„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Visuomenė keičiasi: socialiai atsakingas verslas stiprina bendruomenes

Kažin, ar Lietuvoje rastume įmonę, kuri nebūtų girdėjusi apie socialinę atsakomybę ir tvarią veiklą. Bet, ar žinote, ką iš tiesų tai reiškia?
Lyderis
Verslas / 123RF.com nuotr.

Kasmet vis daugiau įmonių įgyvendina įvairias socialinės atsakomybės iniciatyvas, siekdamos prisidėti prie aplinkosaugos problemų sprendimo, visuomenės gerovės kūrimo, stiprinti darbuotojų lojalumą, vartotojų pasitenkinimą, gerinti savo įmonės įvaizdį ir pasitikėjimą jos veikla.

Socialiai atsakingos įmonės prisiima atsakomybę už tai, kokį poveikį jų veikla daro aplinkai bei visuomenei.

Jos siekia įmonės tikslų, atsižvelgdamos bei paisydamos ne tik akcininkų, bet ir kitų suinteresuotų šalių – klientų, tiekėjų, darbuotojų, bendruomenės – poreikių, savanoriškai spręsdamos aplinkosaugos ir visuomenės gerovės problemas.

Mokslinėje literatūroje dažniausiai išskiriamos keturios sritys, kuriose įmonės diegia socialiai atsakingas veiklas: darbuotojai, bendruomenė, aplinkosauga ir rinka.

Darbuotojams svarbu saugios ir sveikos darbo sąlygos, žmogaus teisės, lygios darbo sąlygos, kvalifikacijos kėlimas ir pan. Bendruomenei – įsitraukimas į įmonės veiklas, atsižvelgiant į konkrečius poreikius bei iniciatyvas.

Aplinkosaugos požiūriu – taupus bei atsakingas išteklių naudojimas, aplinkos saugojimas, taršos mažinimas ir kt. Rinkos požiūriu – socialiai atsakinga rinkodara, ne piktnaudžiavimas, bet atsižvelgimas į atskirų grupių poreikius.

Socialiai atsakingu tampama tada, kai investicijos į visuomenės gerovę nėra vienkartinis, o nuolatinis procesas.

Taigi, kokių pokyčių gali pasiekti įmonės, siekiančios stiprinti bendruomenes, ir apie tai, kas padeda stiprinti tarpusavio ryšius, teiravomės įmonių UAB „Joniškio grūdai“, UAB „Manvesta“ ir IĮ „Virtienis“, kurios Nacionalinių atsakingo verslo apdovanojimų (NAVA) konkurse už veiklas, įgyvendintas 2021 m., skirtingose įmonių kategorijose laimėjo Metų bendruomeniškiausios įmonės nominacijas.

123RF.com nuotr./Ukrainos ir ES vėliavos
123RF.com nuotr./Ukrainos ir ES vėliavos

Stebuklus kuria ir mažiausia pagalba

„Mus, kaip ir daugelį kitų, labai palietė karas Ukrainoje. Negalėjome likti abejingi nuo karo nukentėjusiems žmonėms, todėl jau pirmą karo dieną įsipareigojome priimti ir apgyvendinti kuo daugiau šeimų iš Ukrainos. Be abejo, teikėme ir vis dar teikiame finansinę paramą kovojantiems: tikime, jog mūsų pagalba gali prisidėti prie pergalės.

Taip pat beveik kasdien sulaukiame įvairių pagalbos prašymų bei kvietimų prisidėti prie skirtingų socialinių projektų. Esame nusimatę kryptis ir pasirinkę socialinius partnerius, kuriems teikiama parama gali užtikrinti ilgalaikį bei tinkamą tam tikrų veiklų naudą labiausiai socialiai pažeidžiamiems asmenims”, – sako bendrovės UAB „Manvesta“ administracijos vadovė Agnė Čyžienė.

„Kurdami savo įmonės politiką, remiamės studijomis, atspindinčiomis darbuotojų įsitraukimą ir produktyvumą, o tai tiesiogiai susiję su įmonės socialine veikla. Mūsų darbuotojai mato skiriamos paramos naudą ir vertina jos svarbą“, – patikino administracijos vadovė.

Anot jos, vykdydama savo veiklą, organizacija ieško galimybių priimti mažiausią poveikį aplinkai darančius sprendimus, rūpinasi ir tausoja gamtos resursus, įgyvendina įvairias tvaraus bei darnaus vystymosi iniciatyvas.

Šiai įmonei ne vis vien ir darbuotojų emocinė gerovė, todėl jiems kuriama aplinka, padedanti suderinti darbo ir šeimos įsipareigojimus, stiprinanti ryšius su bendruomenėmis.

„Labai svarbu, kad visuomenėje būtų skatinami paramos ir savanorystės projektai, nepriklausomai nuo įmonės dydžio ar veiklos. Net ir mažiausia pagalba gali sukurti stebuklus.

Kelerius metus mūsų teikta parama organizacijai „Mamų Unija“ leido įkurti ir išlaikyti šeimos namus. Taigi, parama sukūrė vertę žmonėms, kuriems tuo metu pagalbos reikėjo.

Na, o mažesni projektai leidžia atliepti individualius žmonių poreikius. Kaip pavyzdį paminėsiu kartu su R. Kaukėno paramos grupe organizuotą labdaros teniso turnyrą. Surinkta parama netruko virsti pagalba sunkia onkologine liga sergančiam vaikui“, – sako A. Čyžienė.

Visuomenei sąmoningėjant, gerėja ir socialinė situacija

Lukas Balandis / BNS nuotr./Lietuvos vėliavos dienos ceremonija
Lukas Balandis / BNS nuotr./Lietuvos vėliavos dienos ceremonija

Praėjusiais metais NAVA 2021 vidutinių įmonių kategorijoje už atjautos beglobiams gyvūnams ir veiklų bendruomenėje skatinimą įvertintos bendrovės „Joniškio grūdai“ atstovė Milda Šidlauskaitė sako, kad kai kada nuvilia žmonių pasyvumas, bet nuleisti rankų neverta, nes iš socialinės atsakomybės laimi visi.

„Laimi ir tie, kuriems reikia pagalbos, ir tie, kurie ją suteikia. Taip visuomenė tampa sąmoningesnė ir ilgalaikėje perspektyvoje socialinė situacija gerėja”, – tikino įmonės atstovė.

Skatindama bendruomenių socialines veiklas, įmonė „Joniškio grūdai“ suburia skirtingus žmones bendram tikslui, taip pat atkreipia žmonių dėmesį į spręstiną problemą, apie kurią kai kas galbūt nesusimąsto.

Tas pats taikytina ir įmonės viduje: bendra veikla darbuotojus suburia, suartina, skatina bendradarbiauti.

Asmeninio archyvo nuotr./NAVA 2021 už atviros bendruomenės kūrimą ir kultūrinio paveldo puoselėjimą įvertinta IĮ „Virtienis“ 2022 m. su joniškiečiais įgyvendino septynias socialinės atsakomybės idėjas.
Asmeninio archyvo nuotr./NAVA 2021 už atviros bendruomenės kūrimą ir kultūrinio paveldo puoselėjimą įvertinta IĮ „Virtienis“ 2022 m. su joniškiečiais įgyvendino septynias socialinės atsakomybės idėjas.

Socialinės iniciatyvos stiprina vietos bendruomenę

„Sunku mažame miestelyje be bendruomenės, be žmonių, kurie šalia. Socialinės iniciatyvos suteikia visiems gyventojams džiaugsmo, šilumos ir artumo“, – sako per karantiną gerai apmokamo darbo Vilniuje netekusi Neringa Striūgaitė.

Ji, grįžusi į gimtąjį Joniškį, atidarė virteinių restoraną ir subūrė vietos bendruomenę įgyvendinant įvairias socialines inciatyvas.

Virtieniai yra Neringos vaikystės patiekalas – juos gamindavo jos mama, močiutė. Puikiai juos gaminti moka ir Neringa. Ne tik gaminti – žino ir virtienių paslaptis. Savo restorane moteris siūlo paragauti jų su mėsa, varške ir peletrūnais, virtienių-lašiniuočių ir kitų.

NAVA 2021 konkurse už bendruomenės kūrimą ir kultūrinio paveldo Joniškyje puoselėjimą įvertintos mažos įmonės savininkė tikina, kad socialiai atsakingam verslui būtina galvoti apie šalia esančius žmones, o, esant galimybei, su jais kuo daugiau bendrauti, išsiaiškinti, kokios problemos ir kokie džiaugsmai juos vienija.

N.Striūgaitė skaičiuoja, kad 2022 m. „Virtienis“ iniciavo ir įgyvendino septynias socialines iniciatyvas. Kai kurios jų buvo labai jautrios ir artimos. Joniškietė apibendrina, kad socialiai atsakingo verslo inciatyvos jai asmeniškai teikia vidinės stiprybės.

„Jaučiuosi žmogumi, kuris moka dalintis gerumu. Todėl linkiu visiems kurti dideles ir mažas bendruomenes – tik taip tapsime geresni, nuoširdesni ir socialiai atsakingesni“, – ragina N. Striūgaitė.

NAVA arch. nuotr./Nacionaliniai atsakingo verslo apdovanojimai
NAVA arch. nuotr./Nacionaliniai atsakingo verslo apdovanojimai

NAVA apdovanojimai dėmesys socialiai atsakingo verslo svarbai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija kartu su Ekonomikos ir inovacijų bei Aplinkos ministerijomis ir partneriais, skatindama tvaraus verslo plėtrą ir verslumą, socialinės atsakomybės naudą, siekdama skleisti gerąją praktiką bei įvertinti labiausiai nusipelniusias įmones, nuo 2013 m. organizuoja NAVA konkursą.

NAVA tikslas – atkreipti platesnės visuomenės dėmesį į socialiai atsakingo verslo svarbą ir naudą.

Konkurse kiekvienais metais varžosi labai mažos ir mažos įmonės, kuriose dirba ne daugiau kaip 49 darbuotojai, taip pat vidutinės, turinčios 50–249 darbuotojus, ir didelės, skaičiuojančios daugiau nei 250 darbuotojų.

Priminsime, kad NAVA 2022 konkurse varžomasi dėl šešių nominacijų – „Metų darbovietė“, „Metų bendruomeniškiausia įmonė“, „Aplinkai draugiškiausia įmonė“, „Palankiausią emocinę aplinką kurianti įmonė“, „Šeimai palankiausia darbovietė“, „Negalią turintiems žmonėms draugiškiausia įmonė“.

Išskirtinį dėmesį visuomenei, darbuotojams ir aplinkai pademonstravusi įmonė, 2022 m. prisidėjusi prie socialinės atsakomybės principų taikymo savo veikloje, bus pagerbta prestižine nominacija „Metų socialiai atsakinga įmonė“.

Iki 2022 m. lapkričio vidurio 65 Lietuvos įmonės NAVA 2022 konkursui pateikė 110 paraiškų, kurias baigia vertinti komisija, sudaryta iš Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM), Aplinkos bei Ekonomikos ir inovacijų ministerijų, Lietuvos pramonininkų konfederacijos, asociacijos „Investor“s Forum“, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos ir Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ narių.

Nuo 2019 metų konkursų pretendentų veiklas socialinės atsakomybės srityse vertina ne tik NAVA komisija, bet ir visuomenė.

Naujienų portalo 15min skaitytojai jau netrukus bus kviečiami skirti savo balsus bendrovėms, kurios vertos nominacijos „Aplinkai draugiškiausia įmonė“.

Lietuvos įmonėms, nuveikusioms daugiausiai darbų socialinės atsakomybės srityje ir labiausiai prisidėjusioms prie socialinės atsakomybės vertybių puoselėjimo verslo sektoriuje 2022 metais, iškilmingai apdovanojimai bus įteikti 2023 m. sausio 19 d. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmuose.

Kas yra bendruomeniška įmonė?

Tai – įmonė, kuri kuria bendruomenišką atmosferą tiek įmonės viduje, tiek už jos ribų, įsipareigoja priimti tokius sprendimus, kad jų veikla būtų palanki visuomenei. Tokios įmonės:

  • Bendradarbiauja su bendruomenėmis, nevyriausybinėmis organizacijomis ir kitomis suinteresuotomis šalimis, palaiko glaudų ryšį, padeda spręsti aktualias problemas, kuria ilgalaikes partnerystes.
  • Kartu su bendruomenėmis, nevyriausybinėmis organizacijomis įgyvendina bendrus projektus, pvz., remia įvairius projektus, konkursus, suteikia galimybę studentams gauti stipendijas bei įmonėje atlikti praktiką.
  • Teikia paramą ne pelno siekiančioms organizacijoms, paramos fondams ir kitoms visuomenei svarbioms iniciatyvoms.
  • Kurdama naują produktą ar paslaugą, atsižvelgia į bendruomenei ir visuomenei svarbius poreikius.
  • Priimdama verslo sprendimus, konsultuojasi su suinteresuotomis šalimis, atsižvelgia į jų siūlymus.
  • Vertina, kokią reikšmę visuomenei turėjo nuveikti darbai ir, atsižvelgdama į tai, išsikelia naujus tikslus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų