklamai taip pat taikomi turinio apribojimai.

Reklamai kine, internete jokie apribojimai nėra taikomi, taip pat nėra apribojimų reklamai prekybos vietose, nuolaidų ar akcijų skelbimui ar pan.

Draudžiama publikuoti alkoholio reklamą ant knygų, žurnalų, laikraščių viršelių. Alkoholio reklama yra neleistina ir įvairiuose sporto renginiuose.

Ant alkoholinių gėrimų pakuočių informacija apie jų galimą žalą sveikatai turi užimti ne mažiau nei 10 proc.

Estija: tik – apribojimai, o ne draudimai

Televizijoje ir radijuje, internete, kine, laikraščiuose alkoholio reklama nėra draudžiama, tik taikomi tam tikri turinio apribojimai. Nedraudžiama ji ir lauko stenduose, jeigu jie nėra arti mokyklų, sporto pastatų, kitų socialinės gerovės institucijų.

Ant alkoholio pakuočių taip pat privalo būti nurodytas atitinkamas tekstas apie galimą žalą sveikatai.

„Reklama – būdas pasididinti antkainį“

Alkoholiniai produktai pernai sudarė apie 2,5 proc. visos reklamos rinkos, taigi alkoholio reklamai buvo išleista apie 2,5 mln. eurų. Legalaus verslo aljanso vadovas Romas Apulskis 15min sakė, kad svaigalų reklama Lietuvoje ir dabar yra griežtai ribojama.

„Kalbant apie reklamą, Lietuvoje galioja vienas griežčiausių jos reglamentavimų“, – kalbėjo R.Apulskis.

„Scanpix“ nuotr./„Systembolaget“
„Scanpix“ nuotr./„Systembolaget“

Pasak jo, televizija yra efektyviausias reklamos kanalas. Prancūzijoje negalima jokia alkoholio reklama per televiziją, Austrija, pavyzdžiui, draudžia stiprių gėrimų televizinę reklamą, Nyderlandai draudžia reklamą nuo 6 val. ryto iki 9 val. vakaro, Lenkija leidžia per televiziją reklamuoti tik alų ir tik vakare.

Paklaustas, kokią įtaką reklama daro alkoholio pardavimams, R.Apulskis aiškino, kad ji padidina alkoholio kainą.

Pagrindinis reklamos tikslas yra pakelti prekės vertę vartotojo akyse. Kitaip sakant, pasididinti antkainį, – apie reklamą kalbėjo R.Apulskis.

„Pagrindinis reklamos tikslas yra pakelti prekės vertę vartotojo akyse. Kitaip sakant, pasididinti antkainį. Jeigu prekė yra gerai išreklamuojama, iš jos tiesiog uždirbama daugiau. Reikėtų pripažinti, kad daro įtaką ir pačiam vartojimui, bet tai nėra tikslas, tai nėra pagrindinis dalykas“, – kalbėjo R.Apulskis.

Su mintimi, kad dėl reklamos draudimo labiau nukentėtų mažiau žinomi prekės ženklai, jis sutikti nenorėjo.

„Atrodo, kad yra laikinas pranašumas, bet jis yra labai laikinas, – R.Apulskis sakė, kad, uždraudus alkoholio reklamą, nukentės visi prekės ženklai. – Ilgainiui produktas praranda žinomumą.“

Dovanėlė prekybos centrams

R.Apulskis svarstė, kad uždraudus reklamą alkoholio gamintojai bus priversti konkuruoti kainomis – jas mažinti.

„Klausimas, kiek išloš prekybos centrai, kurie įgis daug stipresnę derybinę galią, nes viskas priklausys nuo to, kiek tu gali savo produktą pastatyti lentynoje. Čia atsiras didžiulis spaudimas gamintojams, tiekėjams. Čia vienareikšmiškai yra pliusas prekybos centrams“, – sakė jis.

Tai reiškia, kad pinigus, kurie būdavo skirti reklamai, dabar alkoholio gamintojai panaudos geresnei vietai prekybos centre.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis