Tai reiškia, kad didžioji dalis dabar patiriamų nuostolių dėl itin brangių „Equinor“ dujų bus perkelta valstybės kontroliuojamai „Ignitis grupei“. Be to, tokiu atveju nuo kitų metų sausio keliais procentais atpigtų ir dujos visiems vartotojams – vien papildoma dujų kainos dedamoji sumažėtų apie 30 proc. , teigia energetikos ministras.
Ministerija siūlys Vyriausybei sumažinti „Ignitis grupės“ antrinės įmonės „Ignitis“ perkamo būtinojo SGD kiekio krovinių skaičių nuo keturių iki dviejų per metus. Pagal 10 metų sutartį šie kroviniai perkami iš Norvegijos bendrovės „Equinor“ (buvusi „Statoil“), mokant gerokai brangiau nei rinkoje.
„Dabar būtinąjį tiekimą dėl kaip niekada iki šiol efektyviai veikiančio SGD terminalo gali užtikrinti rinka ir už tai neturi būti permokama dujų vartotojų lėšomis“, – pranešime sakė energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.
Pasak ministerijos, komerciniai SGD terminalo naudotojai kitais metais nupirks mažiausiai 10 didelių SGD krovinių. Pernai ir šiemet atplaukė po 20 tokių krovinių.
Be to, Seimui bus siūloma pakeisti SGD terminalo įstatymą ir už likusius du krovinius „Igničiui“ kompensuoti iki 10 proc. „Equinor“ dujų ir rinkoje perkamų dujų kainų skirtumo. Dabar dujų vartotojai kompensuoja visą skirtumą už keturis krovinius – šiemet ši suma sieks apie 25 mln. eurų, o kitąmet ji, prognozuojama, išaugs iki 35 mln. eurų.
Anot Ž.Vaičiūno, prognozuojama, kad būtinojo tiekimo kaštai 2021 metais, priėmus abu sprendimus, siektų tik 6,5-7 mln. eurų.
„Kita dalis priklausys nuo „Igničio“ ir „Equinor“ galimybių peržiūrėti kontraktą ar ieškoti kitų prendimų“, – anksčiau BNS teigė energetikos ministras.
Bendrovės „Ignitis“ generalinis direktorius Darius Montvila yra sakęs, jog dabartinis reguliavimas, taip pat ilgalaikiai valstybės įsipareigojimai iki 2024 metų neturėtų būti keičiami.
Pagal dar 2014 metais pasirašytą ir vėliau pakoreguotą sutartį su „Equinor“ Lietuva įsipareigojo 10 metų pirkti minimalų Klaipėdos terminalo veiklai būtiną SGD kiekį – keturis didelius laivus per metus.
Ž.Vaičiūnas anksčiau sakė, kad sutartis yra nelanksti. Jis teigė jau pernai prašęs Norvegijos vyriausybės tarpininkauti ir pakeisti sutartį, tačiau atsako nesulaukė.
Tuometinė „Litgas“ (dabar „Ignitis“) jau kartą buvo persiderėjusi su „Equinor“ dėl 2014 metų dujų tiekimo sutarties. 2016 metų pradžioje šalys pasirašė atnaujintą sutartį – buvo pakeista kainos formulė, ji priartinta prie dujotiekiais tiekiamų dujų kainų, apie trečdalį sumažintas metinis dujų kiekis – nuo maždaug 5,5 iki 3,6 TWh (arba nuo 540 mln. iki 350 mln. kubų), o sutarties trukmė pailginta iki 2024 metų pabaigos, kai baigiasi sutartis dėl laivo „Independence“ nuomos.
Tačiau pastaraisiais metais gerokai kritus SGD kainoms pasaulio rinkoje, „Equinor“ dujos tapo daug brangesnės. Pagal terminalo pajėgumų modelį, „Ignitis“ dujas rinkos dalyviams parduoda už vidutinę rinkos kainą, o skirtumas tarp rinkos ir „Equinor“ dujų kainų kompensuojamas iš terminalo dedamosios, kurią moka visi dujų vartotojai.