Pastarąjį kartą dyzelinas Lietuvoje tiek kainavo 2009–2010 metais, kai dar siautėjo ekonominė krizė, tiesa, tuo metu akcizai degalams buvo kiek mažesni. Prekybininkai sako, kad dar labiau nei kainos sumažėjo apyvarta – ji smuko perpus.
Krito iki 83 centų
Tradiciškai mažiausias dyzelino kainas išlaiko nedideli tinklai, tačiau ir didieji prekeiviai smukdo kainas. Kai kuriose „Neste“ ir „Circle K“ degalinėse dyzelinas kainuoja kiek daugiau nei 90 centų, bet benzinas vis dar kainuoja daugiau kaip euras.
Pastebima, kad daugiausia kainos nukrito mažesniuose miestuose. Pavyzdžiui, koronaviruso gniaužtuose esančioje Ukmergėje „Neste“ dyzeliną parduoda po 92 centus. „Circle K“ automatinėje degalinėje Kaune, Varnių gatvėje, dyzelinas kainuoja 90 centų.
Dar mažesnes kainas nustatė lietuviškieji tinklai.
Pavyzdžiui, „Saurida“ degalinėse Akmenėje ir Tauragėje dyzelinas kainuoja 88 centus, o „Jozita“ tinklas nustatė vienodą 83 centų ribą už litrą dyzelino. Čia benzinas taip pat nekainuoja euro.
Kaina džiugina, bet nėra kur keliauti
Kaip teigia Lietuviškų degalinių sąjungos vadovas Vidas Šukys, smarkiai smukusios kainos menkai guodžia vairuotojus. „Apyvarta degalinėse smuko perpus, nes žmonės tiesiog niekur nevažiuoja. Tiesiog neturi kur važiuoti“, – aiškino V.Šukys. Jis pastebėjo, kad pervežimo įmonės taip pat mažiau pilasi degalų – tarpmiestiniai autobusų maršrutai kai kur visai nutraukti.
„Vilkikų irgi mažiau važiuoja. Vairuotojai dažnai grįžta iš Europos jau be mašinų – palieka ten, nes nėra ką vežti. Todėl turime tokią situaciją“, – kalbėjo jis.
Ar tai jau kainos dugnas? V.Šukys sako, kad jau nereiktų tikėtis smukimo. „Nafta nuo ketvirtadienio pabrango dešimt dolerių, trimis centais didmeninę kainą pakėlė ir „Orlen Lietuva“, tad, manyčiau, tai jau savotiška riba“, – sakė jis.
Artėjama prie nulio ribos?
Vis tik erdvės kainų smukimui dar yra, pastebi tarptautinės prekybos ekspertai. Viena iš priežasčių – naftos atsargos yra milžiniškos, o dėl naftos gavybos mažinimo OPEC narės niekaip nesusitaria.
CNN skelbia, kad greitai naftos rezervai gali būti perpildyti dėl smukusios paklausos, todėl žaliavos kaina gali priartėti prie dar neregėtų žemumų.
„Rinka jau pradeda signalizuoti, kad pasaulyje greitai nebeliks tuščių rezervų, taigi nebus kur saugoti naftos“, – CNN cituoja „Neuberger Berman“ energetikos analitiką Jeffą Wyllą.
Nuleisti lėktuvai, stringanti prekyba ir uždarytos sienos naftos kainą gali priartinti prie nulio, jei gavyba nemažės, o rezervuarai bus pilnai užpildyti, sako analitikas. Taigi naftos gavėjams gali būti geriau parduoti žaliavą pusdykiai, nes vietos jai saugoti nebelieka.
JBC Energy paskaičiavo, kad balandį per dieną pasaulio rinkoje atsiranda apie 6 milijonus „benamės“ naftos, kurios nėra kam parduoti ir nėra kur laikyti. Tai esą gali naftos kainą nusmukdyti į dar niekada nematytas žemumas.
Tiesa, Lietuviškų degalinių asociacijos vadovas V.Šukys sako, kad jei nafta ir atpigtų iki nulio, degalų litras Lietuvoje kainuotų ne mažiau kaip pusė euro. „Akcizai, kiti mokesčiai, marža, išlaikymas – visa tai susideda į kainą, kuri negali kristi žemiau tam tikros ribos“, – teigė jis.