Klasterio kūrimo protokolą pasirašė keturios šalys – Švietimo ir mokslo ministerija, „Klaipėdos nafta“, „Vakarų laivų gamykla“ ir Klaipėdos universitetas.
Klaipėdos universitetas jau pasirengęs steigti naują studijų kryptį, kuri ruoštų SGD terminalo inžinierius. Be to, universitetas turėtų tapti kompetencijų centru, kuriame būtų atliekami SGD moksliniai tyrimai ir kitos veiklos. Tai aktualu ne tik populiarumą norinčiai padidinti švietimo įstaigai, bet ir specialistų ieškančioms įmonėms. SGD sritis reikalauja specifinių žinių, tad parengti specialistai, neabejojama, bus paklausūs visame pasaulyje.
Pasėjome grūdą, iš jo gali sudygti labai gražus laukas, mes dedame daug vilčių į šį klasterį, – sakė Rokas Masiulis.
„Pasėjome grūdą, iš jo gali sudygti labai gražus laukas, mes dedame daug vilčių į šį klasterį, nes jis gali sukurti Lietuvoje naują ir nemažą pramonę, kuri bus naudinga, o Klaipėdai ypač, nes esame sutarę, kad bus Klaipėdoje ir tai būtų Klaipėdos universiteto pagrindu. Miesto gerovei turėtų suvaidinti didelę rolę, – po sutarties pasirašymo sakė energetikos ministras Rokas Masiulis.
Anot ministro, SGD – tai sritis, kurioje Lietuva šiuo metu pirmauja ir formuoja politiką visoje Europos Sąjungoje.
„Reikia pagirti Klaipėdos universitetą, kad jie spėja su srove, gavo didelį užsakymą su šia studija „Go LNG“ (Baltijos jūros regiono programos projektas „Go LNG“, red.past.), ištirti taip vadinamų mėlynųjų koridorių, tai yra, SGD infrastruktūros išvystymą visame Baltijos regione. Kitais metais Europos Komisija turi pateikti SGD strategiją visos Europos, į šią studiją Lietuvos mokslininkų indėlis bus nemažas. Turime suprasti, kad Lietuva, turėdama unikalią kompetenciją SGD srityje, jau ir pati formuoja politiką ir strategiją Europos Sąjungoje, ar bent prisideda reikšmingai prie to. Kadangi esame pirmieji, ta infrastruktūra pas mus, tai galiausiai turėtų valstybei atnešti didelę naudą. Tiek „Klaipėdos nafta“, tiek „Vakarų laivų gamykla“ yra pasirengę investuoti lėšas į šių technologijų vystymą, galbūt netolimoje ateityje išvysime naujas technologijas SGD srityje, kurios bus naudojamos kitur Europoje ir pasaulyje“, – dideles viltis į naują klasterį neslėpė dedantis R.Masiulis.
Ministrui antrino KU rektorius, teigdamas, jog Klaipėdai turint SGD terminalą ir pasauliui vystantis intensyviai technologine prasme, Lietuva neturėtų atsilikti, juolab, kad pagal statistiką dujų gamyba per paskutinius dešimt metų bene padvigubėjo.
Pasak Manto Bartuškos, bendrovės „Klaipėdos nafta“ generalinio direktoriaus, pradėjus veikti SGD terminalui ir planuojant nuo 2017 metų eksploatuoti SGD paskirstymo stotį Klaipėdoje, atsiveria plačios mokslo ir verslo partnerystės galimybės, leidžiančios plėtoti regioninį jūrinį SGD verslą. Taip pat būsimo SGD klasterio dėka bus vystomos ne tik pažangios SGD technologijos, bet ir gamtos išteklius tausojančias ir aplinkos taršą mažinančios technologijos.
„Kad industrija, kompanijos būtų stipresnės, mokslo indėlis labai svarbus. Kuo bus išauginami stipresni profesionalai, kuo bus daugiau partnerių, būsime stipresni. Klaipėda yra unikali, esame pirmaujantis uostas, SGD terminalas planuoja tapti centru visame Baltijos regione. Perspektyva su dideliu augimu. SGD kaip švarus kuras gali būti labai didelė alternatyva transportui jūriniam“, – sakė M.Bartuška.
Steigia naują specialybę
Jau numatytas klasterio veiksmų planas, kurį numatoma įgyvendinti iki 2020 metų. Vienas jų – plėsti studijų programas KU, kurios būtų susijusios su SGD. Kartu su partneriais vystyti kompetencijos centrus. Anot KU infrastruktūros ir plėtros prorektoriaus Sauliaus Gulbinsko, neužtenka turėti vien tik bazinio SGD paskirstymo laivo, kuris atlieka svarbią funkciją kaip alternatyvus dujų tiekimo šaltinis, reikia plėsti panaudojamumą – kaip panaudoti švarų kurą laivyboje, transporto ir kitose energetikos srityse, taip pat plėsti atitinkamų SGD infrastruktūros dalių damybą.
Bendrovėje „Klaipėdos laivų gamykla“ jau dirbama ties laivų, varomų dujomis, projektais, taip pat kuriami koncepciniai projektai siekiant pertvarkyti laivus į SGD laivus. Tad specifinių žinių turinčių specialistų reikia ir jiems.
Nuo 2016 metų rugsėjo KU atsiras nauja studijų kryptis – SGD terminalų inžinerija. Programa jau pradėta ruošti. Numatoma, kad studijos truks 3,5 metų. Esą tai ypač patrauklu jaunimui, kuris šiais laikais visko nori greičiau.
Tikima, jog naujos, su SGD siejamos specialybės sustiprins universitetą, pritrauks jaunimą, o šis baigęs tokias studijas tikrai neliks be darbo.