5 svarbiausi aspektai apie „Perlas energija“ veiklos nutraukimą: ką žinome ir ką daryti klientams?

Prieš dvi savaites paskelbęs, kad vienašališkai keičia visų vartotojų elektros planus, ketvirtadienį nepriklausomas elektros tiekėjas „Perlas energija“ pasidalijo dar prastesnėmis naujienomis. Dėl esą nepakeliamos situacijos įmonė nusprendė išvis nutraukti veiklą. Į tai sureagavo ir institucijos, ir ekspertai – pastarieji teigė, kad tokio žingsnio buvo galima laukti, o rinkos reguliuotojas pradės tyrimą. 15min pateikia 5 svarbiausius aspektus apie „Perlas energija“ sprendimą ir patarimus, ko dabar imtis apviltiems tiekėjo klientams.
„Perlas Energija“
„Perlas Energija“ / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Apie 160 tūkst. – tiek vartotojų palies „Perlas energija“ sprendimas nutraukti veiklą.

Pateikiame 5 svarbiausius akcentus – kas įvyko, kaip tai vertina institucijos ir kokia ateitis laukia su „Perlas energija“ sutartis sudariusių žmonių.

1. Veiklą stabdo dėl „finansinės situacijos“

„Perlas energija“ vadovas Vilius Juraitis ketvirtadienį teigė, kad įmonė veiklos tęsti nebegali dėl finansinės situacijos, kurią savo ruožtu lėmė aukštos elektros kainos.

Rugpjūčio 5 d. bendrovė paskelbė ketinanti visus fiksuotos kainos planus pasirinkusius klientus pervesti į biržos planus, tačiau susidūrė su klientų ir institucijų pasipriešinimu.

Anot bendrovės, pakeitus klientų sutartis, įmonė neteko klientų ir institucijų pasitikėjimo, įmonę per dvi savaites paliko 20 tūkst. klientų, o kreditoriai atsisako finansuoti jos veiklą.

„Akivaizdu, kad ta [biržos planų] alternatyva yra netinkanti. O trečia alternatyva – bandyti tęsti veiklą, bet aš kaip vadovas negaliu įmonei leisti tęsti veiklos, kai žinau, kad po dviejų mėnesių mes jokių įsipareigojimų negalėsime įvykdyti. Šiuo metu vartotojams įsipareigojimus įvykdyti galime“, – kalbėjo V.Juraitis.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilius Juraitis
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilius Juraitis

Tiekti elektrą įmonė ketina iki rugpjūčio 31 dienos, palikdama galimybę klientams pasirinkti tiekėją iki rugpjūčio 28 dienos.

Finansinius įsipareigojimus ketinama įvykdyti iki sausio vidurio, o tuomet įmonę likviduoti.

2. Ką daryti vartotojams? Ministerijos siūlymas

„Perlas energija“ klientai nebus palikti be elektros tiekimo, ketvirtadienį pažadėjo energetikos ministras Dainius Kreivys.

Vis dėlto vartotojai turi net keletą pasirinkimų, nuo kurių priklausys, kokią kainą už elektrą jie mokės.

Tie III etapo vartotojai, kurie turėjo sutartis su „Perlas Energija“, gali pasirinkti kitą nepriklausomą elektros tiekėją arba grįžti į visuomeninį tiekimą. Visuomeninio tiekimo kainos perskaičiuojamos kas pusmetį, šiuo metu vienos kilovatvalandės kaina siekia 33 ct/kWh, po kompensacijos – 24 ct/kWh.

Visuomeniniame tiekime tokie vartotojai, jeigu norės, galės likti iki pat III etapo pabaigos. Tiesa, kol kas nežinoma, kuriam laikui jis bus atidėtas, tačiau atsižvelgiant į D.Kreivio komentarus savaitės pradžioje, jo pabaiga gali nusitęsti ir į 2024 m.

I ir II etapo „Perlas energija“ vartotojams Energetikos ministerija žada finansinę pagalbą, tačiau ragina nedelsti ir rinktis kitą nepriklausomą tiekėją. Iki rugsėjo 1 d. nepasirinkus nepriklausomo tiekėjo, tokie vartotojai bus mėnesiui perkelti į vadinamąjį garantinį tiekimą. Tokio tiekimo kainos (be 9 ct/kWh kompensacijos) rugpjūčiui siekia apie 55 ct/kWh, tačiau tarifas perskaičiuojamas kas mėnesį, atsižvelgiant į praėjusio mėnesio elektros kainas biržoje. Tad rugsėjo kaina, atsižvelgiant į rugpjūčio rekordus, galimai bus dar aukštesnė.

Vis dėlto ministerija žada paruošti savotišką tarpinį variantą – nors tiekėjo nepasirinkęs vartotojas formaliai gaus brangią garantinio tiekimo paslaugą, naujų sutarčių neturintiems visiems „Perlas energija“ klientams bus skiriamos kompensacijos tam, kad jų mokama kaina taptų panaši į visuomeninio tiekimo kainą.

Jeigu per rugsėjį jie ir toliau nepasirinks kito tiekėjo, šie klientai nuo spalio 1 d. jau bus realiai perkelti į visuomeninį tiekimą ir galės jame likti iki sausio 1 d., tad iki metų pabaigos mokės 33 ct/kWh (24 ct/kWh po kompensacijos) kainą. Kita vertus, sunku prognozuoti, koks kainų šuolis šių vartotojų laukia 2023 m. pradžioje, todėl reikėtų apsvarstyti ir variantą kainą fiksuoti iš anksto, nelaukiant sausio.

Ministerijos atstovai15min teigė, kad po sausio 1 d. tiekėjo vis dar nepasirinkę vartotojai turėtų būti perkelti iš visuomeninio į garantinį tiekimą, tačiau pažymėjo, kad esant dideliam neapibrėžtumui, elektros tiekimo modeliai gali keistis, taip pat leido suprasti, kad sprendimai metų pabaigoje gali būti priimami atsižvelgiant į realią situaciją elektros rinkoje.

3. Ką daryti vartotojams? „Perlas energija“ siūlymas

„Perlas energija“ klientai gali rinktis ir pačios bendrovės pasiūlytą variantą – nieko nelaukdami pasirašyti fiksuotas sutartis su kitais elektros tiekėjais.

Kaip ketvirtadienį informavo bendrovės vadovas V.Juraitis, „Perlas energija“ pasiruošusi kompensuoti kainų skirtumą tarp fiksuotos senos kainos ir naujo tiekėjo naujos kainos.

Tokia kompensacija bus taikoma tiems klientams, kurių sutartyse yra nepasibaigęs kainos fiksavimo terminas. Kompensacija galiotų ir tiems „Perlas energija“ klientams, kurie pasirinks grįžti į visuomeninį tiekimą.

Anot vadovo, kainos bus kompensuojamos ir tiems 20 tūkst. klientų, kurie sutartis nutraukė per pastarąsias dvi savaites.

„Jeigu šiuo metu klientas turi sutartį su galiojančia kainos data, pavyzdžiui, šių metų pabaiga, ir pasirašys sutartį, kurioje galutinė elektros kaina po kompensavimo bus didesnė nei pas mus, mes kompensuosime skirtumą. Jeigu pas mus buvo 24 ct/kWh, pasirašius sutartį buvo 25 ct/kWh, yra vieno cento skirtumas ir kainos fiksavimo terminas galioja iki šių metų pabaigos, tą 1 ct sudauginsime iš vartotojo suvartotos elektros jau pas kitą mūsų tiekėją, padauginsime iš keturių mėnesių ir tą sumą kompensuosime“, – preliminarią kompensacijų tvarką paaiškino „Perlas energija“ vadovas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./„Perlas Energija“
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./„Perlas Energija“

Bendrovės siūloma tiksli kompensacijų tvarka, V.Juraičio teigimu, šiuo metu derinama su institucijomis. Jeigu ji bus patvirtinta, ją žadama netrukus pristatyti ir klientams.

4. VERT įtaria, kad „Perlas energija“ akcininkai gali gauti naudos, pradeda tyrimą

„Perlas energija“ argumentai, kad stabdo veiklą dėl finansinės padėties, neįtikino VERT – ši pradeda tyrimą, kurio metu aiškinsis, ar įmonės veikla nutraukiama pagrįstai.

Pasak R.Pociaus, turima preliminari informacija rodo, kad, įmonė veiklą nutraukia, nes nenori ieškoti alternatyvų ateities rizikų valdymui.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./VERT pirmininko Renato Pociaus komentaras žiniasklaidai
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./VERT pirmininko Renato Pociaus komentaras žiniasklaidai

„Bendrovė pateikė VERT preliminarius skaičius ir mes iš jų matome, kad su įmonės finansine sveikata viskas yra gerai. Mes įtariame, kad dėl susidariusios situacijos įmonės akcininkai gali gauti naudos“, – pridūrė jis.

Pasak reguliatoriaus pirmininko, įstatymai numato, kad apie veiklos stabdymą įmonė turi informuoti ne vėliau nei prieš tris savaites, o šiandieninis pranešimas šių teisės aktų reikalavimų neatitinka.

„Jau anksčiau esame kreipęsi į Generalinę prokuratūrą, kad būtų apsaugotas viešasis interesas. Gavę detalesnių duomenų pateiksime juos, kad prokuratūra galėtų įvertinti susidariusią situaciją“, – sakė R.Pocius.

Nustačius pažeidimų, įmonė gautų iki 10 proc. praėjusių metų apyvartos siekiančią baudą, kuri sudarytų apie 1 mln. eurų.

5. Energetikos ministras situaciją pavadino pamokančia, ekspertas – chaotiška

Energetikos ministras Dainius Kreivys „Perlas energiją“ sprendimą vertino „labai neigiamai“ ir akcentavo, kad tokiu būdu įmonė perkėlė verslo riziką ant valstybės ir visuomenės pečių.

„Tai yra nepriimtina“, – sakė ministras.

Visgi apie savo asmeninę atsakomybę jis nebuvo linkęs pasisakyti, tik pavadino „Perlas energija“ istoriją „prasta“, „pamokančia“ ir „labai nemalonia.“

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Dainiaus Kreivio komentarai žiniasklaidai
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Dainiaus Kreivio komentarai žiniasklaidai

Vis dėlto jis pabrėžė, kad elektros kaina rinkoje šiuo metu siekia apie 50 ct/kWh, daugelis vartotojų moka 25 ct/kWh.

„Matant, kad didžioji dalis gyventojų moka dvigubai mažesnę kainą negu rinkos, aš nežinau, ką kalbėti“, – sakė ministras.

Tuo metu energetikos ekspertas Vidmantas Jankauskas sakė, kad elektros liberalizavimo procesą ir toliau lydi chaosas.

„Įsivaizduokite, per trumpą laiką jie turi pakeisti tiekėją. Matome, kokios ir dabar eilės yra prie „Ignitis“. Suprantu, kad dauguma žmonių gali ir internetu sutartį sudaryti, bet yra daug žmonių, kuriems galbūt norisi popierinės sutarties, jie nori akis į akį susitikti ir pasikalbėti. Čia vėl bus chaosas. Mes chaoso turime daugybę, jis elektros rinkos liberalizacijoje toliau tęsiasi“, – kalbėjo energetikos ekspertas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų