Šį ketvirtadienį JAV švenčiama Padėkos diena, po kurios prasideda prekybos šventė „juodasis penktadienis“ (Black Friday). O po jos, pirmadienį, seks pasaulinis elektronikos prekių išpardavimas, vadinamas „kibernetiniu pirmadieniu“ (Cyber Monday).
15min pasidomėjo, ką šią dieną pasiūlys Lietuvos prekybininkai – nuomonės skiriasi kardinaliai. Dalis prekybininkų Lietuvoje žada būti „pigiausiais iš pigiausių“, tačiau dalis tokių tradicijų apskritai nepripažįsta.
E.parduotuvės ruošiasi intensyviai
Didžiausios elektroninės parduotuvės kone visos patvirtina, jog penktadienį rengs išpardavimus ir siūlys neeilinių nuolaidų.
„Visame pasaulyje kartu su „Black Friday“ akcija prasideda kalėdinės prekybos karštinė. Ir nors pigu.lt kalėdinė prekyba prasidėjo dar prieš porą savaičių, Juodojo penktadienio akcijoje taip pat dalyvausime. Kaip ir kasmet akcijai ruošiamės labai aktyviai, ir galime atskleisti, kad savo registruotiems klientams suteiksime galimybę pasinaudoti akcijos pasiūlymais diena anksčiau, ketvirtadienį“, – sako pigu.lt rinkodaros direktorė Giedrė Vilkė.
Didžiausia elektroninė parduotuvė Lietuvoje taip tikisi išjudinti pirkėjus švenčių maratonui – paskatinti pradėti galvoti apie dovanas ar kitas reikalingas prekes.
„1A.lt“ parduotuvės direktorius Vaidotas Rutkauskas taip pat patikina, kad ketinama pateikti pasiūlymų populiariausių prekių kategorijoms.
„Manome, kad „Juodojo penktadienio“ akcija pritrauks dar daugiau klientų. Lietuvoje ši akcija kasmet vis labiau žinoma, vis daugiau prekybininkų skelbia šią akciją, todėl manome, kad ilgainiui ji dar labiau populiarės“, – pernelyg neatvirauja V.Rutkauskas.
Varle.lt planuoja visose fizinėse parduotuvėse prekes siūlyti už savikainą, o internetinėje parduotuvėje „kartu su gamintojų palaikymu turėti įspūdingų nuolaidų“.
„Anksčiau to nedarydavome, tačiau ši tradicija atkeliavo iki Lietuvos, ir mes turime duoti tai, ko nori mūsų klientai, – sako varle.lt komunikacijos projektų vadovė Alina Kazakevič. – Kadangi rimčiau darysime pirmą kartą, neturime statistikos. Praeitais metais darėme atskiruose miestuose, ten pardavimai padidėjo keturis kartus.“
„Topo centras“ žada, kad „penktadienis bus neeilinių nuolaidų diena“ ir tokio dydžio nuolaidos dar esą nebuvo taikytos – jos galios ir internetu, ir „Topo centro“ parduotuvėse: „Apple“ kompiuteriams žadamos iki 850 eurų nuolaidos, „Sony“ garso ir vaizdo technikai – iki 500 eurų, o „Samsung Galaxy S7 Edge“ telefonams – 100 eurų nuolaida.
„Sukursime specialų polapį, kuriame bus pateikta detalesnė informacija ir konkretūs modeliai, šiandien jų atskleisti negalime. Nuolaidos nurodytos nuo kainų parduotuvėse“, – patikina „Topo centro“ rinkodaros projektų vadovas Žilvinas Kulvinskis.
Jis patikina, kad tokie išpardavimai tinklui yra sėkmingi, apyvartos išauga 30-50 proc., lyginant su prieš tai buvusiais savaitgaliais.
Telekomunikacijų bendrovės santūresnės
Tačiau mobiliojo ryšio operatoriai, panašu, pasauline karštine pernelyg neužsikrėtė. „Tele2“ ir „Telia“ specialių „juodojo penktadienio“ akcijų nepasiūlys, tačiau jų žada „Bitė Lietuva“.
Atnaujinta 11.05 val.: „Tele2“ pranešė, kad „juodojo penktadienio“ akcijas vis tik taikys.
„Lietuvoje nėra „Black Friday“ tradicijų. JAV iškart po Padėkos dienos ši šventė vyksta tradiciškai, nes žmonės turi kelias laisvas dienas ir pardavėjai juos siekia pritraukti į parduotuves. Pas mus to nėra ir neatsirado. JAV turėjo aiškią priežastį, kodėl susiformavo tokia tradicija, mūsų rinka yra kitokia“, – sako „Tele2“ komunikacijos direktorius Baltijos šalims Andrius Baranauskas.
jau paskelbus publikaciją „Tele2“ pranešė, kad „Black Friday“ išpardavimą vykdys internete – bendrovės interneto svetainėje bus siūlomos iki 50 proc. siekiančios nuolaidos telefonų aparatams. Akcija prasidės ketvirtadienio vidurnaktį ir galios parą iki penktadienio vidurnakčio.
A.Baranauskas pažymi, kad „Tele2“ kalėdinei prekybai ruošiasi ir kitaip – 40 proc. nuolaidas telefonams siūlė visą spalį.
„Telia Lietuva“ atstovas Audrius Stasiulaitis jam antrina – bendrovės dėmesys sutelktas Kalėdoms, o ne šiai dienai.
„Specialiai „juodojo penktadienio“ akcijos neorganizuojame. Tačiau Kalėdoms – „Play Station“ už 1 centą, jei perki internetą ir TV“, – sakė A.Stasiulaitis.
„Bitė“ šiuo atveju nusprendė išsiskirti.
„Bitė“ jau keletą metų aktyviai jungiasi į „juodojo penktadienio“ išpardavimus. Juos jau keletą metų organizuojame visuose didžiuosiuose šalies miestuose esančiuose prekybos centruose. Dažnai tai sutampa ir su kitomis šiose prekybos vietose organizuojamose prekybos akcijomis. Tądien klientams pasiūlysime kelias dešimtis specialių pasiūlymų – išmanių sprendimų, mobiliųjų telefonų, mokėjimo planų, nuolaidų aksesuarams“, – sako „Bitė Lietuva“ rinkodaros vadovas Arūnas Mickevičius.
Jis patikina, Lietuvoje „juodasis penktadienis“ dar tik įgauna populiarumą.
„Labiausiai ši data žinoma mėgstantiems apsipirkti internetu JAV ar kitų šalių elektroninėse parduotuvėse. Lietuvoje labiau laukiamas yra Kalėdų prekybos laikotarpis. „Juodasis penktadienis“ yra viena iš pirmųjų dienų šio „Bitės“ Kalėdinių pasiūlymų periodo diena. Tradiciškai šiuo laikotarpiu iki metų pabaigos „Bitės“ apyvarta išauga maždaug pusantro karto“, – sakė A.Mickevičius.
„Akropolyje“ – „Jamam“, kitur – tyla
Tarp prekybos centrų „juodojo penktadienio“ akcijas paskelbė tik prekybos centras „Europa“ – čia nuo penktadienio visą savaitgalį bus taikomos nuolaidos iki 50 proc.
Tarp kitų didžiųjų šalies prekybos centrų „Akropolis“ pasiskelbė apie išpardavimą penktadienį ir šeštadienį – tačiau tai atskira prekybos centro akcija „Jamam“, kuri nebūtinai susijusi su „juoduoju penktadieniu“.
„Akropolis“ tikisi, kad lapkričio 24-25 dienomis akcijoje dalyvaus daugiau nei 400 tūkst. gyventojų, joje dalyvaus daugiau nei 800 parduotuvių. Akcijos metu parduotuvės veiklą pradės anksčiau – 9 val. ryto.
Akcijos metu „Akropoliuose“ veikiančiose „Maxima“ parduotuvėse bus taikoma 40 proc. nuolaida drabužiams, lauko avalynei, kosmetikai ir kitoms prekėms, atskiros parduotuvės skelbia savas nuolaidas.
Prekybos centrai „Ozas“ ir „Panorama“ jokių specialių akcijų penktadieniui neturi paskelbusios.
„Senukai“ penktadienį taikys įprastą akciją, kuomet „daugeliui prekių“ bus taikoma 25 proc. nuolaida. Tačiau ketvirtadienį taip pat paskelbė ir specialias akcijas „juodajam penktadieniui“.
„Tele2“ atstovas A.Baranauskas patikina, kad Lietuvoje nėra įprasta, kad visi prekybos centrai vieną dieną skelbtų akcijas.
„Mes turime prisitaikyti prie prekybos centrų politikos. Prieš tai akcijas turėjo „Panorama“, vėliau kiti prekybos centrai. Nėra Lietuvoje tokios tradicijos, kad visi prekybos centrai vieną dieną darytų nuolaidas“, – sako A.Baranauskas.
Kai kam svarbiau kibernetinis pirmadienis
„Juodojo penktadienio“ karštinė ne vienodai paplitusi ir Vakaruose. Pavyzdžiui, prekybininkė „Amazon“ tokius išpardavimus taiko JAV, Didžiosios Britanijos, Ispanijos rinkose, tačiau Vokietijai skirtoje svetainėje dominuoja pranešimai apie „Cyber Monday“ išpardavimus – apie „juodajį penktadienį“ čia net neužsimenama.
Pigu.lt atstovė G.Vilkė lygina, kad tokie internetinės prekybos gigantai kaip „AliExpress“ turi išpardavimą, organizuojamą lapkričio 11 d. Tačiau Kinijos prekybininkai itin aktyviai kviečia ruoštis ir „juodojo penktadienio“ išpardavimui – jų pardavimai orientuoti į Vakarus.
„Juodasis penktadienis“ pasaulyje turi stipriausias tradicijas ir jis išlieka tikriausiu Kalėdų karštinės pradžios simboliu – puikia proga pasirūpinti dovanomis iš anksčiau ir pigiau. Praėjusiais metais per „juodojo penktadienio“ akciją mūsų klientų pirkimai šoktelėjo dvigubai, palyginti su įprastu penktadieniu. Šiais metais tikimės dar didesnio susidomėjimo“, – tikina G.Vilkė.
Lietuviškos nuolaidos mažesnės?
Prekybininkams Lietuvoje pirkėjai dažnai turi priekaištų, kad nuolaidos šalyje niekuo neypatingos ir verčiau išpardavimų dairytis užsienyje. Paprastai čia skelbiami abstraktūs dideli nuolaidų procentai, tačiau realybėje prekės kainuoja panašiai tiek, kiek ir ne išpardavimo metu.
„Dėl išpardavimų metu esančių nuolaidų viskas priklauso nuo kiekvieno prekybininko pasirinktos strategijos, verslo modelio, galų gale perkamosios ir derybinės galios su tiekėjais bei gamintojais. Taip pat įtaką daro rinkos dydis. Pavyzdžiui, Didžiosios Britanijos ar Lenkijos rinkoje didesnis e.prekybininkas turės didesnę rinką realizuoti savo prekes, taigi planuos ir didesnius užperkamus kiekius iš gamintojų, tai suteiks geresnes kainas iš paties gamintojo ir finale leis prekybininkui suteikti didesnes nuolaidas, lyginant su Lietuvos rinkos prekybininkais“, – aiškina „1A.lt“ parduotuvės vadovas V.Rutkauskas.
Tačiau pigu.lt atkerta, kad „juodąjį penktadienį“ bus „pati pigiausia“, ir jei klientai ras pigiau – kainos skirtumas bus kompensuojamas.
„Šiais metais prieš „juodąjį penktadienį“ išleidžiame programą „Geriausios kainos garantija“. Jei kitoje prekybos vietoje analogišką prekę klientai ras geresne kaina, kompensuosime kainos skirtumą, nors tikrai abejojame, ar tokių atvejų bus“, – teigia G.Vilkė.
Varle.lt atstovė pažymi, kad tradicijoms reikia laiko įsibėgėti ir ji viliasi, kad kasmet šiai dienai bus ruošiamasi vis aktyviau.