Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Baltpool“: tvariai pagamintas biokuras sudarė 85 proc. prekybos

Praėjusiais metais startavus nacionalinei biokuro tvarumo schemai „RED BP“ tvaraus biokuro sandoriai sudarė 80 proc. viso „Baltpool“ prekybos biržoje nuo 2023-05-01 nupirkto biokuro, Lietuvoje tvaraus biokuro sandorių dalis dar didesnė – net 87 proc. Į prekybą aktyviai įsitraukė užsienio dalyviai, kurių sandorių skaičius išaugo keturis kartus.

„Praėję metai „Baltpool“ buvo itin sėkmingi: pelnytas užsienio rinkos dalyvių pasitikėjimas, keturis kartus augintos jų prekybos apimtys, tinkamai pasiruošta vienam reikšmingiausių rinkos pokyčių – Vilniaus kogeneracinės jėgainės veiklos pradžiai, jėgainės kasdienines biokuro įsigijimo procedūras automatizuojant ir integruojant į „Baltpool“ biržos prekybos sistemą. Vis dėlto svarbiausi pokyčiai buvo susiję su sėkmingu nacionalinės biokuro tvarumo schemos „RED BP“ startu, po kurio absoliuti dauguma sandorių buvo vykdomi perkant ir parduodant tvarų biokurą“, – sako „Baltpool“ prekybos vadovas Vaidotas Jonutis.

Biokuro tvarumo schemoje „RED BP“ šiuo metu jau dalyvauja daugiau dalyvių nei bet kurioje kitoje biokuro prekybos schemoje Baltijos šalyse.

Pagrindinis „Baltpool“ tikslas kuriant nacionalinę biokuro tvarumo schemą buvo padėti biokuro rinkos dalyviams įgyvendinti Europos Sąjungos keliamus biokuro tvarumo reikalavimus.

Vykdant pokyčius siekiama visuomenei suteikti išsamią informaciją apie šilumos ir elektros energijos gamybai naudojamo biokuro kilmę, tvarumą ir CO2 sutaupymus naudojant biokurą vietoje iškastinio kuro.

Įvertino užsienio partneriai

Užsienio dalyvių prekybos apimtys „Baltpool“ biržoje praėjusiais metais augo nuo 0,4 TWh iki 1,7 TWh.

„Tai rodo, kad pasirinktas ir vystomas prekybos biokuru modelis yra tinkamas ir patrauklus viso regiono dalyviams. Aktyvi užsienio dalyvių prekyba biržoje suteikia papildomų galimybių ir vietiniams dalyviams diversifikuoti savo biokuro įsigijimo strategijas ar pasiūlyti biokurą pirkėjams iš kitų šalių“, – sako V. Jonutis.

„RED BP“, kaip tinkama schema biokuro tvarumo pagrindimui, pripažinta Latvijoje. Kaimyninėje šalyje biržos dalyviai pagal „RED BP“ schemą per 2023 metus nupirko 0,67 TWh biokuro.

Atsižvelgiant į vis didėjantį tvaraus biokuro poreikį ir griežtėjančius reikalavimus užtikrinant biokuro atsekamumą, numatoma „RED BP“ schemą ir toliau derinti su Europos Komisija. Praėjusių metų lapkritį įvyko pirmasis susitikimas su Europos Komisijos Energetikos generaliniu direktoratu, kuriame bendrovė pristatė  naująją schemą.

Kaina grįžo į kainų lygį iki biokuro importo draudimo iš trečiųjų valstybių

Praėjusiais metais Lietuvos biokuro rinka pasižymėjo nuolatiniu kainų mažėjimu. Nuo 2022-2023 metų šildymo sezono pradžios biokuro kaina krito beveik 42 proc. Tokio metinio kainų kritimo per visą 12 metų biržos veiklos istoriją nėra buvę.

Tai leido šilumos kainas vartotojams sumažinti maždaug 18 proc. lyginant su prieš tai buvusiu sezonu.

„Kadangi 2022 m. suformuotos biokuro atsargos buvo itin pelningai parduotos kylant kainoms 2022 m. pabaigoje, 2023 m. vasaros pradžioje biokuro gamintojai elgėsi gana inertiškai: investavo dideles lėšas į atsargas ir ne pilna apimtimi sudarinėjo ilgalaikius kontraktus, t. y. prekybiniu žargonu kalbant pasiliko didelę „atvirą poziciją“. Dėl to prasidėjus 2023 m. šildymo sezonui ir nuolat mažėjant kainoms sukauptas biokuras tapo nuostolingas. Tai sukėlė ir tam tikrą paniką tarp pardavėjų, nes biokuras šildymo sezono pabaigoje yra pardavinėjamas žemiau savikainos“, - teigė prekybos vadovas.

Dėl šios priežasties šilumos kainos grįžo į iki biokuro importo draudimo iš trečiųjų valstybių periodo lygį. Atsižvelgiant į tai, kad dėl sankcijų biokuro gamyboje nėra naudojamos baltarusiškos žaliavos, tai yra itin biokuro vartotojams palanki aplinkybė ir praktinis pavyzdys, per kiek laiko rinka sugeba atsistatyti po patirto pasiūlos šoko.

Šaltinis: https://sc.bns.lt/view/item/481175

Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?