2014-ųjų pabaigoje veiklą Klaipėdos jūrų uoste pradėjo SGD terminalas. Su laivo-saugyklos „Independence“ įplaukimu į uostą siejama dujų rinkos demonopolizavimo era, užtikrinta dujų tiekimo šaltinių diversifikacija.
„Nuo pat pradžių, nuo pat 2012-ųjų, keltas tikslas, kad Lietuva turi diversifikuoti gamtinių dujų išteklių tiekėją. Po penkerių metų galima sakyti, kad šita svajonė išsipildė. Nesame priklausomi nuo vieno tiekėjo, galime rinktis ne tik tiekėją, bet ir sutartį, sutarties pobūdį, galime džiaugtis netgi tomis kainomis, kurios nustatomos rinkos, o ne diktuojamos vieno tiekėjo“, – teigė Arūnas Molis, „Klaipėdos naftos“ Klaipėdos SGD tarnybos direktorius.
Per penkerius metus ir terminalo darbuotojai įgijo būtinų kompetencijų, jei ateityje laivas-saugykla „Independence“ būtų Lietuvos nupirktas. Anot A.Molio, sukurta visa vertės grandinė – užtikrintas dujų tiekimas, įrengta infrastruktūra.
Pagal sutartis laivo-saugyklos nuoma iš „Hoegh LNG“ per metus šaliai kainuoja apie 50 mln. eurų. Dar prisideda operacinės išlaidos, įgulos išlaikymo kaštai. Tačiau, pasak A.Molio, jau dabar skaičiuojama, kad Lietuva, užsitikrinusi diversifikacijos galimybę, sutaupė apie 100 mln. eurų.
Šiandien terminale teikiamomis išdujinimo paslaugomis naudojasi keturios bendrovės – „Lietuvos energijos tiekimas“, „Achema“, „Imlitex“ ir Estijos energetikos bendrovė „Eesti Energia“. Netrukus viliamasi turėti ir penktąjį klientą. Į Lietuvą daugiausia suskystintų gamtinių dujų gabenama iš Norvegijos, JAV, Afrikos valstybių. Nedidelis kiekis gabenamas ir iš Rusijos. „Net ir tos dujos, kurių kilmė – Rusija, prisideda prie bendro tikslo, prie galimybės mūsų vartotojams rinktis tiekėją ir mokėti palankiausias kainas“, – tvirtino A.Molis.
Anot jo, skeptikų prognozes, jog SGD vartojimas ateityje tik mažės, reikėtų vertinti atsargiai.
„Terminalas iš esmės atlieka regioninę funkciją. Po to, kai turėsime jungtį su Lenkija, per Estiją pasieksime Suomiją – terminalo nauda dar labiau kils. Galima įvardyti keletą sričių, kur SGD vartojimas gali augti. Pirmiausiai – aplinkosaugos. Mes vis dar matome į Klaipėdos uostą įplaukiančius laivus, varomus dyzelinu. Jį gali pakeisti mažiau taršios gamtinės dujos. Tokios dujos jau seniai naudojamos Vakarų Europoje sunkiasvoriam transportui, Lietuvoje tik naujovė. Taip pat turime dar neišnaudoto potencialo elektros gamybos srityje“, – vardijo pašnekovas.
Laivas „Independence“ pagal sutartis iki 2024-ųjų bus nuomojamas. Pernai gruodį priimtos įstatymų pataisos, atveriančios kelią šį laivą įsigyti.