Laivas priklauso Norvegijos bendrovei „Hoegh LNG“, jį „Klaipėdos nafta“ iki šiol nuomojosi.
Nurodoma preliminari investicijos vertė – 138,4 mln. eurų be pridėtinės vertės mokesčio. Atliekant kaštų-naudos analizę skaičiuota, kad projektas turėtų atsipirkti po maždaug 11 metų ir 5 mėnesių. Panašaus tipo laivų tarnavimo laikas numatytas apie 30 metų, tad projekte buvo vertinami įvairūs ekonominio atsiperkamumo rodikliai iki 2044 m.
Pirkti laivą „Independence“ nuspręsta po praėjusių metų rugpjūtį surengto viešųjų pirkimų konkurso. Šio konkurso metu nebuvo sulaukta nei vieno pasiūlymo. Planuota, kad maksimali laivo-terminalo kaina galėjo siekti iki 160 mln. eurų. „Potencialūs tiekėjai iš esmės pripažino negalintys pasiūlyti ekonomiškai naudingesnio sprendinio, nei FSRU „Independence“ išpirkimo opcija“, – ketvirtadienio posėdyje kalbėjo VERT Dujų skyriaus vyriausiasis specialistas Justas Valaitis.
„Klaipėdos naftos“ užsakymu tarptautinė konsultacijų bendrovė POYRY dar 2018 m. atliko nepriklausomą ekonominę analizę dėl Lietuvos ilgalaikio suskystintų gamtinių dujų importo sprendimo.
Studijos, kurios pagrindinė informacija buvo pateikta VERT, rengėjai teigia, jog didžiausią ekonominę naudą iš analizuotų alternatyvų kuria būtent laivo „Independence“ įsigijimas po 2024 m. Studijoje atmestos kitos alternatyvos, tokios kaip naujo laivo-saugyklos statybos ir jo įsigijimas.
„Vidutinei Lietuvos gamtinių dujų importo kainai esant 24 proc. didesnei nei Europos dujų kainos indeksui, o Lietuvos dujų suvartojimui 2025–2044 m. periodu vidutiniškai esant 2,17 bcm, gamtinių dujų importo kainos pokyčio nauda Projekto gyvavimo laikotarpiu siektų 2 164,8 mln. eurų“, – rašoma tarybai pateiktoje pažymoje.
„Independence“ įsigijimas yra geriausias variantas, kurio negalėtų ar nebūtų linkę nukonkuruoti kiti rinkos dalyviai“, – taip pat teigiama dokumente.
Taryba projektui pritarė vienbalsiai.
„Achemos“ atstovai klausė, kodėl nesvarstomas mažesnio laivo įsigijimas
Vis dėlto posėdyje buvo pateikta ir pastabų dėl projekto. Bendrovės „Achema grupė“ atstovai, tarybai pateikę savo pastabas iš anksčiau, nebuvo tikri dėl to, ar būtent tokio dydžio laivo ateityje reikės Lietuvos rinkai. Jie argumentavo, kad mažesnio laivo išlaikymas taip pat kainuotų pigiau.
„Achema grupė“ yra viena iš „Klaipėdos naftos“ akcininkų.
VERT Dujų skyriaus vadovas Rimas Valungevičius, atsakydamas į šią pastabą, sakė, kad sprendimas įsigyti laivą-saugyklą buvo priimtas 2018 m. įstatymo pakeitimais. „Pačių alternatyvų analizė buvo atlikta iki įstatymo pakeitimo, todėl, mūsų manymu, bendrovė [„Klaipėdos nafta“] atliko visus veiksmus, vadovaudamasi skaidriųjų pirkimų procedūra. Mažesnio FSRU įsigijimas nereiškia, kad jis būtų ekonomiškai naudingiausias“, – sakė atstovas.
Kitas „Achemos“ priekaištas – dėl rugpjūtį įvykusio konkurso. Bendrovės atstovai teigė, kad nesulaukus pasiūlymų turėjo būti koreguojamos konkurso sąlygos, o ne priimtas sprendimas įsigyti būtent „Independence“.
R.Valungevičius teigė, kad šioms pastaboms išsakyti suinteresuotos pusės turėjo galimybes anksčiau, kadangi minėtas konkursas susidėjo iš trijų etapų.
Posėdyje kalbėjusi koncerno „Achemos grupė“ generalinė direktorė Irmantė Kimienė sakė, kad viešai prieinama informacija neišsklaido bendrovės abejonių.
„Ar projektas yra pagrįstas, šiandien dienai pasakyti nebūtų galima“, – sakė ji.
Bendrovės vadovė taip pat pasigedo platesnių diskusijų su dujas vartojančia pramone.
„Kadangi mes atstovaujame pagrindiniam dujų vartotojui, manytume, kad svarstant tokį projektą būtų tikslingos diskusijos ir su dujų vartotojais, įsitikinant, ar jie tokiu ilgu laikotarpiu nenumato pokyčių“, – sakė ji, pridurdama, kad bendrovė šiuo atžvilgiu galėtų pasidalinti naudinga informacija.
„Independence“ į Klaipėdos jūrų uostą įplaukė 2014 metų spalį, o SGD terminalas veikia nuo 2015 metų pradžios.
„Klaipėdos nafta“ ir Norvegijos kompanija „Hoegh LNG“ 2014 m. pasirašė 10 metų trukmės SGD plaukiojančio laivo-saugyklos „Independence“ nuomos sutartį su išpirkimo galimybe.
2018 m. gruodžio 21 d. įstatymu įtvirtinta pareiga SGD terminalo operatoriui ne vėliau kaip iki 2024 m. gruodžio 31 d. nuosavybės teise įgyti laivą ir tapti jo valdytoju, pasirenkant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą.