Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2023 08 21 /14:20

Ukrainos žemdirbiai Lietuvoje tariasi dėl grūdų eksporto

Į mūsų šalį atvykę didžiausios Ukrainos žemdirbių organizacijos - Ukrainos Agrarinės Rados (Žemės ūkio tarybos) atstovai ieško galimybių, kaip per Lietuvą eksportuoti ukrainietiškus grūdus, kitus žemės ūkio produktus. Taip pat ukrainiečiams svarbu tam gauti Lietuvos žemdirbių pritarimą, kad nebūtų protestų, kaip anksčiau Lenkijoje. Ukrainos grūdų augintojų teigimu, nors dėl karo su Rusija užsėti plotai mažėja, ir anksčiau prognozuotas menkesnis derlius, tačiau, pasak dabar į Lietuvą atvykusių žemdirbių – šiemet dėl palankių orų jis bus rekordinis ir sieks apie 75 mln. tonų, dar apie 10 mln. tonų yra likusių pernykščių grūdų.

Ukrainos žemės ūkio tarybos pirmininkas Andrėjus Dykunas bei jos nariai, ūkininkai Keisas Huizinga ir Sergejus Šarapovas pirmadienį susitinka su Lietuvos žemės ūkio ministru ir Seimo Ekonomikos, Kaimo reikalų bei Užsienio reikalų komitetais. Taip pat šios dienos popietę jie lankosi Klaipėdos jūros uoste. Rytoj Dotnuvoje vyks susitikimas su daugiausia Lietuvos žemdirbių vienijančios Žemės ūkio tarybos nariais, ūkininkais, vyks diskusija dėl ukrainietiškų grūdų eksporto per Lietuvą. Po to, kai Rusija liepą nusprendė pasitraukti iš Juodosios jūros susitarimo, kai buvo leidžiama plukdyti ukrainietiškus grūdus į Turkiją, eksportas šia jūra beveik sustojo.
Per ES šalis tranzitu ukrainietiška produkcija keliauja nuo tada, kai dėl Rusijos invazijos buvo užblokuoti Ukrainos tradiciniai Juodosios jūros laivybos keliai. Tačiau dėl logistinių problemų grūdai užsilieka bloke ir čia muša kainas. Dėl to šiemet vyko lenkų ūkininkų protestai. Beje, Lenkija, Vengrija, Slovakija ir Bulgarija yra vienašališkai uždraudusios ukrainietiškų grūdų ir kitų žemės ūkio produktų importą.

Tad ukrainiečiams gyvybiškai svarbu kuo daugiau grūdų parduoti į užsienį. Seimo Kaimo reikalų pirmininkas Viktoras Pranckietis sako, kad Lietuva turi padėti Ukrainai, tačiau turi būti laikomasi taisyklių, kad tie grūdai būtų išvežti ten, kur yra siunčiami. Šios dienos susitikime Seime su Ukrainos žemdirbių atstovais akcentuota, kad vežant grūdus, turi būti padarytas žaliasis koridorius,– tai yra, vagonai užplombuojami prie Ukrainos ir Lenkijos sienos ir gabenami tranzitu iki Baltijos jūros uostų, tarp jų – ir Klaipėdos. Esą per jį būtų galima išplukdyti apie 6– 12 mln. tonų, o per Baltijos šalių uostus būtų galima transportuoti ir 25 mln.  Antra, labai svarbu gauti ES subsidijas grūdų transportavimui, nes dabar, nukritus kainoms, kai už ukrainietiškų grūdų toną mokama apie 101 euras, transportavimas yra nuostolingas. Ir trečias dalykas, apie ką kalbėta susitikime, taikant ES intervencinių pirkimų patirtį, dalį grūdų būtų galima nupirkti ir palikti saugoti Ukrainos sandėliuose. Čia taip pat tikimasi ES paramos.

Pasak Seimo Ekonomikos komiteto  pirmininko Kazimiero Starkevičiaus, pernai lenkų ir rumunų ūkininkai gavo iš ES kompensacijų dėl ukrainietiškų grūdų pervežimo, nes dalis visgi nusėdo tose šalyse. Tad labai svarbu, kad būtų užtikrintas žaliasis koridorius, ukrainietiškus grūdus būtų galima  vežti į Klaipėdos uostą ir autotransportu, ir geležinkeliu.   

Lietuvos grūdų augintojų asociacijos vadovas Aušrys Macijauskas pripažino, kad mūsų žemdirbiai irgi nerimauja, kad ukrainietiški grūdai neišstumtų lietuviškų iš rinkos. Pernai jau buvo tokių atvejų, kai vietoje įprastai į Rytų Lenkiją parduodamų lietuviškų grūdų, lenkai pirko pigesnius ukrainietiškus. grūdus.

„Pernai ukrainietiški grūdai važiavo per Lietuvą, o į mūsų šalį buvo įvežta daugiausia kukurūzų. Bet jie išstumia lietuviškus pašarus. Jeigu kiaulių fermos, paukštynai naudoja daugiau pigesnių ukrainietiškų kukurūzų, tai mažiau sušeria lietuviškų kviečių ar miežių.

Mes neprieštaraujame, kad vyktų ukrainietiškų grūdų tranzitas per Lietuvą, tačiau turi būti atitinkama kontrolė, kad tie grūdai, įvažiavę į Lietuvą, sėkmingai ir išvažiuotų iš jos, kad neliktų, nenusėstų šalyje. Tokia mūsų Grūdų augintojų asociacijos pozicija,– kad būtų užtikrinta šio tranzito kontrolė. Kol kas šiemet ukrainietiškų grūdų tranzitas per Lietuvą nevyksta, nes grūdai yra atpigę, o transporto kaštai padidėję, tad neapsimoka vežti. Tačiau jei ES mokės subsidiją iki Klaipėdos uosto, tuomet grūdų tranzitas vyks. Kiek teko girdėti, tariamasi dėl subsidijų už grūdų pervežimą per ES teritoriją iki uostų, jei jos bus tranzitas vyks. Pasak asociacijos vadovo, dar yra nerimo, kad uoste ukrainietiški grūdai uoste susimaišys su lietuviškais, kurie pasaulyje yra vertinami dėl labai geros kokybės. Ukrainoje javams naudojama daugiau pesticidų, tarp jų ir tokių, kurie ES yra uždrausti.

Kol kas pasaulinės kainos grūdų gana stabilios, svyruoja keliasdešimt eurų už toną. Pačios aukščiausios kokybės kviečiai kainuoja 250 , kiek žemesnės-220- 200 eurų už toną“,— žurnalistams kalbėjo  A. Macijauskas. 

Tradicinės Ukrainos grūdų rinkos – daugiausia Šiaurės Afrikos ir kitos trečiosios šalys.

Šaltinis: https://sc.bns.lt/view/item/467707

Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos