Informacija apie piliečių teises
„E.pilietis“ – tai ES fondų lėšomis įkurtas portalas, kuriame pateikiama piliečiams aktualiausia informacija apie tai , kas apskritai yra E.pilietis, kokios asmens teisės ir pareigos Lietuvos Respublikoje. Svetainėje taip pat galima rasti nurodymus, kur kreiptis, jei buvo pažeistos asmens teisės Lietuvoje ar kitoje ES šalyje.
Lietuvos Vyriausybės kanceliarijos vyriausioji specialistė Ramunė Saveljevienė tikino, kad visa aktuali informacija surinkta ir parengta pagal pačių piliečių užduotus ir užduodamus klausimus, o pastaruosius jie ir dabar gali užduoti pačiai Vyriausybei.
Nuo skundo iki ekskursijos
Paklausta, kokios būtent paslaugos „E.piliečio“ portale suteikiamos gyventojams, specialistė įvardijo ne vieną. Kalbant apie elektronines paslaugas, piliečiai minėtoje svetainėje elektroniniu būdu gali pateikti skundą tiek Vyriausybei, tiek bet kuriai ministerijai.
Apsilankę „E.piliečio“ puslapyje gyventojai gali ir užpildyti elektroninį prašymą ar pateikti peticiją. Registruotiems vartotojams suteikiama galimybė stebėti peticijos, prašymo ar skundo nagrinėjimo eigą, matyti rezultatus, o taip pat – susipažinti su Vyriausybės peticijų komisijos sprendimais bei pačios komisijos sudėtimi.
Registruotiems vartotojams suteikiama galimybė stebėti peticijos, prašymo ar skundo nagrinėjimo eigą, matyti rezultatus.
Viešoji konsultacija – taip pat viena iš gyventojams suteikiamų e. paslaugų. Vartotojai gali susipažinti su jau įvykusių viešųjų konsultacijų ir apklausų archyvu, apibendrintais rezultatais, taip pat siūlyti apklausas.
Elektroniniu būdu galima ir užsiregistruoti į Vyriausybės narių (ministrų) priėmimus Vyriausybės rūmuose ar į „Moksleivių trečiadienius Vyriausybėje“. Galiausiai, suteikiama galimybė ir užsiregistruoti į ekskursiją po Vyriausybės rūmus.
Negana to, prisijungę prie „E.piliečio“ portalo gali sekti LRV naujienas, komentuoti ar kreiptis tiesiogiai (online režimu) jau kelis mėnesius veikiančioje socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje.
Kas populiariausia?
Pasiteiravus, kokios e. paslaugos gyventojams labiausiai aktualios, R. Saveljevienės tikino, kad dažniausiai sulaukiama prašymų, pranešimų ar skundų: „Per 2016 metus elektroniniu būdu į Vyriausybę kreiptasi 674 kartus. Pastebima, kad elektroninių kreipimųsi vis daugėja. Kiekvienais metais jų bent 10 procentų daugiau, nei praėjusiais.“
Kitos teikiamos paslaugos, pasak specialistės, dar labai naujos, tačiau jau dabar populiaru elektroniniu būdu registruotis į Vyriausybės narių priėmimus. Ypač, pastebėjo R. Saveljevienė, mėgstamos apklausos. Jose dalyvaujama noriai ir gausiai. Šiemet skelbtos apklausos dėl elektroninės demokratijos perspektyvos, priverstinio gydymo nuo alkoholizmo ir pedagogų atlyginimų Keturios aktyvios apklausos vyksta ir šiuo metu.
Kaip naudotis?
Visos „E.piliečio“ portalo paslaugos laisvai prieinamos be jokių ypatingų prisijungimų ar registracijų. Vienintelė išimtis, pasak Vyriausybės kanceliarijos specialistės, taikoma norintiems stebėti kreipimųsi į Vyriausybę ar ministerijas nagrinėjimą – jiems privalu užsiregistruoti portale. Taip pat atskira tvarka numatoma ir peticijoms bei skundams teikti. Kaip reikalauja Viešojo administravimo ir Peticijų įstatymai, norintys pateikti skundą ar peticiją ją turi pasirašyti saugiu sertifikuotu elektroniniu parašu.
R. Saveljevienė tikino, kad portalo kūrėjai nuolat stebi ir analizuoja lankytojų poreikius, tai planuojama daryti ir ateityje, kad svetainė būtų kuo patrauklesnė pačiam vartotojui. Šiemet, matant gyventojų susidomėjimą, portale atsirado elektroninė piliečių registracija į Vyriausybės narių priėmimus, moksleivių elektroninė registracija į Vyriausybės vykdomą projektą „Moksleivių trečiadieniai Vyriausybėje“ bei ekskursijų Vyriausybės rūmuose registracija.
Specialistė tikino, kad piliečių poreikis dalyvauti sprendimų priėmime nuolat didėja, todėl svarbu kuo aktyviau keistis informacija, stiprinant dialogą tarp visuomenės ir valstybės institucijų.