Akcizai alkoholiui šauna į viršų: ar gali pasikartoti 1997 metų scenarijus?

Trečiadienį Lietuvoje gerokai išaugsiantys akcizai alkoholiui primins 20 metų senumo istoriją, kai tuomet drastiškai pakėlus mokesčius gėrimams, vėliau sprendimą teko atšaukti. Ar tai įmanomas toks scenarijus ir dabar?
„Systembolaget“
„Systembolaget“ / „Scanpix“ nuotr.

Iškėlė baltą vėliavą

Akcizai stipriam alkoholiui Lietuvoje 1997 metais padidėjo 43 proc., o 1998 metais – dar 37 proc. Tačiau dar po metų vyriausybei teko atsitraukti ir atšaukti sprendimą.

Tikrai žiūrėsime, kaip viskas kinta, vertinsime pirmus rezultatus, – sakė Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas S.Jakeliūnas.

20 metų senumo istorija primena, kad siekiai gauti daugiau pajamų padidinus akcizus gali atsimušti į sieną. Į kovą su alkoholiu 1997 metais pakilusi tuometė Gedimino Vagnoriaus vyriausybė ėmė sparčiai branginti degtinę. Puslitris degtinės po pirmojo akcizų didinimo pabrango 2,5 lito, dar 2,2 lito pabrango 1998 metais. To meto kainomis tai buvo ženklus brangimas.

Pilstymas / AB „Stumbras“ nuotr.
Pilstymas / AB „Stumbras“ nuotr.

Tačiau netrukus teko nusivilti. VMI duomenimis, stipraus alkoholio akcizo pajamos 1998 metais, palyginti su 1997-aisiais, sumažėjo 34,8 mln. litų, o 1999 metais jos jau buvo net 94,8 mln. litų mažesnės nei prieš metus.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Rolandas Paksas
Luko Balandžio / 15min nuotr./Rolandas Paksas

Tad 1999-ųjų rudenį jau Rolando Pakso vyriausybė iškėlė baltą vėliavą – skubos tvarka stipraus alkoholio akcizas buvo sumažintas 44 proc. – sugrąžintas į lygį, kuris buvo iki 1997 metų didinimų pradžios.

Pajamos iš alkoholio didėja

Akivaizdu, kad dabartinė vyriausybė jaučiasi ramiau nei 1999-ųjų R.Pakso. Kodėl? Nors alkoholio vartojimas ir mažėja, bet pajamos auga, nes kyla ir akcizai. Tiesa, taip drastiškai akcizai pastaruoju metu nebuvo didinti.

Ateinantį trečiadienį akcizai labiausiai padidės alui. Pavyzdžiui, degtinei akcizas didės 23 proc., o štai alui ir vynui – 112 proc.

Taigi gėrimai, kurių stiprumas yra iki 8,5 laipsnio, pabrangs 21 centu (0,5 litro), o stipresni – 74 centais (0,7 litro). Alaus butelis pabrangs 9-13 centų, spiritiniai gėrimai – 42-74 centais (0,5 litro).

AFP/„Scanpix“ nuotr./„Systembolaget“
AFP/„Scanpix“ nuotr./„Systembolaget“

Pastaruoju metu Lietuvai sėkmingai pavykdavo gausinti šalies biudžetą iš prekybos alkoholiu. Netgi pirmąjį šių metų mėnesį, kai alkoholio prekyba kiek aptirpsta, į biudžetą surinkta 16 proc. daugiau nei pernai sausį, rodo Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenys. Pavyzdžiui, akcizų iš parduoto stipraus alkoholio gauta 19 proc. daugiau nei pernai sausį, rodo VMI pateikti duomenys.

Pajamos už parduotą vyną didėjo, nes akcizo surinkta 16,7 proc. daugiau. Nors ir simboliškai, tačiau daugiau gauta ir už parduotą alų – 1,2 proc.

Ar atšauktų sprendimą?

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Stasys Jakeliūnas abejoja, ar gali pasikartoti 1997 metų scenarijus. „Situacija tais laikais buvo kitokia. Be to, priimtas švelnesnis sprendimas palyginti su pirminiu variantu“, – 15min teigė S.Jakeliūnas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Stasys Jakeliūnas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Stasys Jakeliūnas

Tiesa, jau gegužę-birželį valdžia žada įdėmiai analizuoti skaičius – kiek surinkta akcizų, kaip pasikeitė vartojimas padidinus akcizus.

„Tikrai žiūrėsime, kaip viskas kinta, vertinsime pirmus rezultatus. Tačiau nemanau, kad metų viduryje imtume atšaukinėti sprendimus. Mums svarbiausia – mažesnis alkoholio prieinamumas, o ne pajamos“, – sakė Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas.

Lietuvos verslo konfederacijos Mokesčių grupės vadovas Marius Dubnikovas mano, kad sprendimą dėl akcizų Seimas atšauktų, jei prasidėtų neramumai finansų rinkose.

„Jei įtampa padidės po rinkimų Europos šalyse, tai gali atsiliepti biudžeto pajamoms. Tokiu atveju sprendimą didinti akcizus tektų atšaukti“, – mano M.Dubnikovas. Tačiau jis prognozuoja, kad ir padidinus akcizus pajamos neturėtų sumažėti bent jau per pirmus metus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų