Elektros energetikos įstatymas numato, jog per 6 mėnesius nepriklausomo tiekėjo nepasirinkusiems vartotojams ESO gali nutraukti garantinį tiekimą, apie tai juos įspėjusi bent prieš tris savaites.
„Nuo sausio 1-os dienos mes tiems klientams elektros energijos tiekimo nenutrauksime. Pirmas dalykas, yra informavimo klausimai – turi būti trijų savaičių terminas. Kada jau kalbėsime apie nutraukimą, tai bet kokiu atveju visi tie klientai bus informuoti“, – BNS teigė Renaldas Radvila.
Pasak jo, tai padaryti nuspręsta siekiant garantinio tiekimo vartotojams suteikti daugiau laiko pasirinkti nepriklausomą tiekėją.
„Nors tos informacijos buvo pakankamai visuose kanaluose, ir socialinėje erdvėje, ir elektroninėje, ir popieriuje, ir su seniūnijomis, ir su savivaldybėmis buvo komunikuojama, mes vis tiek dar turime žmonių, kurie arba negirdėjo (apie sąlygas – BNS), arba nežino, arba yra kitų objektyvių priežasčių“, – teigė R.Radvila.
„Manau, kad reikia daugiau laiko tam, kad jie pasidarytų savo apsisprendimą ir pasirinkimą“, – pridūrė jis.
Antrasis elektros rinkos liberalizavimo etapas, kai nepriklausomą tiekėją turėjo pasirinkti 1–5 tūkst. kilovatvalandžių (kWh) elektros per metus suvartojantys gyventojai, baigėsi 2022 metų liepą. Nuo tol tiekėjo nepasirinkusiems vartotojams ESO teikia garantinio tiekimo paslaugą, kuri yra 25 proc. brangesnė nei praėjusio mėnesio vidutinė biržos kaina.
Gruodžio viduryje šis koeficientas buitiniams vartotojams sumažintas iki 15 procentų.
R.Radvila patikino, kad per artimiausius kelis mėnesius ESO neplanuoja nutraukti garantinio tiekimo, tačiau jis neatmetė, kad vėliau tai gali būti padaryta.
„Pasakyti, kad visai jų neišjunginėsime šiandien negaliu, nes tokia galimybė yra numatyta. Kodėl ja būtų teisinga pasinaudoti – ESO funkcija nėra vykdyti tiekimą. Kai mes vykdome garantinį tiekimą nepriklausomo tiekėjo nepasirinkusiems klientams, už tai mokame mes visi“, – teigė ESO vadovas.
„Sausį – ne, vasarį – ne, kovą – ne. (...) Kalbant apie tuos 50 tūkstančių (vartotojų – BNS), manau, kad artimiausiu metu jų atjungimo nedarysime – darysime edukaciją“, – kalbėjo jis.
Pasak R.Radvilos ESO sausį ketina pradėti šių vartotojų edukaciją bei koncentruotai pateikti su birža susietus tiekėjų pasiūlymus pastarųjų tiesiogiai neįvardijant.
„Šiandien tik keli procentai klientų Lietuvos rinkoje apskritai yra pasirinkę su birža susietus nefiksuotos kainos planus. Savo esme jie yra tas pats garantinis tiekimas, tik su mažesne marža“, – teigė ESO vadovas.
Pasak R.Radvilos, su birža susietus planus pasirinkę garantinio tiekimo vartotojai per pastarąjį pusmetį vidutiniškai galėjo sutaupyti apie 50 eurų.
R.Radvila teigė, jog dalis gyventojų tiekėjo lieka nepasirinkę dėl nesutvarkytų nekilnojamo turto paveldėjimo dokumentų, kiti jais tiesiog nepasitiki arba bijo, kad juos pasirinkus ESO nešalins elektros gedimų.
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) duomenimis, gruodžio 27 dieną tiekėjo vis dar nebuvo pasirinkę 48,4 tūkst. antrojo etapo vartotojų. Pasak R. Radvilos, jo iki šiol taip pat nėra pasirinkę apie 500 pirmojo etapo vartotojų – jie taip pat iki šiol gauna garantinio tiekimo paslaugą.
„Pasibaigus pirmajam etapui mes garantinį tiekimą pradėjome nuo 14 tūkstančių klientų, dabar iš jų yra likę 500. (...) Faktas, kad pasirinkimas vyksta ir tie namų ūkiai arba tie žmonės rankasi nepriklausomą tiekėją“, – teigė ESO vadovas.
Pasak jo, tarp garantiniame tiekime esančių antrojo etapo vartotojų taip pat yra apie 15 tūkst. buvusių „Perlas Energijos“ klientų.