„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Naftos kainų kritimas gali mažinti degalų kainas, bet džiaugtis nereikėtų

Pirmadienio naktį pasaulinėms naftos kainoms kritus kone trečdaliu iki, 30 JAV dolerių už barelį, Lietuvos ekspertai sako, kad situacija gali užsitęsti. Prognozuojama, kad tai gali mažinti degalų kainas, tačiau kartu dar labiau išbalansuotų pasaulio ekonomiką.  
Degalai
Degalai / 123RF.com nuotr.

Kainų kritimas gali užsitęsti

Pasak SEB banko ekonomisto Tado Povilausko, naftos kainos kritimas artimiausiomis savaitėmis gali būti dar didesnis, jei Saudo Arabija ir Rusija nesugrįš prie derybų stalo.

„Tai yra labai blogi indikatoriai, kur link juda visas pasaulis, nes tai yra vienas iš koronaviruso šalutinių poveikių, Rusija su Saudo Arabija nesusitaria dėl tolesnės strategijos ir dabartinė naftos kaina – 35 JAV doleriai už barelį – gali būti ir dar mažesnė artimiausiomis savaitėmis“, – BNS sakė T.Povilauskas.

Anot jo, situacijai daug įtakos turės koronaviruso poveikis ekonomikai – jei naftos paklausa antrąjį pusmetį augs, dėl to galėtų augti ir naftos kaina.

„Dėl koronaviruso problemų ir Kinijos trumpalaikio ekonomikos sulėtėjimo sulėtėjo naftos paklausa, kažkas turėjo mažinti, o nebuvo tų, kurie turėjo mažinti, trumpuoju laikotarpiu dar gali būti visko. Turbūt dabar esminis klausimas, kaip greitai išsivalys ekonomika koronaviruso žaizdas. Jei darom prielaidą, kad po pirmo prasto pusmečio antras bus geresnis, tai tikimybė, kad naftos paklausa antrą pusmetį šoks, yra didelė“, – sakė ekonomistas.

Lietuvos verslo konfederacijos Mokesčių komisijos pirmininkas Marius Dubnikovas sako, kad žemos naftos kainos yra tarsi dopingas pasaulio ekonomikai, nes gali leisti amortizuoti kitus padidėjusius gamybos kaštus, pavyzdžiui, darbuotojų atlyginimus.

„Žemos naftos kainos gali būti atsigavimu tokioms šalims kaip Kinija, kuri nukentėjo nuo viruso protrūkio, kuris pristabdė gamybos apimtis. Be Kinijos, vienareikšmiškai žemos naftos kainos gali paskatinti ir euro zonos, Japonijos ir Indijos ekonomikas, kurios kartais yra didesnės už Braziliją ir Rusiją kartu sudėjus“, – pranešime sakė analitikas.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Marius Dubnikovas
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Marius Dubnikovas

Jo teigimu, situacija gali užsitęsti, nes Saudo Arabija, kuri pradėjo naftos kainų karą, yra nusiteikusi atsiimti dalį rinkos.

„Arabai tai gali sau leisti, nes jų naftos savikaina yra žemiausia pasaulyje ir kad kokia kaina bebūtų, tai vis tiek yra pelninga. Didžiausias spaudimas susidaro JAV skalūnų naftos sektoriui, nes čia savikaina daug aukštesnė, tad Saudo Arabija kovodama su Rusija iš tikro gali apkartinti JAV naftos sektoriaus privačių investuotojų gyvenimą bei Rusijos valstybinio sektoriaus atstovams“, – sakė M.Dubnikovas.

Paveiks degalų kainas, bet džiaugtis nereikėtų

Analitikai sako, kad į naftos kainų kritimą Lietuvoje artimiausiomis dienomis pradės reaguoti ir didmenininkai, ir mažmenininkai, tačiau džiūgauti dėl to nevertėtų, nes ekonomika gali dar labiau išsibalansuoti.

„Mažmeninėje kainoje apie 50 proc. sudaro didmeninės, tiek benzino, tiek dyzelino, kainos. Jei naftos kaina kris toliau, tos didmeninės kainos turėtų kristi galbūt net tokiu pačiu dydžiu. (...) Jeigu jos kris, be abejo, ir degalinėse tas atsispindės“, – BNS sakė Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentė Daiva Jokšienė.

123rf.com nuotr. /Naftos gavyba
123rf.com nuotr. /Naftos gavyba

Anot jos, jeigu didmeninė kaina nukris 5 centais, tai degalinėse kainos galėtų mažėti apie 2–3 centus.

Tačiau T.Povilaukas pabrėžia, kad dėl kainų kritimo ekonomika gali dar labiau išsibalansuoti.

„Geriausia yra, kai naftos kaina yra pakankamai stabili, 50–60 JAV dolerių, kai gerai ir vartotojams, ir gamintojams. Tai dabar džiaugtis tuo, kad gerai vartotojams... Na, kita vertus, tai yra didžiulės problemos tokioms šalims kaip Rusija, Artimieji Rytai, atsiranda daug kitų problemų“, – sakė T.Povilauskas.

„Turbūt pasauliui labiau reikia baimintis naftos kainos ties 20 JAV dolerių negu realiai koronaviruso pasekmės, nes dar labiau viskas išsibalansuoja ir veda prie galimų recesijų rizikų“, – pridūrė jis.

M.Dubnikovas prognozuoja, kad ilgainiui benzino ir dyzelino kainos gali sumažėti apie 10 procentų.

Naftą eksportuojančių valstybių organizacijai (OPEC) ir jos sąjungininkams – vadinamajai OPEC+ grupei – penktadienį nesugebėjus pasiekti susitarimo dėl tolesnio gavybos ribojimo, Saudo Arabija pradėjo kainų karą, dėl kurio naftos kainos pirmadienį krito daugiau kaip 25 procentais.

Gegužės mėnesio ateities sandorių „Brent“ rūšies naftos kaina krito 29,9 proc. iki 36,05 JAV dolerio už barelį, o balandžio sandorių WTI rūšies naftos kaina sumažėjo 30,9 proc. iki 28,52 JAV dolerio.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs