Šiuo metu Lietuvoje internetu naudojasi daugiau nei 1,7 mln. žmonių (16-74 metų kategorija), rodo Statistikos departamento duomenys.
„Pastebime, jog tapatybės nustatymų skaičius pasitelkiant „Smart-ID“ nuolat auga – vis daugėja pasirašančiųjų dokumentus elektroniniu parašu, taip pat besinaudojančiųjų elektroninėmis sveikatos sektoriaus paslaugomis ar siekiančių taip prisiregistruoti prie gydymo įstaigos. Didėja skaičius ir registruojančių vaikus prie ugdymo grupių ar besinuomojančių įrankius internetu“, – pastebi šią paslaugą teikiančios bendrovės „SK ID Solutions“ verslo vadovas Lietuvoje Viktoras Kamarevcevas.
Didėja skaičius ir registruojančių vaikus prie ugdymo grupių ar besinuomojančių įrankius internetu.
V.Kamarevcevas tiki, jog svariu žingsniu didinant kvalifikuoto asmens tapatybės patvirtinimo įrankio populiarumą taps ir nuo liepos įsigaliojančios Notariato įstatymo pataisos, leisiančios notarinius veiksmus atlikti nuotoliniu būdu: „Tikėtina, jog nuotoliniu būdu bus tvarkoma nemažai nekilnojamo turto sutarčių, sandorių tvirtinimo klausimų, o paslaugomis galės naudotis net ir išvykusieji į užsienį. Nors šioms paslaugoms tapti nuotolinėmis prireikė nemažai laiko, tai yra teigiamas postūmis stiprinant šiuolaikinių technologijų indėlį teisiniams procesams supaprastinti. Ateityje, tikėtina, galime panašius poslinkius matyti elektroninio balsavimo ar santuokos sudarymo nuotoliniu būdu srityse.“
Interneto naudojimo spektras plečiasi
Lietuvos banko skaičiavimais, 2020-aisiais populiariausios priemonės, naudojamos prisijungti prie internetinės bankininkystės, ir toliau buvo tam skirtos programėlės – pavyzdžiui, „Smart-ID“. Tokiu būdu prie internetinės bankininkystės jungėsi beveik 70 proc. vartotojų.
Iš viso „Smart-ID“ šiuo metu turi net 1,38 milijono unikalių vartotojų – tai reiškia, jog daugiau nei 80 proc. interneto vartotojų Lietuvoje naudojasi „Smart-ID“ paskyromis.
Iš visų „Smart-ID“ vartotojų tik bankų paslaugomis šiuo metu gali naudotis 380 tūkstančių. Tačiau auga skaičius tų, kurie įprastą paskyrą keičia į kvalifikuotą siekdami gauti daugiau privalumų. „Nors iki šiol didžioji dalis transakcijų yra sukuriama finansiniame sektoriuje, pastebime tendenciją, jog vis daugėja tų, kurie savo įprastą (vadinamąją basic) paskyrą atsinaujina ir pradeda naudoti kvalifikuotą. Tai reiškia, jog vis daugiau vartotojų naudojasi ne tik bankinėmis paslaugomis. Kad ir konkretus pavyzdys – Seimo narių tapatybei patvirtinti naudojama „Smart-ID“ aplikacija“, – komentuoja V.Kamarevcevas.
Populiarėja biometrinis tapatybės nustatymas
Siekiant prisitaikyti prie besikeičiančių gyventojų poreikių, tobulėja ir tapatybės nustatymo priemonės.
„Besinaudojančiųjų kvalifikuotu „Smart-ID“ įrankiu skaičius ypač sparčiai augo šių metų pradžioje ir antrąjį pernai metų pusmetį. Pastebime, kad vis daugiau vartotojų basic paskyrą atsinaujina naudodami nuotolinį paskyros sukūrimą. Absoliučiai didžioji dalis visų sukurtų paskyrų buvo būtent nuotolinėmis priemonėmis, iš kurių populiariausia – naudojantis biometriniais duomenimis. Automatinio biometrinio tapatybės nustatymo būdo metu naudojamas asmens dokumentas su elektroniniu lustu“, – apie pasikeitusius identifikavimo įpročius pasakoja V.Kamarevcevas.
Per metų laikotarpį nuo 2020-ųjų vasario, kai pristatytas nuotolinis biometrinių duomenų atpažinimo paslauga, iš viso buvo sukurta 629 tūkstančiai „Smart-ID“ paskyrų, pasinaudojant nuotoliniu biometrinių duomenų atpažinimu ar kitomis padidinto saugumo priemonėmis.
Sprendimą „Smart-ID“ tarptautinė kompanija „SK ID Solutions“ pristatė 2017 m. pradžioje. Dabar tai populiariausias tapatybės patvirtinimo įrankis internete tarp Baltijos šalių gyventojų. Prisijungimui internete prie įvairių e.paslaugų „Smart-ID“ naudoja daugiau kaip 1,38 mln. Lietuvos gyventojų, o trijų Baltijos šalių piliečiai tokių paskyrų turi beveik 2,9 mln., kas mėnesį jie atlieka daugiau kaip 60 mln. operacijų. Šiemet 20 metų mininti kompanija „SK ID Solutions“ šiuo metu aptarnauja beveik 1 000 finansų, sveikatos priežiūros, švietimo ir įvairių kitų privačių ir viešojo sektoriaus organizacijų e.paslaugų.