„Ignitis grupės“ vadovas: dujiniams elektros generatoriams Europoje reikėtų laikinai uždėti kainos lubas

Dujų kainos pastarosiomis dienomis nusileido iš rekordinių aukštumų, tačiau atokvėpio neatnešė. Sprendimu, kaip palengvinti energetikos kainų spaudimą, trečiadienį pasidalijo ir „Ignitis grupės“ vadovas Darius Maikštėnas – jis teigia, kad elektrinėms, naudojančioms dujas, šių kainą reikėtų laikinai fiksuoti, o kaštus kompensuotų bendras centralizuotas ES fondas. Visos ES šalys šią naštą turėtų pasidalinti proporcingai.
Darius Maikštėnas
Darius Maikštėnas / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Nors Nyderlandų biržoje fiksuotos rekordinės dujų kainos nusileido iš beveik 350 eurų/MWh praėjusią savaitę pasiekusių aukštumų, o labiausiai nuo rusiškų dujų priklausoma Vokietija savo dujų saugyklas pildo sparčiau nei planavo, neužtikrintumas dėl apsirūpinimo dujomis išlieka labai aukštas.

Blogų žinių netrūksta. Štai trečiadienį paskelbta, kad Rusija nutraukė dujų tiekimą Vokietijai dujotiekiu „Nord Stream“.

Dujų kainos tiesiogiai veikia ir elektros kainas, nes reikšminga dalis elektros energijos vis dar gaminama naudojant gamtines dujas.

Lietuvos elektros tiekėjų fiksuoti vienos laiko zonos tarifų pasiūlymai šią savaitę pasiekė 65-67 ct/kWh rėžius, o garantinio tiekimo klientai už kilovatvalandę nuo ketvirtadienio jau mokės 82 ct/kWh.

Elektros kainos vidurkis biržoje „Nord Pool Spot“ Lietuvai rugpjūčio mėnesį pasiekė 480 eurų/MWh vidurkį.

Savo vizija, kaip reikėtų sumažinti elektros kainas, mažinant dujų kainas, socialiniame tinkle „Facebook“ pasidalino ir „Ignitis grupės“ vadovas Darius Maikštėnas.

Jis teigė, kad ignoruoti kylančių dujų kainų sukeliamas problemas yra saviapgaulė.

„Ši problema yra aštri ne tik gyventojams, bet ir verslams, bei stambiajai Europos pramonei.

Jei Europoje metus ar daugiau išsilaikys 500 euro/MWh didmeninės elektros kainos, pamatysim to, ko dabar negalime net įsivaizduoti“, – rašė D.Maikštėnas.

Anot jo, tai nėra tik Vokietijos ar Prancūzijos problema – pagrindinių žemyno ekonomikų susitraukimas tiesiogiai paveiks ir Lietuvą. „Jei žlugs europinė pramonė, tikėtina, rimtai susitrauks ir Lietuvos žmonių gerovė. Mūsų šalies konkurencinis pranašumas yra greitis, lankstumas ir logistinis artumas didžiosioms Europos vertės grandinėms, todėl turime kartu ieškoti vieningo sprendimo visai Europai“, – rašė „Ignitis grupės“ vadovas.

„Mano nuomone, kol vyksta dujų karas, laikina dujinės generacijos kaštų apribojimo priemonė galėtų veikti greitai ir efektyviai. Ją reikėtų svarstyti labai rimtai, ji niekaip nepakenktų rinkos dizainui bei iki šiol atsakingai vystytoms žaliosios gamybos investicijoms ar rinkų patrauklumui“, – tęsė jis.

Jo teigimu, kad yra keletas labai svarbių elementų, susijusių su visų šalių proporcingu solidarumu. Jų negarantavus, sistema iš karto žlugs.

D.Maikštėnas pasiūlė ir penkių punktų planą, kaip efektyviai užtikrinti konkurencingas elektros kainas Europoje:

„1) nuo konkrečios datos, ribotą laiką būtų fiksuota viena visoje ES privaloma dujų kaina visiems Europos dujiniams elektros generatoriams, dalyvaujantiems rinkoje (pvz. 70 EUR MWh).

2) sunaudotų dujų kainų skirtumai būtų centralizuotai dengiami iš vieningo ES fondo

3) centralizuotas ES fondas prafinansuotų generatoriams kainų skirtumą į priekį (kitaip niekam nepakaks darbinio kapitalo, nes dujas pirks brangiai, o elektrą parduos pigiai)

4) kainų skirtumų kaštai privalo būti proporcingai paskirstomi visiems ES nariams pagal sunaudotų kWh kiekį šalyse

5) sistemoje taip pat turi dalyvauti ir visos kitos Europos rinkose dalyvaujančios šalys ne ES narės, pvz. Norvegija“, – vardijo D.Maikštėnas.

Jis priduria, tai yra vienintelis būdas išvengti subsidijų eksporto.

„Jei tokio mechanizmo nebus, šalys nesutiks finansuoti dujų, nes visa nauda elektros laidais iškeliaus į kaimynines rinkas“, – rašė „Ignitis grupės“ vadovas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis