Pasak PKTC vadovės, Lietuvos socialinių darbuotojų asociacijos prezidentės Jūratės Tamašauskienės, kitais metais numatoma organizuoti būtent su šio gebėjimo stiprinimu susijusias centro veiklas.
„Įtakos darymas socialinei klientų aplinkai yra esminis socialinio darbo aspektas, leidžiantis sukurti ilgalaikius pokyčius ir pagerinti klientų gyvenimo kokybę. Turėdami šį gebėjimą, socialiniai darbuotojai veikia kaip tarpininkai tarp klientų ir bendruomenių, siekdami užtikrinti, kad klientai gautų reikiamą pagalbą ir paramą“, – sako J. Tamašauskienė.
Ji teigia, kad socialinį darbuotoją Lietuvos visuomenė vis dar supranta kaip žmogų, kuris lankosi pas senjorus, žmones su negalia, padeda jiems susitvarkyti namus, išsivirti valgį. Kitaip tariant, atlieka pagalbinę funkciją. Tačiau esminė socialinio darbuotojo paskirtis – skatinti pokyčius bendruomenėse, užtikrinti socialinę sanglaudą, žmonių įgalinimą ir laisvę.
Socialinio darbuotojo esminis vaidmuo – įtraukti žmones ir įvairias bendruomenių struktūras į procesus, kurių metu sprendžiami jų gyvenimo iššūkiai ir didinama gerovė. Tokia yra tendencija visame pasaulyje ir šios naujovės jau ateina į Lietuvą.
Užteks vien „pildyti popierius“
PKTC atliktas tyrimas taip pat parodė, kad socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovams stinga planavimo įgūdžių, tai nurodė 36 proc. apklaustųjų. Socialiniams darbuotojams antra pagal svarbą tobulintina kompetencija yra situacijos analizės (reflektyvumo) gebėjimas – taip teigė 45 proc. respondentų. Individualios priežiūros darbuotojams – gebėjimas tobulėti (65 proc.).
„Matome, kad gyvenimas nestovi vietoje ir universitete įgytų žinių nepakanka. Per trisdešimt metų susidarė nemenkos žinių ir gebėjimų spragos, kurias identifikuoja ir patys socialinio darbo praktikai. Prie tokios situacijos nemaža dalimi prisidėjo ir pati socialinio darbo sistema, skatinusi socialinį darbuotoją vykdyti siauras funkcijas, būti „popierių pildytojais“, – komentuoja J. Tamašauskienė.
Ji pastebi, kad kaip ir kiekvienoje profesijoje, taip ir socialiniame darbe būti vien geru žmogumi nepakanka, reikia nuolat ugdyti profesines kompetencijas, suspėti su laiku, o kai kur netgi būti priekyje. Tam reikia itin stiprių socialinio darbo profesionalų ir PKTC komanda yra pasiryžusi prie šio profesinio pokyčio prisidėti.
„Matome, kad PKTC mokymus dalyviai vertina itin aukštai – beveik 5 balai iš 5, taip pat 10 dalyvių iš 10 rekomenduotų mokymus kolegoms. Tad mūsų komandai tai yra paskata išlaikyti tokią pat aukštą mokymų turinio kartelę ir kitais metais“, – sako PKTC vadovė J. Tamašauskienė. Ji priduria, kad kompetencijų centro veiklą numatyta tęsti ateinančius trejus metus.
Apmokyta tūkstančiai socialinių darbuotojų
Prieš du metus startavęs Profesinių kompetencijų tobulinimo centras jau apmokė daugiau kaip 30 tūkst. dalyvių. Šio centro renginių krepšelyje daugiau kaip 200 mokymų, atviros paskaitos, tarptautinės konferencijos, susitikimai su profesionalais ir – rekordus mušantis susidomėjimas.
„Atvirose paskaitose vienu metu dalyvaudavo per tūkstantį dalyvių. Toks milžiniškas susidomėjimas rodo, kad socialiniai darbuotojai mato savo trūkumus ir stengiasi juos kompensuoti. Įdomu tai, kad pripažįstamas netgi gebėjimo tobulinti savo žinias trūkumas. Galėčiau drąsiai teigti, kad vyksta pokytis pačioje socialinio darbo profesijoje. Mes po truputį imame vytis užsienio šalis, kuriose socialinis darbas yra pasiekęs daug brandesnį lygį“, – teigia PKTC vadovė.
J. Tamašauskienė pastebi, kad socialiniai darbuotojai buvo pripratę mokytis „dėl paukščiuko“. Pavyzdžiui, nuotolinėse paskaitose, skirtose socialines paslaugas teikiančių organizacijų vadovams, mokymuose dalyvaudavo „tuščios kėdės“. Tuo tarpu PKTC į procesą įtraukus pačią bendruomenę, socialiniams darbuotojams tapus ne tik klausytojais, bet ir lektoriais, situacija pajudėjo iš sąstingio.
PKTC veiklų sąraše – pagalba įstaigoms diegiant žaliąjį socialinį darbą, naratyvinę terapiją, alternatyvią komunikaciją, rizikų valdymą, dizaino mąstyseną, AVEKKI, EQUAL ir kitas metodikas. Socialinio darbo profesionalams jau paruošta įvairių metodinių rekomendacijų, sukurta interneto svetainė pktc.lt, kurioje veikia biblioteka, leidžiamas leidinys apie ateities iššūkius „Socialinis darbas. Šiandien. Rytoj“, sukurtas dalijimosi gerosiomis praktikomis žemėlapis.
Orientacija – etiško socialinio darbo principai
Pasak J. Tamašauskienės, socialiniame darbe labai svarbūs socialinio teisingumo, žmogaus teisų, pasirinkimu grindžiamos atsakomybės ir pagarbos įvairovei principai. Nuo pernai metų liepos Lietuvos socialiniai darbuotojai jau turi visuotinį socialinių paslaugų srities darbuotojų etikos kodeksą. Tai – pagrindas, kelrodis profesijai, kur link eiti siekiant teigiamų pokyčių visuomenėje.
„Savo kasdieniame darbe siekiame, kad būtų užtikrinamos žmogaus teisės visiems asmenims, nepaisant jų tautybės, gyvenamosios vietos, lyties, tautinės ar etninės kilmės, odos spalvos, religijos, kalbos ar bet kokio kito statuso“, – sako Jūratė Tamašauskienė. PKTC pernai paskelbė profesinės etikos deklaraciją, kurią jau pasirašė kone 600 socialinių darbuotojų.
Centro vadovė pabrėžė, kad PKTC toliau organizuos mokymus, atliepiančius auditorijos poreikius ir orientuotus į etišką socialinio darbo praktiką. „Tikiu, kad po mokymų įgijus reikiamų kompetencijų ir pritaikius jas darbe, pamatysime teigiamų pokyčių, kurie per laiką atsilieps bendruomenėse. Tik pokyčiai visuomenėje, deja, nevyksta per naktį, tad jų teks šiek tiek palaukti“, – įsitikinusi Jūratė Tamašauskienė.
PKTC vienas iš tikslų – diegti inovatyvius, įrodymais grįstus socialinio darbo, socialinių paslaugų teikimo metodus ir programas.
Socialinių paslaugų srities darbuotojų Profesinių kompetencijų tobulinimo centras įkurtas Lietuvoje 2022 m. siekiant vystyti inovatyvias socialinių paslaugų teikimo praktikas. Centro funkcijas vykdo Lietuvos socialinių darbuotojų asociacija. Projektą finansuoja Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Daugiau apie PKTC: facebook.com/pktcentras ir pktc.lt