Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Auksinė elektra“: už mėnesį, praleistą garantiniame tiekime, šeima gavo tris sąskaitas

Buvusios nepriklausomos elektros tiekėjos „Perlas energija“ žlugimo pasekmės iki šiol gerokai tampo nervus vienai Dzūkijos šeimai – jiems už rugsėjį suvartotą elektros energiją, būnant garantiniame tiekime, per kelis mėnesius atėjo net trys sąskaitos. Paskutinėje sąskaitoje elektros energijai pritaikytas rekordinis 82 ct/kWh tarifas. Paradoksalu, bet sąskaita galėjo būti apie 50 eurų mažesnė, jei klientai būtų deklaravę suvartojimą kitomis dienomis.
„Perlas Energija“
„Perlas energija“ / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Į 15min kreipėsi skaitytoja Irma P., susidūrusi su labai neįprasta situacija – už 2022 m. rugsėjo mėnesį suvartotą elektrą jai buvo atsiųsta jau trečia sąskaita.

Maža to, ji yra didžiausia iš minėtų trijų – klientė raginama sumokėti už 99 kilovatvalandes (kWh) elektros energijos, suvartotos rugsėjį būnant garantiniame tiekime, o viena kilovatvalandė įkainota oficialiu to mėnesio garantinio tiekimo vienos laiko zonos plano „Standartinis“ tarifu – 82 ct/kWh.

Moters šeimos būsto elektros tiekėja iki 2022 m. rugsėjo buvo rugpjūtį apie veiklos nutraukimą netikėtai paskelbusi „Perlas energija“.

123RF.com nuotr./Elektros jungiklis
123RF.com nuotr./Elektros jungiklis

Tuo metu apie 160 tūkst. buitinių be tiekėjo likusių „Perlas energija“ klientų situaciją bandyta spręsti taip – klientai buvo viešai raginami pasirinkti kitą elektros tiekėją, tačiau jeigu to nepadarys, jiems bus užtikrinamas garantinis tiekimas ir pritaikomos didelės nuolaidos, kad tarifas taptų panašus į visuomeninį.

Būtent 2022 m. rugsėjo elektros sąskaitos istoriškai buvo pačios didžiausios, tačiau tarifas garantinio tiekimo klientams po dosnios nuolaidos buvo 32,8 ct/kWh.

Mėnesį pabuvusi garantiniame tiekime, Irma P. vyro vardu su nauju elektros tiekėju „Elektrum Lietuva“ nuo spalio 1 d. pasirašė nepriklausomo tiekimo sutartį.

Kaip 15min pasakojo Irma P., už rugsėjį suvartotas 99 kWh elektros energijos garantiniame tiekime, spalio 1 d. ji ESO sumokėjo apie 24 eurus. Tačiau viskas tuo nepasibaigė, o tik prasidėjo.

Skaitytojo nuotr./ESO sąskaita
Skaitytojo nuotr./ESO sąskaita

Po kiek laiko naujasis tiekėjas „Elektrum Lietuva“ atsiuntė sąskaitą už spalį, kurioje ir vėl priskaičiuotos minėtos 99 kWh kartu su naujai spalio mėnesį suvartota elektros energija.

Skaitytojos nuotrauka/„Elektrum“ saskaita
Skaitytojos nuotrauka/„Elektrum“ saskaita

Jau sumokėjusi ESO už minėtus 99 kWh, šeima pradėjo ieškoti teisybės – nors sąskaitą apmokėjo, tačiau buvo įsitikinusi, kad dukart mokėti už tas pačias kilovatvalandes ji neprivalo.

Dėl šio atvejo sausį „Elektrum Lietuva“ paprašė ESO perskaičiuoti anksčiau kliento suvartotas kilovatvalandes. Po šio bendrovės prašymo minėtos 99 kWh buvo ir vėl priskirtos tai tiekimo rūšiai, kuriai ir priklausė iš pradžių – rugsėjo ESO garantiniam tiekimui.

Galiausiai, vasario mėnesį šeima gavo dar vieną sąskaitą iš ESO, kurioje raginama susimokėti 81 eurą už rugsėjį suvartotas 99 garantinio tiekimo kilovatvalandes, nors šeima už šį mėnesį per du kartus manė esanti visiškai atsiskaičiusi.

„Vasario pradžioje atėjo laiškas iš ESO, kad mums vėl 81 eurą reikia mokėti. Galvoju, kuo čia dėtas ESO ir 81 euras. Jie reikalauja sumokėti už tuos pačius kilovatus, kurie jau sumokėti ir ESO, ir „Elektrum“. Auksinė elektra“, – piktinosi moteris.

Ji 15min teigė, kad už tą pačią elektrą raginama sumokėti jau trečią kartą – spalį mokėta ESO, lapkritį – „Elektrum“, o dabar – ir vėl ESO.

„Elektrum“: klientas vėlavo deklaruoti duomenis, o sistemoje buvo klaidų

Vis dėlto, 15min pradėjus domėtis šia situacija, bent jau su „Elektrum Lietuva“ situacija išsisprendė – tiek skaitytoja, tiek pati bendrovė 15min patvirtino, kad permoka (apie 48 eurai) iki kovo vidurio buvo grąžinta.

Kaip portalui paaiškino nepriklausomo tiekėjo „Elektrum Lietuva“ atstovė spaudai Milda Basijokienė, šioje situacijoje susidėjo keli dalykai – pavėluotas duomenų deklaravimas iš kliento pusės bei sistemos nesklandumai iš pačios bendrovės pusės, kurie neleido iškart atvaizduoti teisingos sąskaitos.

„Elektrum“, kaip ir kiti nepriklausomi tiekėjai, kiekvieno kliento suvartojimo duomenis gauna iš ESO. Savo ruožtu šie surenkami pagal tai, kokius suvartojimo rodiklius deklaruoja gyventojai.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./„Elektrum“
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./„Elektrum“

Irma P. į šią situaciją pateko dėl deklaravimo nesutapimų, 15min aiškino „Elektrum“ atstovė. Klientas savo skaičius deklaravo ne iki rugsėjo pabaigos, tačiau spalio pirmą dieną ir gautą sąskaitą iš karto apmokėjo.

„Mums labai svarbu, kad gyventojai savo elektros suvartojimo duomenis visada deklaruotų laiku – iki paskutinės mėnesio dienos. Šio kliento atveju, rodmenys susidubliavo keliose sąskaitose būtent dėl to, kad suvartojimas nebuvo deklaruotas laiku“, – komentavo M.Basijokienė.

ESO, už rugsėjį laiku nesulaukęs deklaravimo, kliento suvartojimo duomenis kaip neapskaitytus, jau buvo perdavęs nepriklausomam tiekėjui, tad spalio mėnesio pabaigoje, kartu su to mėnesio suvartojimu, į sąskaitą buvo įtrauktas ir rugsėjo mėnesio suvartojimas.

„Gavęs mūsų sąskaitą, klientas kreipėsi į mus ir pateikė mokėjimo kvitą, kad už rugsėjo mėnesį buvo sumokėjęs ESO. Sausio mėnesį mes susisiekėme su ESO, perdavėme kliento atsiųsta mokėjimo įrodymą ir paprašėme atlikti korekcijas. Prašymą ESO priėmė ir korekcijas mums perdavė. Tik dėl sistemų techninių klaidų sausio sąskaitose visiems savo klientams mes, deja, negalėjome įterpti korekcijų, apie tai klientus informavome iš anksto, pranešėme, kad korekcijos atsispindės vasario mėnesio sąskaitose“, – aiškino M.Basijokienė.

ESO: už garantinį tiekimą vis viena teks susimokėti

Vis dėlto, nors „Elektrum“ permoką grąžino, ESO naujausią sąskaitą apmokėti Irmai P., panašu, teks.

ESO atstovai 15min taip pat tvirtino, kad tokia situacija susidarė dėl skaitiklio deklaravimo neatitikimų, nes klientas iš viso per deklaruotą laikotarpį suvartojo ne 99 kWh, o 371 kWh. Šis suvartojimas buvo deklaruotas per du kartus.

Pagrindinė klaida, kurią padarė vartotoja, buvo deklaravimo data – kaip portalui vėliau patvirtino ir Irma P., skaitiklio rodmenys buvo deklaruoti ne keičiantis tiekėjui nuo rugsėjo 1 d., o rugsėjo 16 d. Vis dėlto, iš šeimos pusės tai nebuvo sąmoningas vėlavimas – šeima mėnesio viduryje rodmenis deklaruodavo nuolat ir neturėdavo didesnių problemų.

Iki rugsėjo 16 d., kai gauti nauji deklaravimo duomenys, dienos objekte buvo suvartotos 272 kWh, jos apmokestintos garantinio tiekimo tarifu, o visa sąskaita už šį laikotarpį siekė 89 eurus.

Ši sąskaita rugsėjį buvo apmokėta iš dalies – kaip matyti iš skaitytojos pateiktų sąskaitų, sumokėti 65 eurai.

Tačiau manydama, kad spalio 1 d. įmoka už papildomus likusio mėnesio 99 kWh, Irmos P. šeima 24 eurais iš tiesų tiesiog padengė minėtos 89 eurų sąskaitos likutį.

Nors „Perlas“ terminalo čekis ir klientams tarsi rodė, kad 24 eurai sumokėti už 99 kWh garantinio tiekimo paslaugą, realiai jie taip ir liko kabėti neapmokėti.

Skaitytojos nuotrauka/Elektros sąskaita
Skaitytojos nuotrauka/Elektros sąskaita

Paradoksalu, bet minėti 99 kWh vėliau iš tiesų buvo padengti mokant už juos kitą mėnesį „Elektrum“, tačiau skaitytojai vėliau kreipiantis į tiekėją, o šiam – į ESO, įmoka buvo grąžinta, o 99 kWh ir vėl tapo neapmokėti.

Sąskaita grįžo į ESO ir įvyko greičiausiai vienas apmaudžiausių dalykų klientui – minėtos 99 kWh 2023 m. vasarį jau buvo paskaičiuotos visu 82 ct/kWh tarifu, kadangi šiuo metu įstatymiškai jokios nuolaidos už praėjusių laikotarpių garantinį tiekimą nebetaikomos, 15min sakė ESO atstovai.

Pavyzdžiui, pritaikius didžiajai daliai klientų tuomet taikytą nuolaidą (9 ct/kWh), ši sąskaita galėjo siekti 70,29 eurus. Pritaikius realią nuolaidą, kuri tuo metu priklausė Irmai P. kaip buvusiai „Perlas Energija“ klientei, sąskaita už minėtus 99 kWh būtų siekusi 32,47 euro.

Susidariusią situaciją ESO aiškino panašiai kaip „Elektrum“.

Šiuo konkrečiu atveju, anot ESO, klientas deklaravo savo elektros energijos vartojimo rodmenis 2022 m. rugsėjo 16 d., tad ir pirminė sąskaita už rugsėjo mėn. ir už garantinį tiekimo paslaugą, buvo pateikta iki skaitiklio rodmens, kurį klientas deklaravo rugsėjo 16 d. (272 kilovatvalandes (kWh)).

„Nuo spalio 1 d. įsigaliojo nepriklausomo tiekėjo sutartis, atitinkamai nuo paskutinio rodmens, iki kurio buvo deklaruota rugsėjo 16 d. Atlikdamas mokėjimus, įmokų surinkėjui spalio 1 d., klientas deklaravo atnaujintus rodmenis, šie rodmenys (yra tie papildomi 99 kWh) į rugsėjo mėn. sąskaitą už garantinio tiekimo paslaugą nebepateko, pateko į sąskaitą už spalio mėn., iš nepriklausomo tiekėjo“, – aiškinama 15min atsiųstame atsakyme.

Teodoro Biliūno / BNS nuotr./„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) dispečerinė Kaune
Teodoro Biliūno / BNS nuotr./„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) dispečerinė Kaune

Spalio 1 d. deklaruoti 99 kWh už rugsėjį nepateko į to mėnesio sąskaitą ESO, o buvo priskaičiuoti į spalio mėnesį. O ši suma buvo priskaičiuota nepriklausomo naujo tiekėjo sąskaitoje.

ESO atstovas Paulius Kalmantas 15min sakė, kad tokių ir panašių situacijų riziką galima sumažinti prieš pakeičiant tiekėją deklaravus aktualius rodmenis.

„Dalis gyventojų buvo pripratę skaitiklius tikrinti mėnesio pirmosiomis dienomis, tačiau gaunant paslaugas iš nepriklausomo tiekėjo deklaruoti tikslius duomenis yra svarbu dar iki einamo mėnesio paskutinės dienos. To nepadarius laiku, suvartotos kilovatvalandės bus skaičiuojamos pagal vidutinį suvartojimą. Problemų padės išvengti laiku ir periodiškai deklaruojami apskaitos prietaiso – skaitiklio – duomenys“, – komentavo jis.

„Deklaruoti reikia iki paskutinės einamojo mėnesio dienos. Tą padarius, pvz., pirmą mėnesio dieną, sąskaita eis jau naujam mėnesiui“, – pabrėžė P.Kalmantas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais