Kokie pokyčiai jau netrukus laukia kiekvieno mūsų, namuose naudojančio elektrą?

Seimui leidus elektros tiekimo rinkoje kurti konkurencingas rinkos sąlygas, visi buitiniai vartotojai nuo 2021 iki 2023 metų turės pasirinkti elektros tiekėją – paprasčiau kalbant,tą, kuris mums parduos elektrą. Taip, elektra tampa preke! Ją pardavinės pardavėjai, o mes turėsime nuspręsti, iš kurio pardavėjo pirksime elektrą savo namams.
Elektra
Elektra / 123RF.com nuotr.

Apie tai, kokie pokyčiai laukia elektros tiekimo rinkoje, ką svarbiausio būtina žinoti kiekvienam mūsų, 15min kalbasi su bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) Paslaugų tarnybos vadovu Renaldu Radvila.

Bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ nuotr./ESO Paslaugų tarnybos direktorius Renaldas Radvila
Bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ nuotr./ESO Paslaugų tarnybos direktorius Renaldas Radvila

– Gegužę Seimas leido liberalizuoti elektros tiekimo rinką. Ką tai reiškia? Kokie pasikeitimai laukia elektros tiekimo rinkos?

– Pokytis įgyvendinamas siekiant vieno tikslo – kad elektros rinkoje, elektros tiekėjams konkuruojant, vartotojas gautų konkurencingos rinkos teikiamą, o ne reguliuojamą, elektros kainą. Šiuo privalumu verslas naudojasi jau ne vienus metus. O dabar natūralus pokytis ateina ir iki visų Lietuvos gyventojų, kad jie patys galėtų nuspręsti, iš ko ir už kiek pirkti elektrą. Monopolinių visuomeninio tiekėjo sąlygų nuoseklus atsisakymas vyks pamažu ir bus įgyvendinamas trimis etapais nuo 2021 metų, remiantis gerąja daugelio Europos valstybių patirtimi. Taip bus užtikrinamas nuoseklus ir sklandus visų šalies gyventojų perėjimas prie naujų elektros energijos tiekimo sąlygų.

Svarbu paminėti, kad kiekviename etape atsidūrusiems gyventojams tiekėjai parengs individualius pasiūlymus.

Pačių etapų išskirstymo siekis paprastas: gyventojai skirstomi pagal jiems priklausančių namų ūkių metinį elektros energijos suvartojimą – nuo vartojančių daugiausiai iki mažiausiai. Paskutiniam etapui taip pat bus priskirti mažai suvartojantys, pažeidžiamų socialinių grupių nariai, namų ar sodų bendrijos, garažų kompleksai ir panašūs elektros vartotojai.

Kiekviename etape atsidūrusiems gyventojams tiekėjai parengs individualius pasiūlymus.

Atkreipiu dėmesį, kad socialiai pažeidžiamų grupių gyventojai patenka į paskutinį etapą neatsitiktinai. Iki šio etapo jau bus padaryta nemažai žingsnių, kad liberalizuota elektros rinka nusistovėtų, vartotojai ir tiekėjai priprastų, o pažeidžiami gyventojai pajustų kuo mažiau nepatogumų dėl pasikeitimų.

– Jau užsiminėte, kad elektros rinkos liberalizavimo procesas vyks etapais. Gal galite konkrečiau papasakoti apie kiekvieną jų?

– Kaip minėjau, projektas bus įgyvendinamas nuosekliai, trimis etapais. Pokytis elektros rinkoje prasidės nuo daugiausiai elektros suvartojančių gyventojų. Toks modelis jau pasiteisino vykdant pokytį verslo segmente Lietuvoje ir kitose šalyse.

Pirmajame etape, nuo šių metų rudens iki gruodžio 10 d., pasirinkti tiekėją bus kviečiami tie, kurie per metus suvartoja daugiau nei 5000 kWh (maždaug 417 kWh per mėnesį). Vartotojų pasirinkti tiekėjai paslaugas jiems pradės teikti nuo 2021 m. sausio 1 dienos, pasibaigus visuomeninio tiekėjo sutartims. Primenu, kad tai negalioja pažeidžiamiems gyventojams, gaunantiems socialinę paramą.

Antrasis etapas startuos nuo 2022 m. Tada naudotis konkurencingos rinkos pasiūlymais bus kviečiami gyventojai, suvartojantys daugiau nei 1000 kWh per metus (apie 83 kWh per mėnesį). Visą dabartinio monopolio išskaidymo ciklą užbaigs į trečiąjį etapą patenkantys vartotojai. Taip pat tie, kurie elektrą gauna iš vidutinės įtampos elektros tinklų, bendruomeninės organizacijos, asociacijos. Nuo 2023 m. sausio 1 d. elektros energijos kainos buitiniams vartotojams nebebus reguliuojamos.

– Ką apie laukiančius pokyčius būtina žinoti paprastiems elektros vartotojams? Papasakokite plačiau, kaip numatomi pasikeitimai paveiks juos?

– Noriu nuraminti gyventojus, kad visas procesas vyks nuosekliai ir iš lėto, kad kiekvienas gyventojas turėtų laiko įsigilinti ir pasidomėti kas ir kada vyks, kad turėtų laiko pasverti, palyginti ir galiausiai pasirinkęs tiekėją gautų tik jam tinkamiausią ir geriausią, lūkesčius atitinkantį tiekėjo pasiūlymą. Kartu noriu atkreipti dėmesį, kad, suprasdamas šio pokyčio svarbą ir aktualumą, ESO įgyvendins labai plačią visuomenės informavimo kampaniją, iš kurios kiekvienas Lietuvos gyventojas tikrai turėtų sužinoti apie šį visiems svarbų pokytį.

Tuo tikslu jau sukurta interneto svetainė – Pasirinkitetiekeja.lt. Čia elektros vartotojai ras svarbios ir aktualios informacijos apie elektros tiekėjo pasirinkimo etapus ir ką kiekvienas mūsų turės atlikti.

Vienas svarbiausių dalykų, kurį turi žinoti gyventojai, – kad sprendimą reikia priimti be skubos, įsigilinus. Visų pirma, kiekvieną gyventoją pasieks visuomeninio tiekėjo laiškas su informacija, kad jis patenka į pirmąjį etapą, ir jau nuo sausio 1-osios elektros tiekimą gyventojui užtikrins nebe visuomeninis tiekėjas. Gyventojui nepareiškus nesutikimo, neinformavus apie tai ESO jam priimtinu būdu, rugsėjo mėnesį ESO gyventojo kontaktinius ir elektros energijos suvartojimo duomenis perduos tiekėjams, kad pastarieji galėtų gyventojams pateikti savo pasiūlymus, t.y. konkuruoti dėl kiekvieno kliento, o jau vartotojas nuspręs ir išsirinks jam tinkamiausią pasiūlymą. Svarbiausia tai padaryti iki šių metų gruodžio 10 d., kad jau nuo sausio pradėtų galioti nauja sutartis su pasirinktu tiekėju. Be abejo, gyventojas gali ir anksčiau, nelaukdamas gruodžio mėnesio, susirasti jam tinkamą elektros tiekėją ir sudaryti su juo sutartį.

Visi šie procesai gyventojui nieko papildomai nekainuos, o nusprendus pačiam pasirinkti tiekėją apie gyventojo sprendimą ir sudarytą sutartį ESO informuos tiekėjas. Gyventojui papildomai nieko nereikės daryti.

Jau teko girdėti ir mitų, susijusių su būsimais pokyčiais. Norime užtikrinti, kad naujų elektros kabelių kloti ar imtis kitų veiksmų nereikės. Viskas, ką reikės padaryti, – tik persirašyti paslaugos teikimo sutartį su pasirinktu elektros tiekėju.

– Kas bus, jei vartotojai iki gruodžio 10 d. nepasirinks naujo elektros tiekėjo?

– Kai gyventojas nespės iki gruodžio 10 d. pasirinkti elektros tiekėjo, nutrūkus visuomeninio tiekėjo paslaugos teikimo sutarčiai, elektros tiekimu rūpinsis ESO. Tokia paslauga vadinama garantiniu tiekimu. Tačiau labai svarbu turėti omenyje, kad ESO tuo rūpinsis tik šešis mėnesius ir, kaip numatyta Elektros energetikos įstatyme, tokia paslauga bus teikiama prie elektros biržos kainos pridedant 25 proc. koeficientą. Elektros kaina bus perskaičiuojama kas mėnesį. Todėl gyventojus raginame nedelsti ir pasinaudoti elektros tiekėjų pasiūlymais bei teikiama galimybe rinktis tiekėją prieš patenkant į garantinį tiekimą.

Norime užtikrinti, kad naujų elektros kabelių kloti ar imtis kitų veiksmų nereikės. Viskas, ką reikės padaryti, – persirašyti paslaugos teikimo sutartį su pasirinktu elektros tiekėju.

Ar yra numatyta saugiklių socialiai pažeidžiamiems gyventojams? Kokie jie?

– Valstybė nustatydama elektros tiekimo liberalizavimo tvarką numatė saugiklius, kad socialiai jautrių socialinių grupių gyventojai nepatirtų nepatogumų, todėl jie elektros tiekėją galės rinktis per paskutinį, trečiąjį, etapą. Jei nespėtų ar negalėtų patys pasirinkti elektros tiekėjo, garantinį tiekimą ESO jiems garantuos įstatyme numatytomis sąlygomis.

– Kokią naudą, pasirinkę naujus tiekėjus, vartotojai turės?

Svarbiausias dalykas bus tai, kad atsiras tiekėjų konkurencija. Vartotojams tai reiškia geresnes sąlygas, galimybę gauti geresnį aptarnavimą ir paslaugų kokybę. Be to, vartotojo rankose bus galimybė keisti ir rinktis tiekėją, jeigu netenkins paslaugos kokybė ar aptarnavimas. Elektros vartotojas taip pat pats pasirinks tinkamiausią vartojimo planą ir kainodarą, atitinkančią jo poreikius bei vartojimo įpročius. Jis galės lyginti, analizuoti ir galiausiai pasirinkti tik jam tinkamiausią elektros tiekėjo pasiūlymą.

Beje, sausį ESO atliko gyventojų apklausą apie tai, ar jie žino apie artėjančią galimybę rinktis patiems norimą elektros tiekėją. Buvo klausiama, kaip jie vertina šį pokytį. Gauti rezultatai tikrai nustebino gerąja prasme: tyrimo duomenimis, apie 51 proc. Lietuvos gyventojų girdėjo apie tai, kad nuo 2020 m. rugsėjo gyventojams atsiras galimybė laisvai rinktis elektros energijos tiekėją. 38 proc. apklaustųjų įvardijo galimybę rinktis paslaugos planą atitinkantį poreikius kaip elektros energijos tinklų privalumą. 35 proc. kaip privalumą nurodė galimybę laisvai pasirinkti nepriklausomą elektros energijos tiekėją, 33 proc. – konkurencingą elektros energijos kainą („Spinter tyrimai“ atliktas „Visuomenės nuomonės tyrimas dėl elektros energijos rinkos liberalizavimo“ – red. past.). Tad gyventojų apklausos rezultatas tikrai nuteikia optimistiškai, bet ir įpareigoja ieškoti tolimesnių sprendimų, kaip informuoti elektros vartotojus, kad neliktų neatsakytų klausimų.

– Kaip keisis pačios paslaugos? Kokių naujienų gali tikėtis vartotojai?

– Mūsų visų siekis ir lūkestis vienas – kuo daugiau tiekėjų rinkoje ir tikra konkurencija, leisianti užtikrinti, kad didžiausią naudą pajustų Lietuvos elektros vartotojai. Turime analogiją telekomunikacijų srityje. Netolima praeitis rodo, kad, atsisakius monopolijos, pvz., telekomunikacijų sektoriuje, ir susiformavus konkurencingoms sąlygoms, operatoriai klientams pasiūlo daugybę naujų, kompleksinių pasiūlymų ar sprendimų. Labai tikiuosi, kad ir elektros tiekėjai, plečiantis elektros tiekėjų konkurencijai rinkoje, pasiūlys vartotojams ne tik konkrečių elektros tiekimo paslaugų, bet ir kompleksinių sprendimų.

Mūsų visų siekis ir lūkestis vienas – kuo daugiau tiekėjų rinkoje ir tikra konkurencija, leisianti užtikrinti, kad didžiausią naudą pajustų elektros vartotojai.

– Kokie yra gerieji užsienio šalių pavyzdžiai šioje srityje? Galbūt Lietuva seks kažkurios jų pavyzdžiu?

– Beveik visoje Europoje valstybės nereguliuoja elektros mažmeninių rinkų, suteikdamos laisvę vartotojams ir pirkėjams patiems spręsti, iš ko pirkti elektrą. Patirtys labai skirtingos ir kiekvienoje šalyje kitokios, jas lemia daugybė rinkos specifinių elementų, valstybės dalyvavimas šiame procese. Vienose šalyse vartotojai labai aktyviai naudojasi galimybe rinktis elektros tiekėją ir tą daro labai intensyviai ir ne po kartą, kitur pokyčiai buvo įgyvendinami lėčiau.

Pvz., Švedijoje 2016 metų duomenimis, elektros energijos tiekimo sąlygas pasikeitė apie 24 proc. namų ūkio vartotojų ir maždaug dešimtadalis namų ūkių pakeitė elektros energijos tiekėją. O štai Čekijos mažmeninės elektros rinka yra viena liberaliausių, pasižyminti dideliu tiekėju skaičiumi ir nedidele elektros kaina, lyginant su kitomis ES šalimis. Tiesa, Čekijoje mažmeninės elektros energijos tiekimo liberalizavimas vyko palaipsniui: prasidėjo 1995 metais ir buvo visiškai įgyvendintas 2006-aisiais. Tais metais elektros energijos tiekėją pasirinko 5,5 milijono namų ūkių. Per pastarąjį dešimtmetį užfiksuota daugiau nei du milijonai elektros tiekėjo keitimo atvejų.

O Estijoje nuo elektros energijos tiekimo rinkos liberalizavimo 2013 metais vartotojams yra suteikta galimybė kiekvieną mėnesį keisti tiekėją. Estijoje nėra jokių apribojimų ar įkainių keičiant tiekėją. 2013 metų balandį jau 72 proc. estų buvo sudarę sutartis su mažmeniniais elektros energijos tiekėjais. 2014 metais 5 proc. namų ūkių keitė savo elektros energijos tiekėją. Taip pat tais pačiais metais daugiau nei 80 proc. vartotojų naudojosi mažmeninės elektros tiekėjų paslaugomis.

– Ačiū už pokalbį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų