„Jeigu kalbėtume apie ilgalaikę perspektyvą, tai neabejotinai terminalas turėtų likti kaip alternatyvaus tiekimo kanalas ir neatiduodant Lietuvos vartotojų pinigais pastatyto terminalo pajėgumų žaidėjams iš Rytų“, – BNS sakė J.Neverovičius.
Jo teigimu, esant palankioms SGD kainoms valstybės valdoma energetikos grupė „Ignitis“ bei kitos dujas importuojančios įmonės turėtų ieškoti galimybių pasirašyti naujas ilgalaikes suskystintų gamtinių dujų tiekimo sutartis.
„Manau, potencialas tam tikrai yra, pasaulinės SGD kainos yra patrauklios, atsiranda vis daugiau tiekėjų, o toks ilgesnio laiko kontraktas galėtų užtikrinti, tam tikra prasme, dujų kainų „lubas“ visai rinkai. Manyčiau, pirmoje vietoje tokius sprendimus priims įmonės, kurios turi nuolatinį poreikį dujoms, pavyzdžiui, „Ignitis“, – BNS sakė J.Neverovičius.
„Turime jungtis prie globalios dujų rinkos, turime išnaudoti visas galimybes, kurias teikia alternatyvūs SGD tiekimo šaltiniai“, – pridūrė patarėjas.
Suskystintas gamtines dujas iš Rusijos aktyviai importuoja didžiausia terminalo naudotoja Jonavos trąšų gamintoja „Achema“.
BNS žiniomis, nedideliais dujovežiais ji atsiveža Rusijos bendrovės „Novatek“ dujų iš Vysocko uosto Baltijos jūroje, tačiau kartą per tarpininkus atsigabeno didelį krovinį iš „Novatek“ Jamalo terminalo Rusijos Sibiro šiaurėje.
Pati bendrovė nekomentuoja, ar turi ilgalaikes sutartis bei iš ko perka SGD. Be rusiškų, ji importuoja ir Norvegijos „Equinor“ SGD.
„Dėl „Achemos“ prioritetų negalėčiau komentuoti, tai yra privati įmonė, ji pati sprendžia, kaip jai viską organizuoti. Tik reikia pastebėti, kad jie naudojasi terminalo privalumais“, – aiškino J.Neverovičius.
Valstybės valdoma „Ignitis“ taip pat kartą yra atsigabenusi „Novatek“ dujų iš Vysocko, tačiau jas pirko per tarpininką.
Bendrovė turi ilgalaikę 10 metų trukmės SGD tiekimo sutartį su Norvegijos „Equinor“ (buvusia „Statoil“), ji galioja iki 2024 metų.
Rugsėjį į Klaipėdą iš Sibiro atplaukus dideliam dujovežiui su „Novatek“ dujomis, naujienų agentūra „Bloomberg“ atkreipė dėmesį, kad Lietuva, siekusi sumažinti savo priklausomybę nuo rusiškų dujų, sulauks pirmojo krovinio iš Sibiro.
Terminalo operatorė „Klaipėdos nafta“ BNS tuomet aiškino, kad svarbu ne dujų kilmės šalis, o užtikrintas dujų tiekimas ir mažesnė jų kaina.
Iki SGD terminalo veiklos pradžios 2015 metais dujos į Baltijos šalis vamzdynu tekėjo iš vienintelio tiekėjo – Rusijos „Gazprom“. 2015-aisiais pradėjus veikti terminalui, Lietuva diversifikavo dujų tiekimą ir „Gazprom“ dalis smarkiai krito.
Gamtinių dujų perdavimo operatorė „Amber Grid“ pranešė BNS, kad šiemet per 9 mėnesius „Gazprom“ dalis bendrame šalies dujų importe siekė 42 proc.