„Brent“ naftos barelis šių metų pradžioje kainavo 107,17 dolerio. Lapkričio 13 dieną barelio kaina vos viršija 80 dolerių. Tai reiškia, kad nafta nuo sausio pigo maždaug ketvirtadaliu. Tačiau pinganti nafta, kaip jau ne kartą įsitikino ir Lietuvos vairuotojai, dar nereiškia, kad ir užsipilti degalų baką bus gerokai pigiau.
Jeigu Lietuvoje, pingant naftai, degalai labai nepinga, tai degalinių atstovai tai aiškina dolerio brangimu, kuriuo ir yra atsiskaitoma tarptautinėse rinkose už naftą. Tuo metu Rusijos vairuotojams šiais metais pinganti nafta lėmė degalų brangimą.
Auga nuo metų pradžios
Vidutinė degalų kaina pirmąją lapkričio savaitę Rusijos degalinėse augo. Labiausiai brango žieminis dyzelinas – 7 kapeikomis iki 34,25 rublio už litrą (lapkričio 9 dienos duomenimis). 92 benzinas brango 3 kapeikomis iki 32,90 rublio už litrą, o „Premium 95“ benzino litro kaina išaugo 2 kapeikomis iki 35,48 rublio. Tuo metu vasarinis dyzelinas pigo 2 kapeikomis iki 33,53 rublio.
Palyginti su sausio mėnesiu, vidutinės kainos Rusijos degalinėse augo. 92 rūšies benzinas brango 3 rubliais ir 20 kapeikų (10,77 proc.), „Premium 95“ – 2 rubliais ir 77 kapeikomis (8,47 proc.), vasarinis dyzelinas – 2 rubliais ir 63 kapeikomis, o žieminis dyzelinas – 54 kapeikomis.
Rusijos analitikai aiškina, kad nėra šimtaprocentrinės priklausomybės tarp naftos ir degalų kainų. „Metropol IFC“ analitikas Sergejus Vachramejevas anksčiau yra aiškinęs, kad daugiau nei 50 proc. degalų kainos sudaro įvairūs mokesčiai, be to, Rusijoje nuolat daugėja automobilių, taigi kyla ir degalų paklausa, taip auginanti kainą.
Nuo sausio pirmosios Rusijoje bus padidintas mineralų gavybos mokestis, dėl kurio degalų kainos turėtų dar išaugti.
92 benzino kainos skirtinguose Rusijos regionuose:
Bando stabilizuoti biudžeto pajamas
Mineralų gavybos mokestis, kuris augs nuo sausio pirmosios, greičiausiai dar labiau padidins spaudimą infliacijai, kuri ir taip yra didelė dėl Rusijai taikomų sankcijų.
2013 metais Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas pasirašė įstatymą dėl palaipsnio mokesčio augimo, tačiau sumažino žalios naftos eksporto prievolę.
9 proc. – tiek šiemet Rusijoje turėtų brangti degalai, nors nafta jau atpigo 25 proc.
Šiemet tonai mokestis siekia 493 rublius, kitąmet augs iki 530, 2016 – 559 rublių. Tuo pačiu metu maksimali eksporto prievolė kris nuo 59 proc. šiemet iki 55 proc. 2016 metais.
„Business monitor“ rašo, kad eksporto prievolės sumažinimas yra atliktas siekiant paskatinti naftos gavybos pastangas ir paremti Rusijos ekonomiką, kurios pagrindinis variklis yra angliavandenilių eksportas.
Energetikos ministerija tokius pokyčius mato kaip būdą palaikyti reikiamą investicijų lygį ir stabilizuoti valstybės pajamas ir naftos ir dujų sektoriaus. Tačiau augantis gavybos mokestis brangina vietos rinkoje išgautą naftą.
Benzino kainos, „Business monitor“ skaičiavimais, nuo metų pradžios iki rugsėjo augo 6,1 proc., o dyzelino – 5,5 proc. Prognozuojama, kad abiejų rūšių degalai per šiuos metus iš viso paaugs 9 proc., kai pernai dyzelinas brango 3,3 proc., o benzinas – 5,6 proc.
Yra ir dar viena prielaida, kodėl Rusijoje brangsta degalai. Didžiausios ten veikiančios naftos kompanijos yra įtariamos kartelio sudarymu.
Įtarimų šešėlis krito ir ant „Lukoil“
Rusijoje inspektoriai įtaria, kad trys didelės naftos kompanijos sudarė kartelį ir taip padidino degalų kainas visoje šalyje.
Federalinė antimonopolinė tarnyba tiria privačių kompanijų „Bašneft“ ir „Lukoil“ bei valstybinės „Rosneft“ veiklą, buvo pranešta praėjusią savaitę.
Tarnyba aiškina, kad daug sutarčių tarp Rusijos naftos kompanijų šiemet atrodo įtartinai.