Praėjusiais metais 167 įmonės deklaravo apie įteiktas vertingas dovanas savo darbuotojams. Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenimis, dovanas gavo 1,5 tūkstančio darbuotojų. Todėl bendrovėms teko sumokėti 122,7 tūkst. eurų mokesčių, – 15min informavo Valstybinės mokesčių inspekcijos Mokestinių prievolių departamento direktorė Stasė Aliokonytė-Šnirienė.
Stengiasi neviršyti 100 eurų ribos
Greičiausiai tai buvo piniginės dovanos, kitaip tariant, Kalėdinės premijos. Lietuvoje juridinių asmenų dovanos yra apmokestinamos 15 proc. pajamų mokesčiu. Tačiau apmokestinamos tik tos dovanos, kurių vertė yra daugiau kaip 100 eurų. Todėl nekeista, kad dovanos Lietuvoje dažnai nesiekia šios sumos.
„Dažniausiai įmonės darbuotojams ir verslo partneriams perka kuponus, kurių kaina svyruoja nuo 40 iki 100 Eur: super automobilių vairavimo patirtys, SPA paslaugos, kvietimai į teatrą ar vakarienių dovanų čekiai“, – populiariausias verslo dovanas vardino įmonės „Laisvalaikio Dovanos“ atstovė Vaida Sindaravičiūtė-Kuosė. Tai jos nestebina, nes tokie kuponai, įteikti klientams ar partneriams, nėra apmokestinami.
Gali ir nubausti
Tačiau, kaip pastebi teisininkai, šiais metais įmonėms bus sunkiau nuslėpti brangias dovanas nuo Mokesčių inspekcijos. VMI įdiegė naują sąskaitų registrų sistemą i.SAF, kuri leis gauti išsamią informaciją apie įmonių pirktas paslaugas ar prekes.
Pavyzdžiui, jei įmonė pirko daug bilietų į renginius ar įsigijo daug dovanų kuponų, mokesčių inspektoriams gali kilti klausimas, kaip šie pirkiniai buvo panaudoti įmonės veikloje. Tokiu atveju VMI gali kreiptis į įmonę su reikalavimu paaiškinti, o vėliau gali būti priskaičiuoti papildomi mokesčiai ir baudos.
„Svarbu paminėti, kad su darbo santykiais susijusiomis pajamomis pripažįstamos ir tokios dovanos, kurias gauna ne tiesiogiai darbuotojas, o jo šeimos nariai – šios dovanos taip pat yra apmokestinamos kaip darbo užmokestis”, – teigia advokatų kontoros GLIMSTEDT teisininkė Jolita Čėsnė.
Dovana po eglute – iki 2500 eurų
Tam tikri apribojimai galioja ir gyventojų dovanoms, kurias jie įteikia artimiesiems. J.Čėsnė priminė, kad už dovanas, gautas iš artimiausių žmonių (sutuoktinių, vaikų, įvaikių, tėvų, įtėvių, brolių, seserų, vaikaičių ir senelių), mokesčių mokėti nereikia. Tačiau jeigu per kalendorinius metus gavote dovanų iš kitų asmenų, kurių vertė yra didesnė kaip 2500 eurų, jas reikia deklaruoti.
Taip pat, nepriklausomai nuo to, kokia forma gautos dovanos, pinigais ar natūra, neapmokestinamos per kalendorinius metus iš kitų privačių asmenų gautos dovanos, kurių bendra vertė neviršija 2500 eurų. Šią sumą viršijus, gyventojui reikės nuo jos sumokėti 15 proc. gyventojų pajamų mokestį. Deklaruoti dovaną ir susimokėti GPM turi žmogus, gavęs tokią dovaną.
Tuo tarpu piniginės dovanos iš juridinio asmens, nesusijusio su juo darbo santykiais, yra apmokestinamos nuo visos vertės.
VMI duomenimis, praėjusiais metais gautas dovanas deklaravo 24,1 tūkst. gyventojų. Jie deklaravo gavę dovanų už 457,6 tūkst. eurų, nuo kurių sumokėjo 118 tūkst. eurų gyventojų pajamų mokesčių. Beje, 2015 m. gauta 111 tūkst. eurų šio mokesčio.
Dovanos partneriams
„Jeigu perkate reprezentacines dovanas savo verslo partneriui ar klientui ir dovanos vertė viršija 75 eurus, šios dovanos pirkimo PVM nebus atskaitomas ir įmonė jo susigrąžinti negalės“, – primena apskaitos įmonės „Findir“ vadovas Mindaugas Dabulis.
Reprezentacinės dovanos yra daiktai, reprezentuojantys įmonę ar šalį, pvz. suvenyrai su įmonės simbolika, knyga apie Lietuvą ir pan., taip pat smulkios verslo dovanos (kanceliarinės prekės, gėlių puokštės ir pan.).
Reprezentacinėmis dovanomis negali būti butai, automobiliai, buitinė technika, kompiuterinė technika, laisvalaikio ir sporto inventorius, alkoholiniai gėrimai, baldai, drabužiai ir avalynė ir kitos prekės, kurios paprastai nėra laikomos suvenyrais.
Taigi, jei įteikta dovana neatitiks reprezentacinės dovanos apibrėžimo, teks nuo jos vertės sumokėti pelno mokestį.
Reikia turėti renginio programą
Taisyklės galioja ir įmonių reprezentaciniams renginiams. Tokie renginiai yra tiesiogiai susiję su verslo partnerių atstovų atliekamomis darbo funkcijomis, o šiuo tikslu patirtos kelionės, nakvynės ir maitinimo išlaidos nėra apmokestinamos GPM, taigi jos laikomos reprezentacinėmis sąnaudomis.
Pasak „Findir“ vadovo M.Dabulio, jei švenčių proga norite pakviesti verslo partnerius į reprezentacinį renginį, būtina pagrįsti tokio renginio reprezentacinį pobūdį, pademonstruoti, kad susitikimo su verslo partneriais vienintelis ar pagrindinis tikslas nėra pramogos ir linksmybės.
„Tokiu atveju reiktų turėti renginio programą, kuri galėtų patvirtinti, kad buvo organizuojami įmonės veiklos, prekių, galimybių plėtoti naujus ir esamus verslo ryšius pristatymas ar pan. Susitikimų metu pasirašytos sutartys ar ketinimų susitarimai galėtų būti įrodymai, patvirtinantys pagrindinį renginio tikslą – reprezentaciją“, – sakė jis.
Taigi organizuojant reprezentacinį renginį, labai svarbu tinkamai paruošti reprezentacinių sąnaudų nurašymo aktą ir turėti įrodymus, jog renginyje dalyvavo ne tik įmonės darbuotojai.