Varžybose, kas sutaupys daugiau elektros, – netikėtas rezultatas

Kiekvienas žmogus gali sutaupyti 32 proc. elektros energijos. Tokį netikėtą rezultatą pasiekė „Eikos“ verslo centras, prieš dvejus metus pradėjęs „Žalio biuro“ iniciatyvą, kuri dabar pristatoma kaip pavyzdinė energijos efektyvumo skatinimo priemonė.
„Mars Lietuva“
„Mars Lietuva“ tapo 2013 metų „Žalio biuro“ projekto nugalėtoju. / EnergyMarket nuotr.

Pradžia – auditas, kur dingsta elektra

Statistika teigia, kad 31 proc. visos energijos suvartojama pramonėje, 28 proc. – transporto sektoriuje ir net 41 proc. – pastatuose.

Kur dingsta energija? Pavyzdžiui, minėto Vilniaus verslo centro išlaidos energetikai dar prieš kelerius metus pasiskirstė taip: šiluma – apie 40 proc., elektra – apie 58 proc. Kadangi išlaidos elektrai sudarė didžiąją dalį mokesčių, pradėta analizuoti, kas daugiausiai jos vartoja.

Paaiškėjo, kad apšvietimas ir biurų įranga „suvalgo“ 64 proc., vėdinimas ir šaldymas – 26 proc., automobilių saugykla – 5 proc. elektros energijos. Dar 5 proc. elektros teko bendroms verslo centro reikmėms.

Apšvietimas ir biurų įranga „suvalgo“ 64 proc., vėdinimas ir šaldymas – 26 proc., automobilių saugykla – 5 proc. elektros energijos. Dar 5 proc. elektros teko bendroms verslo centro reikmėms.

Bendrovės „Eika“ Energinių projektų vadovė Rasa Pečiulaitė teigė, kad idėja racionaliai naudoti energiją kilo dėl kasmet augančių energijos kainų.

„Atlikome „Eikos“ verslo centro pastatų energijos srautų auditą ir identifikavome didžiausius energijos „siurbikus“. Pamatę, kad didžiausios energijos sąnaudos tiesiogiai priklauso nuo biuro darbuotojų elgsenos, pradėjome „Žalio biuro“ iniciatyvą“, – pasakojo R.Pečiulaitė.

„Žalio biuro“ idėjos tikslas – mažinti energijos vartojimą ir švaistymą, mažinti eksploatacines biurų išlaidas, saugoti, tausoti aplinką ir kurti „Žalio biuro“ koncepciją. Idėją palaikė kelios dešimtys verslo centro nuomininkų, tarp jų „MARS Lietuva“, „ Alna Intelligence“, „Novartis“, „Saerimner“, „Creditinfo“ ir kitos kompanijos.

Kiekvienam biurui – 10 punktų atmintinė

Tuomet prasidėjo įdomiausia energijos taupymo projekto dalis. Kiekvienas biuras gavo „Energijos sąnaudų mažinimo atmintinę“. Joje buvo išdėstyta 10 prašymų-patarimų.

1. Įjunkite kompiuterio monitoriaus automatinę „miego“ funkciją, įsijungiančią po 3-5 minučių.

2. Išjunkite stacionaraus kompiuterio monitorių paliekant darbo vietą ilgiau nei 10-15 minučių, nes 80 proc. stacionaraus kompiuterio sunaudojamos elektros energijos tenka monitoriui.

3. Išjunkite kompiuterius baigdami darbą ar išvykdami į susitikimus, kurių trukmė ilgesnė nei 2 valandos.

4. Išjunkite įrangą iš elektros lizdų. Išjungti prietaisai, palikti lizde, nors ir mažiau, tačiau vis tiek naudoja elektros energiją. Taip palikti 5 prietaisai prilygsta 60W elektros lemputei, kuri dega visą naktį.

5. Įjunkite šviesą tik reikalingose darbo vietose.

6. Išnaudokite natūralų apšvietimą, t.y. dienos šviesą per langus – tai nemokama.

7. Mažinkite spausdinimo kiekius, archyvuokite medžiagą kompiuterinėse duomenų bazėse. Atspausdinus 3500 kopijų nukertamas 1 medis.

8. Palaikykite racionalią patalpų temperatūrą: šaltuoju metu – 20 laipsnių, o šiltuoju – 22 laipsnius. Palaikydami 1 laipsniu žemesnę patalpų temperatūrą nei įprasta, sumažinsime šildymo išlaidas 5 proc.

9. Vykite i darbą vienu automobiliu su kolega. Taip mažinsite transporto išlaidas, spūstis keliuose, aplinkos taršą ir puoselėsite tarpusavio santykius.

10. Rūšiuokite biure atliekas – popierių, kartoną, plastiką, stiklą. Surūšiuotos atliekos išvežamos nemokamai.

Laimėtojams – po vaisių pintinę

Kiekvieną mėnesį buvo skelbiami energijos taupymo varžybų rezultatai. Buvo analizuojama ir pranešama, kiek sumažėjo elektros energijos vartojimas kiekviename biure ir kaip prie to prisidėjo kiekvienas to biuro darbuotojas. Palyginimui buvo skelbiamas ir elektros vartojimo verslo centre vidurkis.

Darbuotojai pamatė, kur dingsta energija ir kad jie gali ją valdyti, įsitraukė į projektą ir, laikui bėgant, pakeitė savo įpročius.

„Mus visus maloniai nustebino palanki biuro darbuotojų reakcija ir greitas įsitraukimas į „Žalio biuro“ projektą. Pradėjus projektą organizavome įvairius renginius, vyko mokymai biurų darbuotojams, siekiant supažindinti juos su projektu.

Mokymų metu pristatėme faktus apie energijos suvartojimą, kurie daugeliui sukėlė nuostabą. Darbuotojai pamatė, kur dingsta energija ir kad jie gali ją valdyti, įsitraukė į projektą ir, laikui bėgant, pakeitė savo įpročius. Teigiamą požiūrį sustiprino ir gautos pirmosios sąskaitos. “Eikos“ verslo cento biurų darbuotojai tiesiogiai galėjo matyti savo daromą įtaką jų biurų energijos suvartojimui“, – projekto sėkmę įvardijo R.Pečiulaitė.

Laimėtojai kiekvieną mėnesį buvo apdovanojami vaisų pintine. Daugiausiai kartų per metus „Žaliu biuru“ tapęs biuras tampa Metų laimėtoju. 2012 m. „Žalio biuro“ laimėtoja tapo kompanija „Saerimner“, 2013 m. – „Mars Lietuva“.

Žinojimas keičia ir elgesį, ir įpročius

Prieš pradedant projektą, niekas net negalėjo pagalvoti, kad per dvejus metus elektros energijos vartojimas bus sumažintas 32 proc.

R.Pečiulaitės nuomone, tokį rezultatą pavyko pasiekti sukeliant varžybų dvasią tarp biurų įsikūrusių verslo centre.

Šiame projekte daug dėmesio buvo skiriama raginant keisti elgseną ir už įstaigos ribų. Ar tai taip pat buvo projekto dalis?

„Elgsenos pokyčiai – tai natūralus pokytis atėjęs kartu su žinojimu, kiek ir kokie prietaisai naudoja energijos mūsų biure ir aplinkoje. Žmonės, supratę, kad jų elgesys daro didelę įtaką, natūraliai pakeitė savo įpročius. Projekte dalyvaujančių darbuotojų elgesys persikėlė ir į buitį“, – įsitikinusi R.Pečiulaitė.

„Eikos“ energijos efektyvumo projektas dalyvauja LESTO organizuotame „Žaliojo protokolo“ konkurse, skirtame rinkti racionaliausiai elektrą vartojančias įmones ir įstaigas. „Žaliąjį protokolą“ jau pasirašė apie 130 organizacijų.

EnergyMarket.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų