Detektyvas: ką mariose veikia ekskavatorius?
Buvęs Klaipėdos jūrų uosto generalinis direktorius Eugenijus Gentvilas 15min.lt pasakojo, kad vieta, kur bus klojamas dujotiekis, yra labai negili – vos 0,5 metro, kai kur metro gylio.
„Aišku, kad tai nesaugus variantas. Tas vamzdis gali būti išjudintas ir per audras, ir per ledonešį“, – nuogąstavo Seimo narys.
Jo 15min.lt atsiųstose nuotraukose matyti, kaip Kuršių marių dugnu važinėja ekskavatorius, kuris kasa tranšėją atsarginiam dujotiekiui, kad jis nekyšotų iš vandens.
Dujotiekis yra 70 centrimetrų skermens, todėl akivaizdu, kad, neįkasus jo nors šiek tiek į žemę, jis būtų matomas plika akimi.
„Projektą parengė vokiečiai. Jie pasirinko saugų variantą, gavo institucijų suderinimus – nusprendė giliai po žeme išgręžti skylę ir įkišti ten 70 centimetrų skermens dujotiekį. Jie turėjo tuos darbus baigti iki rugpjūčio pirmosios. Jie nutarė kol kas atsisakyti saugaus vamzdžio po žeme ir nuo spalio 7 dienos pradėjo kurti naują scenarijų – kloti vamzdį ant dugno. Jeigu tai saugus variantas, kodėl jie iš pradžių tokio varianto nepasirinko?“, – klausė E.Gentvilas.
„Klaipėdos naftos“ atstovai, apžiūrėję E.Gentvilo atsiųstas nuotraukas, pareiškė, kad tai „tikrai ne SGD krantinės statybų aikštelė“.
Tačiau Seimo narys E.Gentvilas teigia, kad įmonės atstovai kalba netiesą, nes jis turi dokumentus, kuriuose nurodyta, kur pažymėta būsimoji dujotiekio trasa. Toje vietoje ekskavatorius ir kasą žemę.
Grąžtai guli krante
Spalio 18 dieną darytose fotografijose taip pat matyti, kaip ant kranto guli grąžtai, kuriais nuo metų pradžios buvo gręžiamas tunelis pagrindiniam terminalo dujotiekiui 20–40 metrų po žeme.
Paaiškėjo: išgręžti tunelį yra kur kas sudėtingiau, nei anksčiau manė vokiečiai, dėl tam tikros geologinės struktūros ir dabar lieka neaišku, kada tunelis dujotiekiui bus baigtas gręžti. Pats E.Gentvilas netiki, kad tai bus greitai.
„Matau, kad terminalas nuolat bus eksploatuojamas su tuo laikinuoju vamzdžiu, apie kurį mintis ir idėja rangovams kilo tik šių metų spalio 7-ą, kai jie pamatė, kad nesugeba išgręžti požeminio tunelio. Pradėjo gręžti šių metų pradžioje. Nepavyko. Turėjo išgręžti iki rugpjūčio pirmos dienos, bet ir dabar nepavyksta. Aš netikiu, kad greitai pavyks išgręžti, nes devynis mėnesius gręžė ir nepavyko“, – sakė parlamentaras.
Nerimą jam kelia ir kiti terminalo saugumo klausimai, pavyzdžiui, 4-5 metrais trumpesni krantinės poliai.
„Pakeitus projektą, krantinės poliai buvo sukalti trumpesni 4-5 metrais. Jie turėjo būti 16 metrų įkalti į gruntą, o liko 11 metrų. Tas dalykas jau yra nuo birželio. Bet buvo tylima. Kodėl nebuvo atlikti horizontalių apkrovų bandymai?“, – klausė E.Gentvilas.
Tikslaus atsakymo neturi
„Klaipėdos nafta“ 15min.lt negalėjo konkrečiai atsakyti, kada bus baigtas tiesti pagrindinis dujotiekis po žeme.
„Dujotiekio rangovas „PPS Pipeline“ tiesia pagrindinę dujotiekio giją ir artimiausiu metu planuoja ją baigti“, – rašoma „Klaipėdos naftos“ atsakyme 15min.lt.
Atsarginis vamzdis, pasibaigus testavimui, esą bus demontuotas.
„Lapkričio mėn. pradžioje pagal projekto planą numatyti SGD terminalo testavimo darbai. Šiems darbams vykdyti yra numatytos laikinos alternatyvos, kurios būtų pasitelkiamos pagal poreikį. Yra planuojama panaudoti laikinus technologinius įrenginius dujų perdavimo testavimui ir apsaugoti testavimo vietą. Atlikus testus ir nustačius kad SGD terminalo išdujinimo įrenginiai, krantinės įranga ir dujotiekis su visa įranga veikia tinkamai numatoma demobilizuoti pagalbinį įrenginį“, – pranešė bendrovė.