Susitarimas su „Freeport LNG“ – gera žinia
SEB banko ekonomistas Gitanas Nausėda teigia, kad susitarimai su „Freeport LNG“ yra naudingi, stiprinant ne tik politinį, bet ir ekonominį bendradarbiavimą su JAV.
„Bet kuriuo atveju tai yra tikrai labai naudingas susitarimas, paliekantis tiekimo šaltinių diversifikavimo galimybę ir, be abejonės, tai yra dar vienas žingsnis bendradrabiaujant su JAV ne tik politiniu lygiu, bet ir energetikoje, ir ekonomikoje (...) Teoriškai žiūrint, kuomet pirkėjas turi pasirinkimą iš daugiau tiekėjų, visada yra galimybė kainą numušti labiau, nes tie potencialūs tiekėjai, kurie mums dabar tiekia galbūt didžiausias apimtis, jie privalo įvertinti tą aplinkybę, kad mes galime pasirinkti“, – BNS sakė G. Nausėda.
Banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas įsitikinęs, kad bendrovės „Lietuvos dujų tiekimas“ (LDT) pasirašytas ketinimų susitarimas su „Freeport LNG“ yra teigiama žinia.
„Jungtinės Valstijos, atverdamos savo rinką, didina konkurenciją ir tai daro spaudimą kainoms. Kitas dalykas, kad vis tiek bet koks kontraktas užtikrina tam tikrą didesnį stabilumą, apibrėžtumą ir vietos verslas gali planuotis investicijas ir veiklą“, – BNS sakė Ž. Mauricas.
Pasak jo, JAV tampa vis didesniu žaidėju pasauliniu mastu, be to, galimų prekybos karų kontekste Lietuvai svarbu turėti tvirtus ryšius su partneriais Vakaruose.
„Matome prekybos karus su Kinija, Rusija nėra labai draugiška atvirai prekybai. Ir tos pačios JAV stabdo tarptautinės prekybos laisvėjimą. Tai šis susitarimas yra labai simbolinis tuo, kad net jeigu bendrai pasaulyje laisvos prekybos turėsime mažiau, turint stiprius Vakarų partnerius, Lietuvai tai neturėtų labai neigiamai paveikti, nes mums tikrai užteks Vakarų rinkų“, – teigė „Luminor“ analitikas.
Dujų kainoms įtaka bus nedidelė, brangs infrastruktūros išlaikymas
G. Nausėdos teigimu, jeigu būtų pasirašytos dujų tiekimo sutartys su „Freeport LNG“, dujų kainos radikaliai nepasikeis, nes Lietuva jau ir dabar perka dujas rinkos kaina.
„Jeigu kas nors tikisi, kad radikaliai tos kainos gali pasikeisti, tai aš manau, kad pačią didžiausią „grietinėlę“ mes nugriebėme tuo metu, kai apskritai pasistatėme „Independence“ (SGD terminalo laivas Klaipėdoje – BNS), kadangi tuo metu vienintelis tiekėjas buvo „Gazprom“ ir kaina tikrai buvo politinė. Šiuo metu, kai mūsų suskystintos dujos perkamos iš Norvegijos ar kitų šaltinių, jos yra komercinės kainos“, – BNS sakė G. Nausėda.
Ž. Mauricas pažymi, jog mažėjant dujų vartojimui, vis aktualesnė tampa infrastruktūros, įskaitant ir SGD terminalą, išlaikymo našta.
„Ar esame pasiryžę vystyti pramonę, ypač tą, kuri naudoja dujas kaip kurą, ar mes vis dėlto tą procesą, kuris vyksta namų ūkių vartojime, pritaikysime ir pramonėje ir apskritai atsisakysime dujų? Jeigu judėsime link atsisakymo, tai tos dujos, tikėtina, bus vis brangesnės vienam likusiam vartotojui, nes visa infrastruktūros našta guls ant esamų vartotojų pečių“, – sakė Ž. Mauricas.
Pasak jo, net jei pasaulinės tendencijos bus palankios, pigesnių dujų tikimybė gali būti maža.
G. Nausėda pastebi, kad valstybė numato energetikos perorientavimą prie atsinaujinančių išteklių, tačiau jis nebus staigus, todėl kurį laiką dar teks importuoti kurą.
„Šitas perėjimas prie atsinaujinančių šaltinių yra numatytas per ilgesnį laikotarpį, todėl drastiškai mūsų energetikos vartojimo struktūros nepakeis, todėl kurį laiką tikrai liksime importuotojai ir mums reikės nemažų apimčių siekiant patenkinti savo poreikis. Tai galbūt per ilgesnį laikotarpį žiūrėčiau, kad mūsų priklausomybei sumažėjus ir reikšmė atitinkamai šito susitarimo sumažės, bet tas ilgesnis laikotarpis yra 5-10 metų, bet tikrai ne artimiausi 2-3 metai“, – kalbėjo G. Nausėda.
SGD terminalo operatorė „Klaipėdos nafta“ ir dujų prekybos bendrovė „Lietuvos dujų tiekimas“ antradienį Vašintgone pasirašė bendradarbiavimo susitarimus su „Freeport LNG“. Pastaroji pirmąją SGD eksporto liniją planuoja atidaryti šių metų pabaigoje, o dar dvi linijas – 2019 metais.
Praėjusiais metais LDT iš JAV importavo du suskystintųjų dujų krovinius ir pagal JAV SGD importo mastą užėmė trečią vietą Europoje po Ispanijos ir Portugalijos.
Pirmasis JAV išgautų gamtinių dujų krovinys Baltijos jūros krantus pasiekė pernai rugpjūtį, Lietuvai jį įsigijus iš pirmąjį JAV SGD eksporto terminalą „Sabine Pass“ valdančios kompanijos „Cheniere“.