Briuselis iš Lietuvos prašo didesnio įsitraukimo į IAE uždarymą. Europos Komisijos (EK) vertinimu, Lietuvos indėlis IAE uždarymo biudžete turėtų sudaryti 20 proc., Lietuva norėtų skirti 14 proc. Stojimo į ES sutartyje, kurioje sutariama dėl IAE uždarymo, nėra numatyta, kokiu procentu turėtų prisidėti Lietuva – numatyta, kad IAE uždarymui Briuselis turi skirti „adekvatų finansavimą“.
Be to, Lietuva prašo skirti didesni finansavimą – užtikrinti, kad jų užteks ir prasidėjus reaktorių išmontavimo darbams, kurių įkarštis bus finansinių perspektyvų sandūroje. Nutrūkus finansavimui būtent tuo metu galėtų strigti procesas, o ES tikslas yra išmontuoti reaktorius kaip įmanoma greičiau dėl saugumo klausimų.
Šią savaitę Lietuvoje lankosi EK ir Europos parlamento (EP) atstovai, kurie tarpininkaus tarp Briuselio ir Lietuvos, prašančios didesnio ir užtikrinto finansavimo IAE uždarymui.
„Neaišku, ką ten rasime“
Ž.Vaičiūno pagrindinis rūpestis yra užtikrinti finansavimą ne tik 2021–2027 metais, bet ir vėliau. Mat 2023 metais IAE prasidės labai svarbus elektrinės uždarymo etapas – reaktorių išmontavimo projektavimas. Iki finansinės perspektyvos pabaigos jo užbaigti nepavyks, todėl Lietuva stengiasi užsitikrinti finansavimą ir po 2027 metų.
Pikas bus sandūroje dviejų perspektyvų. Turime užtikrinti reikiamą finansavimą, nes pradėjus išmontavimą, darbų jau negalime sustabdyti, – sakė Ž.Vaičiūnas.
„Pikas bus sandūroje dviejų perspektyvų. Turime užtikrinti reikiamą finansavimą, nes pradėjus išmontavimą, darbų jau negalime sustabdyti. Todėl ir siekiama, kad finansavimas būtų didesnis, nei siūlomas Europos Komisijos. Turime stiprius argumentus, kad tas finansavimas būtų didesnis nei pasiūlytas“, – žurnalistams antradienį sakė Ž.Vaičiūnas.
EK artimiausiai finansinei perspektyvai yra numačiusi skirti 552 mln. eurų, o Lietuva iš Briuselio siekia gauti 780 mln. eurų: „Yra tam tikras atotrūkis, sprendžiame klausimą, kaip priartinti Europos Komisijos pasiūlymą prie mūsų pasiūlymų.“
EK artimiausiai finansinei perspektyvai yra numačiusi skirti 552 mln. eurų, o Lietuva iš Briuselio siekia gauti 780 mln. eurų: „Yra tam tikras atotrūkis, sprendžiame klausimą, kaip priartinti Europos Komisijos pasiūlymą prie mūsų pasiūlymų.“
Pasak jo, didelė pažanga uždarant IAE jau yra padaryta – yra atlikta apie 40 proc. darbų.
„Tikimės, kad parlamento nuomonė, pozicija bus paremianti Lietuvos poziciją. Nekalbame apie tektoninius skirtumus tarp EP ir Lietuvos pozicijos. Pasiekta esminė pažanga uždarymo procese – 40 proc. darbų jau yra atlikta. Neatidėliotinas elektrinės uždarymas reiškia, kad turi būti adekvatus finansavimas“, – sakė Ž.Vaičiūnas, pabrėžęs, kad Lietuva užsitikrinti visą reikiamą finansavimą turėtų dar iki reaktorių išmontavimo pradžios po 2023 metų.
Briuselis mažina savo finansavimo dalį
Europos Komisijos birželio viduryje patvirtintame reglamento projekte rašoma, kad Europos Sąjunga (ES) 2021–2027 metų biudžete finansuos ne daugiau kaip 80 proc. išlaidų, o Lietuva ir kiti tarptautiniai donorai – 20 proc. Dabartiniame biudžete Lietuvos finansavimo dalis siekė 14 proc., rašė naujienų agentūra BNS.
Briuselio pareigūnai teigia, kad Lietuvos įnašas didinamas, atsižvelgiant į pagerėjusią Lietuvos ekonominę situaciją, siekiant didesnio atskaitingumo ir įvertinus Europos Audito Rūmų rekomendaciją.
Papildomi šaltiniai dokumente neįvardijami, bet, anot diplomatų, Lietuva gali siekti ne ES šalių, pavyzdžiui, Norvegijos ar Šveicarijos paramos, taip pat lėšų iš Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko, Europos investicijų banko, rašo BNS.
Lietuva vis dar viliasi, kad savo dalį IAE uždarymo finansavime pavyks sumažinti.
„Mane jaudina, kad mes turime prisidėti ne mažiau nei 20 proc. Komisija truputį čia persistengia, čia lauks didelė diskusija. Lietuvos įsipareigojimas 14 proc. turi būti pakankamas“, – antradienį sakė Europos parlamento narys Bronis Ropė.
EP narė: padaryta didelė pažanga
Europos Sąjungos pranešėja Ignalinos atominės elektrinės uždarymo klausimu Europos parlamento narė Rebecca Harms IAE lankėsi jau tris kartus – pirmą kartą dar tada, kai IAE dar veikė. Jos manymu, pažanga yra padaryta.
Reikia užtikrinti, kad nebūtų jokių pertrūkių dėl, pavyzdžiui, trūkstamo finansavimo. EK priėmė sprendimą uždaryti IAE dėl to, kad nori padidinti saugą visame regione. Nenorime, kad tas procesas sulėtėtų, – sakė R.Harms.
„Vakar (pirmadienį) aš pamačiau, kaip sėkmingai suvaldytas uždarymo procesas. Visos tarptautinės institucijos sutaria, kad procesas yra gerai valdomas profesionalų. Puikiai palaikomi standartai, viskas vykdoma efektyviai, skaidriai. Šiandien galiu pasakyti, kalbant apie žmones, kurie užsiima IAE uždarymu, jų darbas yra labai svarbus. Tie žmonės gerina Lietuvos, Baltijos regiono, Europos saugumą. Vėliau kitų pasaulio šalių gyventojai pasinaudos jų profesionalumu ir įgūdžiais, išvystytais per IAE uždarymą“, – sakė R.Harms.
Ji pritarė, kad eksploatacijos nutraukimo procesas turi būti tęsiamas be jokių pertraukų.
„Reikia užtikrinti, kad nebūtų jokių pertrūkių dėl, pavyzdžiui, trūkstamo finansavimo. EK priėmė sprendimą uždaryti IAE dėl to, kad nori padidinti saugą visame regione. Nenorime, kad tas procesas sulėtėtų“, – sakė R.Harms.