D.Trumpo administracija nacionalinio saugumo sumetimais gegužę pradėjo tyrimą dėl automobilių importo. Po šio tyrimo automobilių ir jų dalių importui į JAV gali būti pritaikytas iki 25 proc. siekiantis muito tarifas.
Ekonomistai perspėja, kad automobilių apmokestinimas, kartu su kitais jau pritaikytais tarifais JAV prekybos partneriams, gali padaryti žalą pasaulio ekonomikai.
Dauguma automobilių pramonės atstovų, apsilankiusių JAV prekybos departamento posėdyje teigė, kad tarifai prives prie prarastų darbo vietų, pakenks ekonomikai, pramonės konkurencingumui ir pakels produkcijos kainas vartotojams.
Buvęs Misūrio valstijos gubernatorius Mattas Bluntas, šiuo metu vadovaujantis Amerikos automobilių politikos tarybai, kuri atstovauja tris didžiausius JAV gamintojus „Ford“, „General Motors“ ir „Fiat Chrysler“, sako, kad vietinė pramonė yra „labai sunerimusi“, jog tarifai atsvers gruodį priimtos mokesčių reformos naudą. M.Blunto žodžiais, „nėra jokių įrodymų, kad automobilių importas kelia grėsmę nacionaliniam saugumui“.
Jungtinės Valstijos pernai importavo automobilių už 212 mlrd. JAV dolerių, 151 mlrd. JAV dolerių daugiau nei eksportavo pati, ir šis deficitas nuo 2013 metų paaugo 29 proc., rodo prekybos departamento statistika.
Nepaisant vienbalsio pasipriešinimo automobilių tarifams, prekybos sekretorius Wilburas Rossas sako, kad prezidento administracija neprivalo klausyti prieštaraujančiųjų.
„Tai nėra plebiscitas“, – ketvirtadienį atsikirto W.Rossas.
Europos Sąjunga pasiruošusi atsakyti
Tuo tarpu Briuselyje Europos Sąjungos (ES) prekybos komisarė Cecilia Malmstrom perspėjo, kad tarifai automobiliams būtų „pražūtingi“. Ji taip pat pridėjo, kad ES imsis „subalansuojamųjų priemonių“, jei JAV iš tikro ims taikyti tarifus automobiliams.
Kitą savaitę C.Malmstrom, kartu su Europos Komisijos (EK) vadovu Jeanu Claude'u Junckeriu vyks į Vašingtoną, kur bandys D.Trumpą atkalbėti tiek nuo jau pritaikytų tarifų plienui ir aliuminiui, tiek nuo automobilių importo apmokestinimo.
JAV Nacionalinės automobilių prekybininkų asociacijos vadovas Peteris Welchas pažymi, kad tyrimai rodo, jog dėl tarifų būtų prarasta 715 tūkst. darbo vietų.
Be to, tarifų pritaikymas JAV bendrąjį vidaus produktą (BVP) galėtų sumažinti beveik 60 mlrd. JAV dolerių, o pardavimus sumažinti 2 mln. vienetų.
Palaikymą D.Trumpui išreiškė tik Vieningoji automobilių sektoriaus darbuotojų profsąjunga (UAW), bet ir ji perspėjo, kad „skuboti veiksmai“ gali būti žalingi.
UAW tyrimų direktorė Jennifer Kelly sako, kad automobilių prekybos deficitas per pastaruosius 20 metų daugiau nei padvigubėjo. Be to, anot jos, JAV automobilių sektorius šiuo metu pagamina mažiau automobilių nei 2000 metais.
„Mes žinome, kad automobilių sektorius yra pasaulinė pramonė su ilgomis, sudėtingomis ir įtvirtintomis tiekimo grandinėmis. Perspėjame, kad bet kokie skuboti veiksmai gali turėti nenumatytų pasekmių, įskaitant masinius amerikiečių darbininkų atleidinėjimus“, – sakė J.Kelly.
„Tačiau tai nereiškia, kad neturime nieko daryti“, – pridūrė ji.