Į redakciją kreipėsi nuosavame name gyvenantis Olegas V., susidūręs su neįprasta situacija. Energetikos įmonė „Enefit“ nori su juo nutraukti sutartį dėl saulės elektrinės įrengimo ant namo stogo.
Priežastis – rangovai, su kuriais bendrovė turi sutartis, tuo užsiimti nemato galimybių. Olego namo stogas dengtas čerpėmis, todėl norint įrengti jėgainę reikėtų specialaus tvirtinimo.
„Kadangi yra pažįstamų rate, kas montuoja, man sakė, kad yra specialūs tvirtinimai toms čerpėms. Kadangi patys „Enefit“ nemontuoja, jie kažką samdo, ieško įmonių, kurios organizuoja saulės elektrinės montavimą“, – pasakojo pašnekovas.
Sutartis dėl saulės jėgainės įrengimo su bendrove pasirašyta birželio pabaigoje. Olegas stebėjosi tuo, kad laiku neradus rangovo – data nustatyta lapkričio 30-oji – bendrovė paskelbė sutartį nutrauksianti. Vis dėlto, net ir po 12 dienų nuo šios datos su Olegu nebuvo susisiekta, sumokėto avanso jis iki šiol nėra atgavęs.
Ant savo namo stogo gyventojas tikėjosi įrengti 10 kW galios elektrinę, sistemos įrengimas jam būtų atsiėjęs apie 8,8 tūkst. eurų.
„Pasiūlė „Ignitis“, pasiūlė „Enefit“ – jų kaina buvo apie 800 eurų pigesnė. Mes juos ir pasirinkome“, – argumentavo pašnekovas.
Tačiau kylant saulės elektrinių kainoms, net ir atgavęs sumokėtus avansinius pinigus už suderėtą kainą, šiandien pašnekovas 10 kW galios elektrinės už žadėtą kainą nebeįsirengtų. Jis skaičiuoja, kad dabar toks variantas kainuotų apie 12,5 tūkst. eurų.
„Po 2–3 mėnesių jie sakė, kad rugsėjį atvažiuosime, sumontuosime, tą projektą padarysime. Jie sakė, kad negali rasti rangovo, kad sumontuotų ir dabar išvis dingo. Jie pasakė – iki lapkričio 30 d. palaukime, jeigu nieko nesumontuosime, nutrauksime sutartį ir grąžinsime pinigus. Tačiau niekas nesusisiekė su manimi“, – kalbėjo Olegas.
Jie teigė, kad per visą sutarties laiką sklype sulaukė vieno darbininko, kuris apžiūrėjo stogą, bei „Enefit“ darbuotojo su dronu.
Pašnekovas pridūrė, kad sumontuoti elektrinę buvo žadėta rugsėjo mėnesį, todėl jis buvo paragintas per tą laiką pasitvirtinti Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) prisijungimo sąlygas.
„Praradome ESO sąlygas, sumokėjome 35 eurus. APVA parama [elektrinėms] irgi bus prarasta, nes žiemą nenori niekas montuoti. Ir pinigų negrąžina jie“, – komentavo Olegas.
„Enefit“: kreipėmės į keturis rangovus – niekas nesutiko
„Enefit“ vadovas Vytenis Koryzna15min tvirtino, kad kitų išeičių bendrovė nemato – darbui su čerpiniu kliento stogu rangovai neturi tinkamos patirties.
Vadovas patvirtino, kad toks situacijos sprendimas įrašytas sutartyje – nors rangovo suradimas yra „Enefit“ įsipareigojimas, jo nesuradus iki numatyto termino, sutartį galima nutraukti.
„Esame sertifikavę keturis rangovus, kurie gali patikimai ir kompetentingai įrengti saulės jėgaines taip, kad vėliau galėtume prisiimti atsakomybę už elektrinės veiklos rodiklius. Šios keturios bendrovės įrengė daugybę elektrinių ant skirtingų stogų, tačiau šiuo atveju, įvertinusios klientui galintį kilti nuostolį, jos, deja, neapsiėmė montuoti jėgainės.
Šiuo atveju problema ne ta, kad reikia rasti rangovą – rangovai yra ir net ne vienas; problema ta, kad nėra patikimo techninio sprendimo, kaip įrengti elektrinę nepažeidžiant stogo dangos“, – teigė V.Koryzna.
Dėl kliento stogo čerpių specifikos, elektrinės montavimui reikėtų dalį jų nurinkti, dalį ‒ frezuoti ir gręžti. Dėl viso šito gali nukentėti čerpių sukibimas, o stogas gali pradėti leisti vandenį, teigė jis.
Bendrovės atstovai taip pat patvirtino 15min, kad pirma pasirašyti sutartį, o tik tuomet įvertinti objektą ir galimybes jame įdiegti saulės jėgaines, yra standartinė praktika.
„Enefit“ tikina, kad tokie atvejai, kai dėl rangovų nebuvimo nutraukiama sutartis, yra labai reti – jie sudaro tik dalį procento nuo visų įrengtų saulės jėgainių skaičiaus.
„Kadangi nė vienas sertifikuotas rangovas neapsiėmė įrengti jėgainės, nemanome, kad būtų atsakinga tokį darbą patikėti nepatikrintai bendrovei su galimai žemesniu atsakomybės ir profesionalumo slenksčiu. Taigi situacija atsidūrė akligatvyje ir logiškiausiai išeitis būtų nutraukti sutartį“, – aiškina V.Koryzna.
Bendrovės vadovas taip pat tvirtina, kad, pavyzdžiui, termino pratęsimas po lapkričio 30 d. būtų nieko nepakeitęs, kadangi „problema yra ne terminas, o techninis sprendimas“.
„Suprantame ir tai, kad klientui tokia situacija nėra maloni. Mums jis irgi tokia nėra, nes vertiname kiekvieną savo klientą ir norime, kad kaskart viskas būtų padaroma kaip įmanoma geriau. Šiuo atveju manome, kad kliento labui geriausias sprendimas ‒ neįrenginėti jėgainės“, – sakė jis.
V.Koryzna tikina, kad sutarties nutraukimas klientui nieko nekainuos, o sumokėtas avansas bus grąžintas netrukus po sutarties nutraukimo.
APVA: dalyvavusieji pavasario kvietime elektrines turi įsirengti iki pavasario
Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) atstovai primena, kad pagal šiemet įvykusius paramos kvietimus, norint gauti kompensacijas, saulės elektrines įsirengti ir pateikti dokumentus reikia iki pavasario vidurio.
„Jei pareiškėjas dalyvavo šių metų sausio – vasario mėnesį vykusiame kvietime, saulės elektrinę turi įsirengti ir pateikti išlaidų kompensavimo prašymą iki 2023 balandžio 11 d. Terminas buvo pratęstas Energetikos ministerijos sprendimu.
Jei pareiškėjas dalyvavo šių metų birželio – liepos mėnesį vykusiame kvietime, saulės elektrinę turi įsirengti ir pateikti išlaidų kompensavimo prašymą iki 2023 balandžio 30 dienos“, – rašoma 15min gautame institucijos atsakyme.
Įprasta paramos skyrimo tvarka vyksta taip: pareiškėjas vykstančio kvietimo metu turi užpildyti paraišką, o pasibaigus kvietimui per 30 dienų visos gautos paraiškos yra įvertinamos ir pareiškėjai informuojami apie vertinimo rezultatus.
Tie pareiškėjai, kurie gauna atsakymą apie teigiamą paraiškos įvertinimą ir rezervuojamą finansavimą, saulės elektrinę turi įsirengti ir pateikti išlaidų kompensavimo prašymą per 9 mėnesių po kvietimo pabaigos.
„Jei per nustatytą laiką pareiškėjas nepateikia išlaidų kompensavimo prašymo, jo paraiška būna atšaukiama“, – rašoma laiške.