Šiuolaikinėje darbo rinkoje, kurioje darbuotojų lojalumas ir pasitenkinimas darbu tampa vis svarbesni, įmonės susiduria su iššūkiu atliepti savo darbuotojų poreikius. Ypač svarbu atsižvelgti į fizinį darbą dirbančiuosius (angl. blue-collar), kurie pastaruoju metu vis labiau siekia darbo sąlygų, tradiciškai laikomų biuro darbuotojų privilegija. Remiantis tyrimais, net 71 proc. darbuotojų šioje grupėje vis labiau vertina lanksčias darbo valandas ir darbo vietos stabilumą.
„Lanksčios darbo valandos, geresnės darbo sąlygos ir patogus susisiekimas su darbo vieta tapo esminiais veiksniais, lemiančiais ne tik darbuotojų pasitenkinimą, bet ir jų lojalumą darbdaviui. Šios tendencijos išryškina besikeičiančius darbo rinkos lūkesčius ir darbdavių poreikį pritaikyti savo strategijas, siekiant išlikti patraukliems ir konkurencingiems“, – sako didžiausios įdarbinimo ir personalo atrankų įmonės Baltijos šalyse „Biuro“ vadovas Jurgis Kovas.
Fizinį darbą dirbančiųjų iššūkiai kintančioje darbo rinkoje
Lietuvoje robotizacija dar nėra itin pažengusi, todėl darbuotojai, atliekantys fizinį darbą, tampa svarbia pramonės, statybų ir kitų mechanikos sektorių grandimi. Pasak J.Kovo, dėl mažėjančio darbuotojų skaičiaus ir senstančios visuomenės darbdaviai susiduria su konkurencija dėl šios darbo jėgos. Įmonės, kurios sugeba prisitaikyti prie šių pokyčių ir gali pasiūlyti darbuotojams palankias darbo sąlygas, lengviau užsitikrina ilgalaikį darbuotojų lojalumą. Nors šiuo metu Lietuvoje robotizacija nėra plačiai paplitusi, technologijų pažanga vis tiek baugina fizinį darbą dirbančius asmenis.
„Auganti automatizacija lemia tradicinių fizinio darbo vietų mažėjimą, todėl darbuotojai dažnai susiduria su nerimu dėl darbo vietos stabilumo. Tačiau robotizacija yra lėtas procesas, tad dar kurį laiką to nerimo būti neturėtų. Visgi, darbdaviai, konkuruodami dėl darbuotojų ir siekdami sumažinti jų baimes bei išlaikyti lojalumą, turi užtikrinti stabilias darbo sąlygas ir, prireikus, galimybes persikvalifikuoti“, – teigia J.Kovas.
Dėmesys darbuotojų poreikių patenkinimui ir komunikacijai
Pasak įmonės marketingo skyriaus vadovo Lauryno Jakučio, darbuotojai darbo vietą paprastai renkasi atsižvelgdami į įvairius veiksnius. Atlyginimas yra vienas iš svarbiausių veiksnių, tačiau ne visos įmonės gali pasiūlyti didesnį užmokestį. Tokiu atveju įmonė gali siekti išsiskirti kitose srityse ir taip patenkinti fizinį darbą dirbančiųjų poreikius.
„Svarbu įsiklausyti į darbuotojų poreikius, o jei atliepti kurį nors lūkestį nėra įmanoma, būtina aiškiai iškomunikuoti priežastis ir pasiūlyti alternatyvius sprendimus. Pavyzdžiui, sukurti patogų darbo tvarkaraštį, skatinti darbuotojų rekomendacijas, siūlant vienkartinį priedą už sėkmingai rekomenduotus naujus kolegas, aprūpinti darbuotojus kuro kompensacija arba kitaip kompensuoti jų keliones į darbo vietą. Galiausiai, svarbu užtikrinti darną kolektyve nuolat stebint ir gerinant darbovietės mikroklimatą“, – teigia L.Jakutis.
Darbuotojų pasitenkinimą darbu gali paveikti įvairūs pokyčiai, todėl svarbu nuolat bendrauti su darbuotojais, būti skaidriems ir atviriems apie įmonės planus ir permainas.
„Atvirumas ir įtraukimas yra pagrindiniai elementai, padedantys užtikrinti darbuotojų gerovę ir sustiprinti jų pasitikėjimą. Darbuotojai turėtų būti informuoti apie bet kokius pokyčius organizacijoje ir turėti galimybę dalyvauti sprendimų priėmime, – pabrėžia ekspertas ir priduria, kad prasta komunikacija gali pakenkti darbuotojų psichologinei sveikatai, o galiausiai ir įmonės įvaizdžiui. – Natūralu, kad pritraukti ir išlaikyti darbuotojus bus gerokai lengviau, jei įmonė nuoširdžiai stengiasi įsiklausyti į kolegų poreikius. Toks požiūris, kuris rodo tikrą norą rūpintis darbuotojais, prisideda prie teigiamos darbdavio reputacijos kūrimo.“