Nuo 1988 metų iš valstybių narių į ES biudžetą surenkamos lėšos, vadinamos „nuosavais ištekliais“, buvo skirstomos į tris kategorijas: muitus, pridėtinės vertės mokestį ir tam tikrą bendrųjų nacionalinių pajamų (BNP) procentinę dalį.
Europos Komisija pasiūlė pakeisti šią sistemą naujam 2021–2027 metų daugiametės finansinės programos laikotarpiui. Komisijos pasiūlymas yra išlaikyti muitus, tačiau sumažinti valstybėms narėms taikomą surinkimo išlaidų išlaikymo normą, išlaikyti kaip svarbų pajamų šaltinį bendrosiomis vidaus pajamomis (BVPj) grindžiamus įnašus ir supaprastinti PVM elementą.
„Šie trys nuosavi ištekliai sudarytų 87 proc. ES pajamų. Taip pat būtų trys nauji nuosavi ištekliai, pagrįsti nauja bendra mokesčių sistema ES bendrovėms, ES apyvartinių taršos leidimų prekybos sistema ir neperdirbtomis plastikinių pakuočių atliekomis“, – rašoma Europos Audito Rūmų žiniasklaidai išplatintame pranešime.
Be to, Komisija siūlo palaipsniui atsisakyti šiuo metu taikomos pataisymų sistemos, kuria naudojasi kai kurios valstybės narės, ir padidinti viršutines pajamų ribas, siekiant sumažinti „Brexit’o“ bei Europos plėtros fondo integravimo į ES biudžetą poveikį.
„ES finansavimo sistema 30 metų nebuvo rimtai pertvarkoma, – pranešime cituojama už nuomonę atsakinga Europos Audito Rūmų narė Eva Lindström. – Tam tikros pasiūlymo dalys padės supaprastinti sistemą, pavyzdžiui, PVM elemento supaprastinimas ir laipsniškas pataisymų atsisakymas. Tačiau apskritai siūloma sistema išlieka sudėtinga ir, mūsų nuomone, nėra pagrįsta pakankamai tvirtomis prielaidomis.“
Auditoriai nustatė keletą su Komisijos pasiūlymu susijusių problemų:
- numatomas bendrovių mokestis priklausys nuo to, kokia bus priimta mokesčių direktyva ES ir nacionaliniu lygmenimis, be to, jis galės būti integruotas į naują biudžeto laikotarpį geriausiu atveju tik po kelerių metų;
- siūlomas išmetamaisiais teršalais grindžiamas išteklius nesukuria valstybėms narėms papildomų paskatų mažinti šiltnamio dujų kiekį ir yra nestabilus dėl labai nepastovių taršos leidimų kainų;
- siūlomoms pajamoms, susijusioms su plastikinių pakuočių atliekomis, apskaičiuoti būtina turėti geresnius duomenis, be to, Komisijos analizėje turėtų būti atsižvelgta į elgsenos pokyčius;
- PVM sistemos supaprastinimas grindžiamas prielaidomis, kurios prieštarauja kai kuriems pačios Komisijos pasiūlytiems būdams, kaip apskaičiuoti šį išteklių.
„Todėl auditoriai rekomenduoja, kad Europos Parlamentas ir ES Taryba paprašytų Europos Komisijos: įvertinti tikimybę, kad bendrovių mokesčiu grindžiamas išteklius, bus įgyvendintas per ateinantį biudžeto laikotarpį; patikslinti, kad siūlomas išmetamaisiais teršalais grindžiamas išteklius nesukuria valstybėms narėms papildomų paskatų mažinti šiltnamio dujų kiekį, ir išnagrinėti, koks bus jo nepastovumo poveikis; išnagrinėti, kaip gali keistis plastikinėmis atliekomis grindžiamos pajamos, pasikeitus vartotojų elgsenai; peržiūrėti pasiūlymą dėl PVM“, – rašoma pranešime.