Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

SGD terminalui dujotiekį klojantys vokiečiai kovoja su Kuršių marių gruntu

Suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo laivas-saugykla skambiu pavadinimu „Independence“ – jau pakeliui į Lietuvą. Tačiau jo atplaukimo šventę temdo ginčai dėl dujotiekio – laivas-saugykla yra, sutartis dėl dujų – taip pat, tik vokiečiai, nespėję laiku po marių dugnu patiesti dujotiekio, paskubomis kloja laikiną vamzdį. Tačiau abejonių, kad anksčiau ar vėliau bus nutiestas ir pagrindinis dujotiekis po žeme, nėra.
Kuršių mariose kasama tranšėja
Kuršių mariose kasama tranšėja / E.Gentvilo nuotr.

15min.lt pavyko užfiksuoti, kaip ketvirtadienio rytą Kiaulės nugaros pašonėje triūsė trys ekskavatoriai. Kaip sako Seimo liberalas, buvęs Klaipėdos jūrų uosto generalinis direktorius Eugenijus Gentvilas, ten yra kasama tranšėja laikinam dujotiekio vamzdžiui.

„Klaipėdos nafta“ yra pripažinusi, kad pagrindinis dujotiekis, kurio tiesimo darbai jau turėjo būti baigti, nėra nutiestas, ir dėl to paskubomis klojamas atsarginis dujotiekis. Tiesa, kad nuotraukose užfiksuoti ekskvavatoriai kasa tranšėją laikinam dujotiekiui, kad jis nekyšotų iš Kuršių marių, bendrovė neigia.

„Klaipėdos nafta“ iš dujotiekius klojančios vokiečių bendrovės „PPS Pipeline Systems“ reikalauja, kad dujotiekis būtų nutiestas iki SGD terminalo eksploatacijos pradžios. E.Gentvilas abejoja, ar tą pavyks padaryti. Kad gręžimo po marių dugnu darbai yra sudėtingi, 15min.lt patvirtino ir  bendrovė „Hidrostatyba“, kuri taip pat pretendavo tapti SGD terminalo statytoja.

„Sunkiai įveikiamas gruntas“

Ne vieną objektą Klaipėdos uoste pastačiusi bendrovė „Hidrostatyba“ taip pat pretendavo tapti SGD terminalo statytoja. Tačiau jos siūlyta kaina netenkino „Klaipėdos naftos“. Bendrovė pasirinko pigesnį – latvių kompanijos BMGS – siūlymą terminalą pastatyti už 93,88 mln. litų (be PVM). Vėliau latviai įvertino, kad ši suma per maža ir darbų įkarštyje pareikalavo dar 10 mln. litų poliams kalti.

Toks latvių pageidavimas nustebino terminalą už ne ką didesnę sumą pastatyti siūliusią „Hidrostatybą“. Jos vadovai svarsto, ar, rinkdamasi kuo pigesnį variantą, „Klaipėdos nafta“ neapsišovė ir dėl Vokietijos bendrovės „PPS Pipeline Systems“, įsipareigojusios 20–40 metrų po žeme dar pavasarį nutiesti dujų vamzdį ir iki šiol to nesugebėjusios padaryti. 

„Šitas moreninis gruntas yra tikrai labai sunkiai įveikiamas“, – 15min.lt sakė bendrovės „Hidrostatyba“ generalinis direktorius Algirdas Žukauskas.

Pasak jo, prieš dalyvaujant SGD terminalo statybos konkurse, „Hidrostatybos“ partneriai iš Vokietijos neslėpė, kad Klaipėdos grunto nėra nė ko lyginti su Hamburge jų statomų objektų gruntu. 

Manau, kad darbus atliekanti bendrovė susidūrė su laiko stygiumi. Nors ir koks kietas būtų gruntas prie Kiaulės nugaros salos, jis yra įveikiamas, – sakė A.Žukauskas.

„Polių kalimas į tokį kietą gruntą trunka ilgai, kainuoja labai brangiai ir reikalauja daug papildomų priemonių. Pretenduodami statyti SGD terminalo platformą, mūsų parteriai rinkosi technologijas, kaip tą kietą gruntą įveikti galingų grąžtų ir greiferių pagalba. Tačiau  taip buvo ruošiamasi vertikaliam kalimui. Dabar kalbame apie horizontalų vamzdžio tiesimą po žeme, o šita technologija, matyt, yra dar sudėtingesnė“, – sakė jis.

Pasak A.Žukausko, vieta, kur turi būti tiesiamas vamzdis, išties yra labai sunkiai įveikiama: „Manau, kad darbus atliekanti bendrovė susidūrė su laiko stygiumi. Nors ir koks kietas būtų gruntas prie Kiaulės nugaros salos, jis yra įveikiamas. Svarbiausiai pasirinkti tinkamą technologiją. Kokiu principu dirba vamzdį planuojanti nutiesti bendrovė, vertinti negaliu. Tačiau manau, kad rangovai prieš imdamiesi darbų nemanė, kad susidurs su tokia sunkia užduotimi.“

Gal nesėkmes reikia nutylėti?

Sunku kritikuoti projektą, skambiai pavadintą „Independence“. Seimo nario Artūro Skardžiaus komisija, taršiusi SGD terminalo projektą, neretai žiniasklaidoje buvo vaizduojama kaip Kremliaus tarnaitė. Juk SGD terminalas sukurs alternatyvą „Gazprom“, be to, sumažins ir Rusijos įtaką per energetikos sektorių visame Baltijos regione.

„Tai yra mūsų strateginė investicija, apie kurios nesėkmes per daug šnekėti gal irgi nereikia“, – 15min.lt sakė Seimo Energetikos komisijos pirmininkas Kęstutis Daukšys.

BFL/Vygintos Skaraičio nuotr./Kęstutis Daukšys
BFL/Vygintos Skaraičio nuotr./Kęstutis Daukšys

Jis situacijos nedramatizuoja ir sako tikįs, kad „Klaipėdos nafta“, Vyriausybė ir Energetikos ministerija ras išeitį.

„Kiek aš žinau, tai viena atšaka jau yra tikrai nutiesta nuo prieplaukos iki Kiaulės nugaros. O kita atšaka – nuo Kiaulės nugaros iki kranto – ten dar nebaigti gręžimo darbai ir ta atšaka nepadaryta. Bet čia jau „Klaipėdos nafta“ turėtų atsakyti, kokios ten yra problemos. Ta atšaka jau turėjo būti baigta. Natūralu, kad reikia ieškoti kitos išeities. Mūsų laivas atplaukia, krantinė pastatyta, dabar reikia dujas nuvesti iki kranto“, – sakė K.Daukšys.

Gręžimas, aš įsivaizduoju, vis tiek bus pratęstas ir po kurio laiko bus pabaigtas. Dabar klausimas tik, kada bus pabaigtas, – sakė parlamentaras.

Pasak jos, būtina kuo greičiau ieškoti išeities – ir laivas-saugykla, ir žiema jau čia pat.

„Gręžimas, aš įsivaizduoju, vis tiek bus pratęstas ir po kurio laiko bus pabaigtas. Dabar klausimas tik, kada bus pabaigtas“, – sakė parlamentaras.

„Klaipėdos nafta“ reikalauja, kad „PPS Pipeline Systems“ nutiestų dujotiekį iki gruodžio pabaigos, tačiau nežino, kada darbai nurodytu laiku iš tiesų bus baigti.

E.Gentvilo 15min.lt atsiųstose nuotraukose užfiksuota, kaip dujotiekiui tunelį turintys gręžti grąžtai guli ant kranto.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais