Vilnietis Tomas mano, kad situacija, į kurią jis pakliuvo, gali būti aktuali ne vienam Lietuvos gyventojui, dalyvaujančiam elektros rinkos liberalizavime.
„Taip pat tai puiki proga pataisyti „Igničio“ vidinius procesus, nes dabartinė situacija kvepia mažų mažiausiai cinizmu, jei ne elementariausia vagyste iš silpnesnės – kliento – pusės“, – teigė į 15min redakciją kreipęsis pašnekovas.
Vilnietis Tomas gyvena individualiame name, kuris pagal elektros suvartojimą pakliuvo į antrąjį elektros rinkos liberalizacijos etapą. Nepriklausomą tiekėją vyras pasirinko dar praėjusią žiemą, gavęs pasiūlymus, o sutartis įsigaliojo nuo šių metų liepos 1 d.
Tad iki liepos 1 d. vyras vis dar buvo visuomeninį tiekimą užtikrinančio „Igničio“ klientu ir vartojo elektrą pagal dviejų laiko zonų tarifą. Tomas sąskaitas už elektrą kiekvieną mėnesį apmokėdavo ne pagal skaitiklių rodmenis, o pagal suvartojimo vidurkį. Įmonės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) specialistas kartą per pusmetį atvažiuodavo į namus ir patikslindavo skaitiklio rodmenis – atitinkamai pagal tai būdavo perskaičiuojamas mėnesio mokėtinos sumos vidurkis.
„Patogu, nes nereikia kaskart mėnesio pabaigoje nurašinėti duomenų, o ir finansine prasme galima planuoti biudžetą, nes įmokos stabilios“, – kodėl pasirinko tokį atsiskaitymo būdą už elektrą, argumentavo vyras.
Jis patikino buvęs tvarkingas „Igničio“ klientas – neturėjęs jokių mokėjimo uždelsimų, o sąskaitas apmokėdavo pagal duomenis per penkias pirmas mėnesio dienas.
Pamatė, kad permokėjo beveik už 1000 kWh
„Taigi nuo liepos 1 d., kai „persikrausčiau“ iš „Igničio“ į pasirinktą nepriklausomą tiekėją, pradėjau nuo balto lapo – jokių skolų, jokio pradelsimo“, – pažymėjo Tomas.
Rugpjūčio pirmosiomis dienomis nusprendęs apmokėti pirmąją sąskaitą naujajam tiekėjui už suvartotą elektrą, Tomas atsidarė naujojo tiekėjo savitarną internetu, kur buvo pasiūlyta suvesti elektros suvartojimo duomenis už mėnesį. Bet ten jau buvo pirminis ataskaitos taškas – ESO pateikti skaitiklio rodmenys, kurie buvo nuimti birželio paskutinę dieną, t. y. kai baigėsi vyro sutartis su „Igničiu“.
Dėl visa ko patikrinęs faktinius skaitliuko rodmenis ir palyginęs su tais, kuriuos pateikė ESO, vyras nustebo – jie gerokai skyrėsi. ESO buvo pateikęs, kad elektros suvartojimas nakties metu – 8361 kWh, o dienos – 7881 kWh, tačiau faktiniai rodmenys buvo kitokie: nakties metu – 7794 kWh, o dienos – 7450 kWh.
„Nesunku suskaičiuoti, kad bendrai dienos ir nakties skaitmenų rodmenys skyrėsi 998 kWh. Tai reiškia, kad buvau „Igničiui“ permokėjęs beveik už 1000 kWh, kas pinigais sudaro apie porą šimtų eurų, skaičiuojant pagal tuometinį elektros tarifą. Kadangi negavau prekės / paslaugos, nusprendžiau susigrąžinti savo pinigus“, – pasakoja vyras.
Buvau „Igničiui“ permokėjęs beveik už 1000 kWh, kas pinigais sudaro apie porą šimtų eurų.
Pastebėjęs neatitikimą, jis pirmiausia kreipėsi į savo naująjį tiekėją ir pasiteiravo, ar „Ignitis“ ir jis turi tarpusavio užskaitymą. Tokios galimybės nebuvo, tad vyras pasakoja nusprendęs belstis ten, kur guli jo pinigai – į „Ignitį“.
Tomas parašė laišką su faktiniais skaičiais, tačiau iš „Igničio“ po paros sulaukė atsakymo, kad „Ignitis“ su šiuo klientu neturi jokios sutarties (ji baigėsi liepos 1 d.), tad reikia kreiptis į naują tiekėją.
Tuomet vilnietis prisiskambino į „Igničio“ klientų aptarnavimo centrą, kur konsultantė, Tomo žodžiais, „realiai pasiūlė dvi išeitis – arba padovanoti jiems porą šimtų eurų, arba vogti iš naujojo tiekėjo“.
„Pirmuoju atveju aiškiai įvardina, kad man pinigų negrąžins, nes jų turimi duomenys nerodo jokios permokos. Na gerai, netiki manimi, kad yra mokėjimo perviršis, gali atsiųsti ESO specialistą, kad patikrintų rodmenis. Gi visą mėnesį (nuo liepos 1 iki rugpjūčio 1 d.) naudojau elektrą ir vis tiek yra beveik 1000 kWh mažiau, nei jų turimi paskutiniai duomenys. Ar mano, kad tą mėnesį skaitliukas sukosi atgal ir atsisuko tūkstančiu kilovatų? Girdžiu tik roboto balsą, kad patikrinti nesiųs ir pinigų neduos“, – apgailestavo klientas.
Kaip alternatyvą konsultantė pasiūlė kreiptis į esamą tiekėją ir jam pateikti esamus duomenis.
„Biurokratijos klasika. Pasiunčia tave į Bermudų trikampį, kur klaidžioji klaidžioji, kol praradęs viltį nuskęsti kur nors toliau nuo jų. Ačiū už pasiūlymą, bet kokia jo prasmė? Mano pinigai guli „Ignityje“, ne pas naują tiekėją. Galėčiau naujajam tiekėjui deklaruoti gerokai mažesnį suvartojimą, kol išsilygintų skaitiklio rodmenys. Tokiu atveju vogčiau iš jo – ta prasme, „Ignitis“ iš manęs, tuomet siūlo perduoti estafetę toliau. Ačiū, bet ne. Padorumas kainuoja brangiau nei porą šimtų eurų“, – nusivylimą liejo vilnietis.
Biurokratijos klasika. Pasiunčia tave į Bermudų trikampį, kur klaidžioji klaidžioji, kol praradęs viltį nuskęsti kur nors toliau nuo jų.
Pasak jo, tokia situacija nebūtų nutikusi, jei „Ignitis“, kaip ir buvo planavęs, prieš rinkos liberalizavimą būtų įdiegęs išmaniuosius skaitiklius.
„Tuomet duomenys būtų pateikiami realiu laiku, o visi rinkos dalyviai turėtų juos. Bet vietoje to N kartų buvo atidėtas išmaniųjų diegimas, o pasirinktas kelias išrikiuoti klientus į eiles aptarnavimo centruose ir pakabinti ant telefonų laidų. Savo vadybinį neįgalumą permesti ant klientų pečių reikia turėti įžūlumo“, – piktinosi pašnekovas.
„Reziumuojant situaciją, tai dėl tų poros šimtų eurų nenuskursiu, bet klausimas prieš akis – kaip jaučiasi „Igničio“ darbuotojai, kurie gauna algas taip gaunamais pinigais? Asmeniškai dar nesu apsisprendęs, ką darysiu toliau – ar nuimsiu rodmenis su antstolio pagalba ir bandysiu aiškintis teisminiu būdu, ar nusispjausiu į situaciją ir „padovanosiu“ tuos pinigus, nes nervai brangesni“, – rašė į 15min kreipęsis skaitytojas.
„Ignitis“: išeidamas klientas privalėjo deklaruoti rodmenis
Tomas raštu ir skambučiais su „Igničio“ atstovais bendravo rugpjūčio pirmomis dienomis, o sulaukęs atsakymo, kad įmonė neketina nei atsiųsti ESO specialisto nurašyti faktinių skaitiklio rodmenų, nei grąžinti permokos, kreipėsi į 15min žurnalistus.
Paprašyta pakomentuoti situaciją, įmonė savaitę laiko aiškinosi situaciją. Vėliau „Ignitis“ ryšių su visuomene projektų vadovė Laura Beganskienė 15min informavo, kad ši problema kilo todėl, kad vartotojas, nutraukdamas sutartį su „Ignitis“, laiku nepateikė faktinių skaitiklių rodmenų, kaip to reikalauja sutartis ir teisės aktai.
Pasak L.Beganskienės, kliento sutartis su visuomeniniu tiekėju „Ignitis“ galiojo iki 2022 m. birželio 30 d. Šiuo atveju, vadovaujantis Elektros energijos pirkimo pardavimo sutartimi, klientas turėjo pateikti „Ignitis“ faktinius skaitiklio rodmenis paskutinę sutarties galiojimo dieną, t. y. 2022 m. birželio 30 d., tačiau to nepadarė, todėl bendrovės sistemoje nebuvo fiksuota permoka.
„Permokos grąžinamos kliento prašymu arba mūsų iniciatyva, jei klientas yra nurodęs banko sąskaitą. Jei klientas turi galiojančių sutarčių su „Ignitis“, permoka gali būti perkeliama ir ja padengiama kita kliento sąskaita“, – sakė L.Beganskienė.
„Ignitis“ atstovė nurodė, kad paaiškėjus apie tai, kad faktiniai skaitytojo suvartojimo duomenys neatitinka bendrovės turimų duomenų dėl to, kad klientas jų laiku nedeklaravo, bendrovė kreipėsi į ESO dėl kiekių perskaičiavimo ir patikslinimo.
„Kai ESO pateiks atnaujintus duomenis, permoka bus apskaičiuota ir pervesta klientui“, – patikino atstovė spaudai.
Tą pačią dieną Tomas informavo 15min sulaukęs „Ignitis“ konsultantės skambučio, kurio metu buvo informuotas, kad skaitiklio rodmenys bus patikslinti, o 130 eurų permoka bus grąžinta.
„Taip, pripažįstu, kad ne laiku deklaravau duomenis, bet dėl to fiziškai rodmenys juk nepasikeičia. Pastebėjęs netikslumą du kartus kreipiausi į įmonę“, – pabrėžė Tomas.
15min pasiteiravus, kodėl įmonė sutiko pakoreguoti skaitiklius tik pradėjus domėtis žurnalistams, L.Beganskienė išreiškė apgailestavimą, kad kliento patirtis nemaloni ir dar kartą pacitavo Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisykles.
„Ignitis“ nepateikė duomenų, kiek klientų atsidūrė tokioje pat situacijoje, tačiau tvirtino, kad besikreipiančių dėl to, kad nedeklaravo laiku – yra. Kiekvieną atvejį įmonė nurodė sprendžianti individualiai.
Pasak jos, klientai, kurie pavėlavo deklaruoti rodmenis iki birželio 30 d., išimties tvarka deklaruoti galėjo pirmosiomis liepos dienomis, t. y. iki liepos 5 d. imtinai.
L.Beganskienės teigė, kad klientams, kurie renkasi atsiskaitymą pagal vidutinį suvartojimą, nes jiems taip patogiau, tenka atsakomybė deklaruoti rodmenis kiekvieną gruodžio mėnesį, keičiantis tarifui ar planui, o nutraukiant sutartį – paskutinę sutarties galiojimo dieną išlieka.