Pasak ekonomisto Aleksandro Izgorodino, tikėtina, jog šių trąšų importas pastaruoju metu didinamas dirbtinai, siekiant užsipildyti atsargas iki JAV sankcijų Baltarusijos kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“ įsigaliojimo gruodį.
Tuo metu Klaipėdos uostas ir „Lietuvos geležinkeliai“ nepastebi, kad trąšų tranzitas per Lietuvą būtų smarkiai išaugęs.
Bendrovės „Brandnomika“ ekonomistas A.Izgorodinas sako, kad stebint visus rugsėjo mėnesius nuo 2004-ųjų, šių metų rugsėjis buvo rekordiškai didelis pagal baltarusiškų trąšų importą į Lietuvą.
„Tai rodo, kad kol kas baltarusiškų trąšų eksportas į Lietuvą kuo puikiausiai važiuoja (...) Be to, rinka dabar ruošiasi JAV sankcijoms, kurios bus pradėtos taikyti gruodžio pradžioje ir šiuo metu importas į Lietuvą yra dirbtinai didinamas, siekiant prisipildyti sandėlius, kad dar kelis mėnesius būtų galima trąšas pardavinėti į Europos rinką“, – BNS sakė A.Izgorodinas.
Jo manymu, Europos Komisijos vasarą paskelbtos sankcijos Minskui yra „labai popierinės“ – jos neapima pagrindinių baltarusiškų trąšų formulių, todėl pagrindiniai produktai kol kas važiuoja įprastai.
Be to, pasak jo, ES sankcijos buvo pritaikytos tik sutartims, pasirašytoms po birželio 25 dienos, todėl tikėtina, kad trąšos eksportuojamos pagal ankstesnes sutartis.
Pasak A.Izgorodino, situacija pablogės nuo gruodžio, kai įsigalios JAV sankcijos – tuomet Europa turės labai limituotą trąšų pasiūlą, o tai reikš dar spartesnį maisto kainų augimą.
Tuo metu Klaipėdos uosto infrastruktūros vadovas Vidmantas Paukštė teigia, jog rugsėjį uoste perkrauta 1,4 mln. tonų trąšų – 5,9 proc. daugiau nei prieš metus.
Negalime sakyti, kad tai ypatingi svyravimai.
„Tai yra ne tik baltarusiškos trąšos, ir „Achema“ kažkiek veždavo trąšų. Negalime sakyti, kad tai ypatingi svyravimai“, – BNS teigė V.Paukštė.
Jis kol kas neprognozavo, kaip situacija gali keistis artimiausioje ateityje.
„Dabar užsiimti prognozėmis, kai viskasi keičiasi ir dažniausiai į neigiamą pusę, neteisinga. Nedaug laukti iki gruodžio mėnesio ir pamatysime, kaip situacija klostysis. Kalbėsime apie neigiamus pokyčius, bet kokia apimtimi, pamatysime“, – teigė jis.
Tuo metu „Lietuvos geležinkeliai“ baltarusiškų trąšų rugsėjį pervežė tiek pat, kaip ir pernai. Pasak bendrovės atstovės Kotrynos Dzikaraitės, tiek 2020 metų, tiek šių metų rugsėjo mėnesiais buvo gabenta apie 1 mln. tonų, spalio – po 1,1 mln. tonų šių krovinių. Lapkritį planuojama pervežti panašiai – apie 1 mln. tonų.