Lietuvos bankų asociacijos (LBA) duomenimis, nuo sausio 25 d. iki dabar galimybe atidėti turimų įsipareigojimų vykdymą pagal atnaujintus moratoriumus be sutarčių peržiūros ir palūkanų keitimo pasinaudojo per 100 privačių klientų ir per 10 įmonių. Gyventojams atidėtų paskolų ir lizingo sutarčių vertė siekia 5,5 mln. eurų, verslui – 4 mln. eurų.
Klientų situacijai neatitinkant moratoriumų sąlygų, bankai siūlė jiems pritaikytus sprendimus. Tad tuo pačiu laikotarpiu individualia tvarka beveik 250 gyventojų buvo atidėtas 15 mln. eurų vertės, ir maždaug 30 įmonių – 18 mln. eurų vertės įsipareigojimų vykdymas.
„Rinkos dalyvių duomenys patvirtina, kad žmonėms bei verslui kiek apsipratus su pandemija, bet tebelaukiant galimybių grįžti prie įprastų kasdienio gyvenimo bei darbo sąlygų, aktualiausi yra individualūs sprendimai ir patarimai. Svarbiausia – neatidėlioti kreipimosi į savo finansų partnerį, jeigu kyla klausimų. Bankai pasirengę suteikti klientams visą rūpimą informaciją ir pasiūlyti įvairių sprendimų variantų“, – akcentavo dr. Eivilė Čipkutė, LBA prezidentė.
Pernai moratoriumams galiojus nuo balandžio iki rugsėjo pabaigos, kredito įstaigų suteikta galimybe laikinai atidėti paskolų grąžinimą pasinaudojo iš viso apie 10 000 šalies gyventojų bei įmonių. Bendra šitaip atidėtų įsipareigojimų vertė siekė 1,5 mlrd. eurų. Prašymų atidėti paskolų įmokų mokėjimą daugiausia sulaukta pirmaisiais pavasario karantino mėnesiais, vėliau jų skaičius nuosekliai mažėjo.
LBA nariai šių metų sausį dėl moratoriumų taikymo atnaujinimo iki kovo 31 d. susitarė išreikšdami solidarumą su visuomene bei vadovaudamiesi Europos bankininkystės institucijos išleistomis gairėmis. Bendras atidėjimo laikotarpis gyventojams pagal pradinį ir atnaujintą moratoriumą, priklausomai nuo įsipareigojimo rūšies, galėjo sudaryti iki 6–9 mėnesių, įmonėms – iki 6 mėnesių.
Finansų ir kredito įstaigos primena, kad, kaip ir anksčiau, finansinių įsipareigojimų atidėjimo ar pertvarkymo sprendimai nėra taikomi automatiškai. Patiriant finansinių problemų dėl koronaviruso situacijos – netekus pajamų šaltinio, sumažėjus atlyginimui, reikšmingai kritus apyvartai, – reikėtų neatidėliojant apie tai pranešti savo finansinių paslaugų teikėjui. Šis padės rasti tinkamiausią sprendimą.