Kroatijoje, kuri planuoja statyti tokį patį SGD terminalą kaip Klaipėdoje, ministras pristatė Lietuvos patirtį, įgyvendinant šį projektą.
Forume, kurį atidarė Kroatijos Prezidentė, ministras pažymėjo, kad per rekordiškai trumpą laiką – pustrečių metų – pastatytas SGD terminalas pakeitė žaidimo taisykles ne tik Lietuvoje, bet ir visame regione.
Ministro teigimu, SGD terminalai kartu yra ir geopolitiniai strateginiai, ir ekonominiai projektai. Iš pradžių buvęs tik energetinio saugumo projektu, Lietuvos SGD terminalas jau ketvirtaisiais savo veiklos metais sėkmingai plečia savo veiklą komercinėje srityje ir tai neabejotinai teiks papildomą naudą tiek valstybei, tiek vartotojams.
„Adrijos jūros SGD centru siekiančiai tapti Kroatijai, Klaipėdos SGD terminalas, kuris yra vieninteliai SGD vartai Baltijos šalims, yra geras pavyzdys. Dabar matome, kad naudojimasis SGD terminalu Klaipėdoje viršijo lūkesčius – jei buvo planuota, kad terminalas užims bent 25 proc. visos dujų rinkos, tai dabar ši dalis sudaro apie 50 proc.“, – kalbėjo energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.
Energetikos ministro susitikimo su Kroatijos Prezidente metu kalbėta energetinio saugumo klausimais, kuriems abi šalys skiria ypatingą dėmesį, akcentuojant SGD terminalų vaidmenį užtikrinant energetinę nepriklausomybę nuo vienintelio ar dominuojančio dujų šaltinio.
Šiuo metu Kroatija importuoja apie 40 proc. dujų, tačiau ateityje, mažėjant vietinių energijos išteklių, priklausomybė nuo importuojamų dujų didės. Todėl alternatyvūs dujų tiekimo šaltiniai tampa ypatingai svarbūs ir artimiausiu metu Kroatija siekia užsitikrinti pakankamus pajėgumus regione, tam, kad terminalas užtikrintų naudą visam regionui.
Ministras Ž.Vaičiūnas pažymėjo, kad Lietuva yra pasirengusi ir toliau dalintis gerąja patirtimi su Kroatija, kuri numačiusi 2021 m. pastatyti tokios pačios technologijos SGD laivą-saugyklą kaip ir Klaipėdoje.
„Lietuvoje, kaip ir dabar Kroatijoje, pačioje projekto plėtros pradžioje buvo pakankamai daug netikrumo. Tačiau ką žinome tikrai – kiekvieni uždelsti metai vartotojams kainuoja papildomus milijonus eurų, kuriuos jie permoka už dujas, kai nėra veikiančios konkurencijos. Manau, kad Kroatija gali pasimokyti ne tik iš gerosios patirties, bet ir iš išmoktų pamokų. Akivaizdu, kad disponavimas SGD terminalo nuosavybe yra naudingas strategiškai ir ekonomiškai, todėl Lietuva planuoja dar šiemet priimti sprendimus dėl terminalo pirkimo. Lietuvai Kroatija yra galimybė eksportuoti unikalią patirtį, sukauptą plėtojant SGD laivo-saugyklos „Independence“ projektą“, – sakė energetikos ministras.
Lietuvos SGD terminalo operatorė „Klaipėdos nafta“ taip pat yra išreiškusi interesą dalyvauti Kroatijos SGD terminale.