Vergas savo noru: už vietą prie vilkiko vairo tenka pasirašyti vekselį ir rinktis skurdžią senatvę

Transporto įmonėse vairuotojai, vos pradėję darbą, verčiami pasirašyti vekselius už kelis tūkstančius eurų, nors darbdaviai neturi teisės to reikalauti. Negana to, kas šešias savaites siunčiami ilgų nemokamų atostogų, ir taip pasmerkiami skurdžiai senatvei, nes nekaupia stažo. Už kiekvieną papildomą išdegintą degalų litrą jiems tenka susimokėti iš savo kišenės. 15min tęsia pasakojimą apie vežėjų reikalavimus vairuotojams.
Sunkvežimių vairuotojai
Sunkvežimių vairuotojai

Po 15min publikacijos apie vežėjų įmonėse renkamus fondus (vadinamąsias bačkas) į 15min kreipėsi dar keli vairuotojai, sakydami, kad tai yra tik ledkalnio viršūnė, ir problemų transporto ir logistikos sektoriuje, kuriame dirba per 110 tūkst. žmonių, yra kur kas daugiau.

Vairuotojai papasakojo daugybę niuansų, kaip, jų manymu, darbdaviai juos apgaudinėja ar išnaudoja. Tačiau dėtis vairuotojams nėra kur – ydinga praktika neva taikoma daugumoje įmonių, todėl jie nesiskundžia, o tylėdami pasirašo įvairius dokumentus, kurie iš esmės verslo riziką nuo savininkų perkelia ant darbuotojų pečių.

TAIP PAT SKAITYKITE: Šešėlio pėdsakai transporto sektoriuje: kur dingsta iš vairuotojų nelegaliai surinkti pinigai?

Tačiau nė vienas su 15min kalbėjęs vilkiko vairuotojas nenorėjo viešinti savo tapatybės, nes dar dirba tame sektoriuje, ir tikino, kad daugelyje įmonių nusistovėjusi panaši praktika, todėl vėliau jiems gali būti užkirstos durys į kitą bendrovę. Vairuotojų skundų – itin daug, ir jie gana smulkmeniški, todėl šiame straipsnyje aptarsime tik kelias labiausiai abejotinas praktikas pervežimų sektoriuje.

Norintiems darbo tenka įsiskolinti

Vairuotojų skundai, kad vežėjų įmonės reikalauja pasirašyti vekselius vos įsidarbinus, pasiekė ir Darbo inspekciją. Pasirašydamas vekselį žmogus patvirtina, kad yra skolingas įmonei. Tačiau ką gali būti skolingas žmogus, vos tik pradėjęs dirbti bendrovėje?

„Aš vekselių nepasirašinėjau. Man kai buvo pasiūlyta pasirašyt, rusiškai pašnekėjau ir išėjau. Kaune tai litais buvo 20 tūkst. kišamas tas vekselis pasirašyt“, – 15min pasakojo ilgametis vilkikų vairuotojas. Krovininio autotransporto profesinės sąjungos (KAPS) vertinimu, skolų vekselius pasirašyti duoda maždaug penktadalis transporto sektoriaus įmonių.

Kaps.lt nuotr./G.Kondrackis
Kaps.lt nuotr./G.Kondrackis

„Kitą kartą vekseliai pakišami ir dėl kitokių priežasčių. Tarkime, įvyko avarija, vairuotojas vos tik grįžta namo, iškart kviečiamas į darbą ir jam kišamas vekselis pasirašyti“, – pasakojo KAPS vadovas Gintaras Kondrackis.

Šiuo metu Radviliškyje nagrinėjama byla, kurioje įmonė prašo iš vairuotojo priteisti 36 tūkst. eurų už vilkikui padarytą žalą. Bendrovė norėjo išsisukti be teismų, ji siūlė vairuotojui pasirašyti skolos vekselį už 50 tūkst. eurų, tačiau vyras su tokiomis sąlygomis nesutiko. Įvykio metu vairuotojas buvo blaivus.

Apie pasirašinėjamus vekselius 15min pasakojo keli skirtingi vairuotojai, tokių skundų patvirtino sulaukusi ir Darbo inspekcija.

Jie patys sudarė tokią situaciją, kad trūksta vairuotojų. Tam, kad išlaikytų darbuotoją pas save, jie kiša vekselius pasirašyti, taip garantuotai jau metus jis atidirbs, – kalbėjo G.Kondrackis.

„Jie patys sudarė tokią situaciją, kad trūksta vairuotojų. Tam, kad išlaikytų darbuotoją pas save, jie kiša vekselius pasirašyti, taip garantuotai jau metus jis atidirbs. (…) Vekseliai yra labai populiarūs. Visi vairuotojai sako, kad reikia darbo, tai pasirašau. Esame netgi bylą turėję, kad žmogus išmokėjo vekselį. Jis iškart neįnešė sumos, tai turėjo dar palūkanas sumokėti“, – pasakojo G.Kondrackis.

Žmogus, pasirašęs tokį vekselį, darbovietės palikti anksčiau, nei baigs galioti vekselis, nerizikuoja, nepaisant to, kad jaučiasi darbdavio apgaudinėjamas.

Ant pečių užkraunamas automobilio draudimas

Vekselį bendrovės žmonėms liepia pasirašyti apsidrausdamos nuo galimos žalos automobiliui. Jeigu jis apgadins transporto priemonę, nereikės teismo keliu reikalauti kompensacijos – užteks išsitraukti vekselį.

Kai kurios įmonės nėra apdraudusios vilkikų KASKO draudimu, ypač jeigu tai yra ne išperkamąja nuoma įsigyti automobiliai, kuriems tokio tipo draudimas yra privalomas.

Tačiau kartais net ir draustus automobilius turinčios įmonės prašo pasirašyti vekselį, nes franšizės yra labai didelės, siekiančios net kelis tūkstančius eurų. Franšizė šiuo atveju yra suma, kurią transporto priemonės savininkas avarijos atveju turi susimokėti pats, o sumą, kuri viršija franšizę, jau dengia draudimo bendrovė.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Vilkikų eilė
AFP/„Scanpix“ nuotr./Vilkikų eilė

Vairuotojų ir profesinės sąjungos teigimu, net ir franšizė dažniausiai yra perkeliama ant vairuotojo pečių. Kitaip tariant, visą riziką už automobiliui padarytą žalą neša vairuotojai.

Dažniausiai įbrėžimai ir įlenkimai, už kuriuos jau sumokėjo vairuotojas, nėra taisomi ir vėliau dar už juos sumoka ir kiti, – 15min rašė vairuotojas.

„Būta praktikoje, kada įmonė gaudavo draudimo išmoką, ir dar antra tiek iš vairuotojo. Realiai juk nieks nežino, kokia ta sutartis ir franšizė iš tikrųjų! Niekas to vairuotojui nepademonstruos. Iš čia sekanti gudrybė, kai atskaičiuojama už įbrėžimus siauruose keliuose, kuriais verčia važiuoti dėl jų pigumo, sudaužytus veidrodžius ir t.t. Dažniausiai įbrėžimai ir įlenkimai, už kuriuos jau sumokėjo vairuotojas, nėra taisomi ir vėliau dar už juos sumoka ir kiti! Užtenka persikabinti puspriekabę ar pasikeisti vilkikais naktį ar jų neplovus, kad nepastebėtum esamo defekto. Ir jis – tavo“, – 15min rašė ilgą vairuotojo patirtį įvairiose šalies transporto bendrovėse turintis vairuotojas.

Nemokamos atostogos ir neskaidrus darbo užmokestis

Dabar įprasta, kad vairuotojas į reisus išvažiuoja ir dirba 6 savaites. Grįžęs jis privalo ilsėtis tris savaites. Ir ilsisi, tačiau, vairuotojų ir profesinės sąjungos teigimu, jis verčiamas eiti tris savaites nemokamų atostogų. O tai reiškia, kad už darbuotoją tuo laikotarpiu nėra mokamos įmokos „Sodrai“, nesikaupia ir jo darbo stažas. Taip per metus vairuotojas praranda 4 mėnesius stažo nemokamai atostogaudamas.

Norint per metus surinkti metus darbo stažo, reikia 12 mėnesių gauti bent minimalų darbo užmokestį. O transporto įmonėse vidutinis atlyginimas yra labai mažas.

Transporto sektoriuje vairuotojams yra privaloma mokėti 1,3 MMA ir dienpinigius. Pagal patobulintą įstatymą dienpinigiai gali būti sumažinti iki minimumo. Jeigu žmogus važiuoja į užsienį, jis privalo parodyti, kad uždirba ne mažiau nei toje šalyje, kur nakvoja, mokamas minimalus užmokestis. Tačiau darbdaviai randa, kaip sistemą apeiti.

Štai vienas vairuotojas 15min atsiuntė dokumentus, įrodančius, kaip nesunkiai įmonės apeina šį reikalavimą. Sutartyje, kuri parodyta žemiau, darbuotojui numatyta 500 eurų alga iki mokesčių per mėnesį.

Darbuotojo sutartis
Darbuotojo sutartis

Tuo metu prancūzų kontrolei pateikiamoje pažymoje rašoma, kad vairuotojas uždirba 10 eurų per valandą. Jei tai būtų tiesa, jis 500 uždirbtų per 5 dienas, važiuodamas 10 valandų per dieną.

Prancūzams rodomi dokumentai
Prancūzams rodomi dokumentai

Apkaltina degalų pereikvojimu

Daug vairuotojų darbo užmokestį gauna grynais pinigais, pasirašydami kasos išlaidų orderį. Nors pasirašo, kad gavo visą sumą, darbdaviai kartais atiduoda ne visus pinigus. Be jau 15min aprašytos „bačkos“, vairuotojams tenka susimokėti ir už, tarkime, pereikvotus degalus.

Dėl didelių neatgautų sumų su viena iš didelių transporto įmonių besibylinėjantis vairuotojas 15min pasakojo, kad vairuotojams tenka sumokėti įmonei, jeigu kelionėje suvartoja pernelyg daug degalų.

Jis paaiškino, kaip ši schema veikia: „Vairuotojas gauna užduotį, kar maršrutui X automobilis turi suvartoti Y litrų dyzelino. Jeigu vairuotojas maršrutui X nuvažiuoti suvartoja daugiau degalų (Y+Z), tai Z yra išskaičiuojama vairuotojui iš algos. Transporto įmonė traktuoja tą Z sumą kaip vagystę arba neatsakingą vairavimą.“

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Degalai
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Degalai

Kitas vairuotojas 15min pasakojo, kad vairuotojai, suvartoję daugiau degalų, yra priversti pirkti iš degalų sutaupiusių kolegų.

„Kitaip bus atskaičiuota brangiausiu europiniu tarifu, nors dažnai tie degalai būna rusiški“, – pasakojo vairuotojas.

Dar viena skausminga detalė – visiškos materialinės atsakomybės sutartis, kurią įmonės iki šių metų dažnai prašydavo pasirašyti vairuotojus.

15min yra žinoma pora atvejų, kai vairuotojams ir vežėjų administracijos darbuotojams buvo duota pasirašyti visiškos materialinės atsakomybės sutartis, o tai reiškia, kad darbuotojas visiškai atsako už savo darbo priemones. Kitaip tariant, vilkikų vairuotojams teko atlyginti visą automobiliui padarytą žalą, kuri kartais siekia ir dešimtis tūkstančių eurų.

Pripažino, kad vekseliai yra

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas Erlandas Mikėnas, kalbėdamas su 15min, neneigė, kad darbdaviai kartais duoda pasirašyti vekselius vairuotojams, tačiau išsyk puolė ieškoti priežasčių, kodėl, ir pasakoti, kaip darbdaviams nusikalsta vežėjai.

„Nežinau, už ką jie ten rašosi tuos vekselius, gal jūs daugiau žinot? (…) Bet dėl ko? Gal jis (vairuotojas) buvo kokios nors žalos pridaręs? Žinot, atiduodam mes transporto priemones, kurios kainuoja apie 100 tūkst. eurų. Noriu pasakyti, kad mūsų verslas yra labai priklausomas nuo vieno vienintelio asmens, tai yra, vairuotojo-ekspeditoriaus. Jo sąžiningumas, pareigingumas tai yra įmonės sėkmė“, – kalbėjo E.Mikėnas.

Jis aiškino, kad pastaruoju metu yra „suaktyvėjęs degalų kortelių duomenų pardavimas galimai iš vairuotojų-ekspeditorių“.

„Aš ir pats neseniai turėjau įvykį – įmonės kortelė yra Lietuvoje, o ja pilasi Prancūzijoje. Reiškia, kad duomenys buvo perduoti“, – „Linavos“ prezidentas kartojo, kad jam sunku pasakyti, dėl ko vairuotojams duodami pasirašyti vekseliai, „gal ten kokia žala yra padaryta“.

O kuris darbuotojas rašytųsi vekselį žinodamas, kad vairuotojų masiškai trūksta? Ar jūs rašytumėtės? – klausė E.Mikėnas.

Perklausus, ar jam teko girdėti, kad vekselis duodamas pasirašyti ne dėl žalos, o paprasčiausiai pradedant darbą įmonėje, E.Mikėnas atsakė klausimu: „O kuris darbuotojas rašytųsi vekselį žinodamas, kad vairuotojų masiškai trūksta? Ar jūs rašytumėtės?“

Pasak jo, vežėjai negali iki galo apsisaugoti nuo vairuotojų padaromos žalos, kuri gali būti ne tik vilkikui padaromi nuostoliai, bet ir degalų vagystės, taip pat neatsargus važiavimas ir pan.

„Yra labai prasta įstatyminė bazė, ir mes siekiame, kad dalis atsakomybės būtų permesta tiesioginiam kaltininkui“, – pasakojo „Linavos“ prezidentas.

Jo teigimu, įmonės tik bando apsidrausti nuo potencialios žalos: „Tik kvailas darbdavys gali bandyti iš to užsidirbti. Nė vienas darbdavys nemato tame biznio. Jo biznis yra atlikti paslaugas, už kurias jie gauna užmokestį iš kliento.“

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Linava vadovas Erlandas Mikėnas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Linava vadovas Erlandas Mikėnas

Darbo inspekcija: neturi teisės reikalauti pasirašyti vekselį

Darbo inspekcijos Asmenų aptarnavimo ir teisės taikymo skyriaus vedėjos Irinos Janukevičienės teigimu, specialistai yra sulaukę skundų, kai prašoma pasirašyti vekselius, tačiau tai nėra masinis reiškinys.

Remiantis sąžiningumo ir teisingumo principais, darbdavys neturi teisės reikalauti pasirašyti tokio dokumento, – apie vekselius kalbėjo Darbo inspekcijos specialistė.

„Remiantis sąžiningumo ir teisingumo principais, darbdavys neturi teisės reikalauti pasirašyti tokio dokumento“, – aiškino specialistė.

Tačiau teisiškai toks dokumentas su darbuotojo parašu – yra galiojantis, kol nenuginčytas ir nepripažintas negaliojančiu.

„Tačiau jis nėra susijęs su darbdavio ir darbuotojo darbiniais santykiais, tokio dokumento negalėtų reglamentuoti darbo sutartis. Tai – civilinės sutarties (pvz., paskolos) dalykas, kurio nereglamentuoja darbo teisė ir ginčai dėl pasirašytų vekselių nagrinėtini teismine tvarka“, – aiškino I.Janukevičienė.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./I.Janukevičienės teigimu, šiais metais VDI gavo šešis pranešimus dėl bendrovėje „Čilija“ anksčiau dirbusių žmonių galimų darbo teisių pažeidimų.
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./I.Janukevičienės teigimu, šiais metais VDI gavo šešis pranešimus dėl bendrovėje „Čilija“ anksčiau dirbusių žmonių galimų darbo teisių pažeidimų.

Ji taip pat perspėjo, kad naujasis Darbo kodeksas nebenumato visiškos materialinės atsakomybės sutarčių.

„Taigi jei pasirašoma tokia sutartis, ji – oficialiai negalioja. Iki įsigaliojant naujajam Darbo kodeksui skundų dėl tokių sutarčių sulaukdavome. Tačiau ir tada abi pusės turėjo galimybę kreiptis į Darbo ginčų komisijas ir įrodyti savo teisumą“, – 15min aiškino specialistė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs