Degalai Lietuvoje nuo pandemijos pradžios pigo, bet ne tiek, kiek turėjo, todėl ant stambiųjų tinklų metamas galimo kartelio šešėlis.
Lietuvos degalinėse parduodamo benzino kaina, atmetus mokesčius, viršija ES vidurkį. Prekybininkai pardavinėja aukštesne kaina nei kitose ES šalyse, įvertinus ir šalyse taikomus mokesčius, sako ekspertai.
Pavyzdžiui, skaičiuojama, kad benzino ir dyzelino kainos Lietuvoje krito mažiausiai, lyginant su kaimyninėmis šalimis, nors mūsų šalis yra vienintelė tarp Baltijos valstybių, turinti naftos perdirbimo įmonę. Nepaisant to, benzinas pigo mažiausiai, lyginant su Lenkija ir Latvija.
Šių metų kovo-balandžio mėnesiais ženkliai nuvertėjus žaliavinei naftai, Lietuvoje parduodamas benzinas atpigo mažiau nei daugelyje ES narių: rikiuotėje Lietuva užima 5 vietą nuo galo. Tuo tarpu dyzelino kainos Lietuvoje atpigo daugiau, nei vidutiniškai ES.
Be to, Lietuva tarp penkių ES valstybių, kur naftos kainos mažėjimas degalų kainą paveikė mažiausiai. Pavyzdžiui, Latvijoje, atmetus mokesčius, benzino kaina svyruoja apie 34 centus už litrą, Lietuvoje – 54 centus. Kodėl taip yra, vežėjai sako negalintys paaiškinti.
Beje, suskystintų dujų kainoje taip pat pastebimos didesnės maržos nei anksčiau.
Degalai Lietuvoje dabar turėtų kainuoti pigiau, įsitikinęs Romas Austinskas, nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ prezidentas.
„Mes nematome sinchroninio kainos kritimo tendencijos“, – sakė jis, raginęs Konkurencijos tarybą labiau įsikišti į procesą.
Vartotojų organizacijų aljanso viceprezidentas Kęstutis Kupšys pastebėjo, kad Lietuvoje reikalinga didesnė mažmeninės degalų rinkos priežiūra, kad nebūtų piktnaudžiavimo.
Tai, kad degalų kaina Lietuvoje krito mažiausiai tarp kaimyninių valstybių, rodo, jog konkurencinė aplinka nėra tobula, sako jis.
Pasak Seimo Aplinkos apsaugos komiteto vicepirmininko Simono Gentvilo, mažmenininkai turėtų paaiškinti, kodėl Lietuvoje, atmetus mokesčius, degalų kaina lieka viena aukštesnių ES, nors taip ir neturėtų būti.
Todėl spaudos konferenciją surengusios asociacijos nutarė kreiptis į Naftos produktais prekiaujančių įmonių asociaciją su prašymu paaiškinti, kodėl degalai nepigo taip, kai kaimyninėse šalyse. Taip pat ketinama kreiptis ir į Konkurencijos tarybą.