„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

„Achemai“ negrąžinus skolos už SGD terminalą, „Klaipėdos nafta“ privalės skolintis

Jonavos trąšų gamykla „Achema“, nors suskystintų gamtinių dujų iš SGD terminalo neperka, turi mokėti didžiausią mokestį už terminalo eksploatavimą. Tačiau nemoka, todėl yra skolinga jau 22,3 mln. eurų. Bendrovė tikisi palankaus Konstitucinio Teismo sprendimo – laukia, kad įmonei numatyta prievolė būtų pripažinta pažeidžianti pagrindinį šalies įstatymą. Tačiau be „Achemos“ pinigų riesta „Klaipėdos naftai“, kuri, jeigu „Achemos“ pinigų nesulauks, bus priversta skolintis.
Klaipėdos uosto kanalą įveikęs „Independence“ prišvartuotas SGD terminale.
„Independence“ laivas SGD terminale. / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

„Achema“ nuo 2013 m. už SGD terminalo eksploatavimą yra skolinga 22,3 mln. eurų (su PVM). Iki šiol nė cento „Amber Grid“, kuri administruoja SGD terminalo lėšas, Jonavos trąšų gamykla nėra pervedusi.

Mokėti „Achema“ ir nežada. Ji tikisi, kad Konstitucinio Teismo sprendimas, kuris bus skelbiamas maždaug po mėnesio, bus palankus bendrovei ir nurodys, kad prievolė mokėti SGD terminalo mokestį įmonei, kuri neperka jų dujų, yra prieštaraujanti Konstitucijai.

Tačiau bendrovės teisininkas Rytis Budrius sakė, kad įmonė ruošiasi ir blogiausiam variantui – kaupia atidėjinius tam atvejui, jeigu teismas nurodytų bendrovei sumokėti mokestį.

„Klaipėdos nafta“ pritrūks lėšų

Tuo metu „Klaipėdos nafta“ blogiausiam variantui nėra pasiruošusi – kol kas lėšų SGD terminalo veiklai dar turi, o jeigu pinigai baigsis, o „Achema“ skolos taip ir nesumokės, teks kreiptis į kreditorius.

„Šiuo metu infrastruktūros išlaikymo skirtumas yra kompensuojamas (dengiamas) iš bendrovės naftos terminalo pelno, tačiau tikėtina, jog reikės skolintis apyvartiniam kapitalui, jeigu „Achemos“ nemokėjimo klausimas ir toliau bus toks pat“, – 15min.lt sakė „Klaipėdos naftos“ atstovė Indrė Milinienė. 

Iš kur skolinsis, bendrovė kol kas nežino.

„Šiame etape nėra svarstoma, iš kur galėtume skolintis, nes, kaip jau minėjau, šiuo metu infrastruktūros išlaikymo skirtumas yra kompensuojamas (dengiamas) iš bendrovės naftos terminalo pelno“, – sakė I.Milinienė.

Ji aiškino, kad SGD terminalo veikla yra finansuojama lygiai taip pat, kaip ir bet kuri kita gamtinių dujų infrastruktūra, t.y. perdavimo ir skirstymo tinklai, per „saugumo dedamąją“, įskaičiuotą į dujų tarifą, kurią moka visi gamtinių dujų vartotojai – tiek namų ūkiai, tiek ir pramonė – besinaudojantys šalyje esančia gamtinių dujų perdavimo sistema.

Saugumo dedamoji, kaip 15min.lt aiškino „Amber Grid“ atstovas Danas Janulionis, priklauso nuo to, kiek dujų, nesvarbu, „Gazprom“ ar SGDT tiekiamų, įmonė suvartoja. Kadangi „Achema“ yra didžiausia gamtinių dujų vartotoja Lietuvoje, atsakinga už maždaug pusę visos šalies gamtinių dujų suvartojimo, ji ir turi mokėti didžiausią mokestį. Tai „Achemai“ ir nepatinka.

Finansavimo sistema netobula

Buvęs Klaipėdos jūrų uosto direktorius Eugenijus Gentvilas 15min.lt aiškino, kad SGD terminalo finansavimo sistema nėra tobula, tačiau „Achema“ turi laikytis galiojančių įstatymų, o nesilaiko.

Nors estai pasiima dalį dujų iš SGD terminalo, bet jie nė kiek neprisideda prie terminalo išlaikymo mokesčio, tai rodo, kad sistema yra netobula.

„Aš matau, kad yra galiojantis įstatymas, kuris „Achemai“ nepatinka, ir pagal jį „Achema“ turi mokėti, o nemoka, tai yra, nevykdo įstatymo reikalavimų. Civilizuotas konfliktų sprendimo būdas yra teismai. Byla yra Konstituciniame Teisme, po mėnesio bus sprendimas. Man atrodo, kad „Achema“ turėtų mokėti. Situacija yra bjauri, ji yra pakibusi, ir reikia laukti teismų sprendimų“, – 15min.lt pasakojo parlamentaras.

Jam atrodo normalu, kad saugumo dedamąją moka ir tokios bendrovės kaip „Achema“, kurios neperka SGD iš terminalo.

„Tai yra projektas, finansine prasme gulantis ant vartotojų pečių, tą reikia pripažinti. Ir tikrai yra neišbaigta įstatyminė bazė. „Klaipėdos nafta“ pardavinėja suskystintas dujas estams, bet estai nemoka saugumo dedamosios. Nors estai pasiima dalį dujų iš SGD terminalo, bet jie nė kiek neprisideda prie terminalo išlaikymo mokesčio, tai rodo, kad sistema yra netobula“, – sakė E.Gentvilas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs