Ekspertas: idėja pasikviesti didžiuosius Europos prekybos tinklus – utopija

Vyriausybės idėją pasikviesti į Lietuvą didžiuosius Europos prekybos tinklus mažmeninės prekybos ekspertas Justas Gavėnas vadina utopija. Valdžios siekius mažinti maisto kainas jis sieja su artėjančiais rinkimais, o siūlomos priemonės, anot jo, nepadės sumažinti kainų.
Parduotuvė „Kaufland“
Parduotuvė „Kaufland“ / Vida Press nuotr.

„Jeigu vienu žodžiu, tai utopine laikau tą idėją dėl to, kad konkurencijos Lietuvoje yra sočiai, prekybos vietoms plotų yra nedaug ir didelio žaidėjo suinteresuotumo Lietuvoje yra mažai“, – BNS sakė J.Gavėnas.

Tuo metu SEB vyriausiasis ekonomistas Tadas Povilauskas mano, jog tai logiškas sprendimas, siekiant didinti konkurenciją šalies prekybos rinkoje, tačiau jis neturėtų būti pristatomas kartu su planais griežtinti didžiųjų tinklų verslo sąlygas.

„Taip daryti negalima, premjero aplinkos žmonės, užsiimantys investicijų pritraukimu, turėtų paaiškinti, kad norint pritraukti investicijas, reikia sukurti kuo geresnę verslo aplinką, tuo metu premjero pareiškimai apie griežtėsiančią prekybos tinklų verslo aplinką yra visiškas disonansas“, – BNS sakė T.Povilauskas.

Tadas Povilauskas
Tadas Povilauskas

Anot J.Gavėno, vienas požymių, rodantis, kad rinkai reikia daugiau koncentracijos, o ne konkurencijos, buvo nesėkmingas „Iki“ ir „Rimi“ prekybos tinklų susijungimas. Valdžios siekius mažinti maisto produktų kainas ekspertas sieja su artėjančiais rinkimais.

„Pastaruoju metu dauguma valdančiųjų pasiūlymų prasilenkia su realybe, bet artėjančių rinkimų proga populizmas ir bandymas kalbėti apie kainų mažinimą, minimalaus atlyginimo kėlimą nėra naujiena“, – sako J.Gavėnas.

Pastaruoju metu dauguma valdančiųjų pasiūlymų prasilenkia su realybe.

Anot T.Povilausko, noras pritraukti užsienio prekybos tinklus yra labai logiškas ir reikėtų klausti, kodėl to nebuvo bandoma padaryta anksčiau.

„Turime „Lidl“, kuris jau antrais veiklos metais pradėjo dirbti pelningai, pavyzdį. Jis rodo dideliems prekybos tinklams, turintiems kapitalo ir priėmusiems strateginį sprendimą ateiti į Baltijos šalis, kad per pakankamai neblogą laiką galima įeiti į rinką ir pasiekti rezultatą“, - aiškino ekonomistas.

Jis taip pat pabrėžė, kad palyginti su kitomis Baltijos ar Skandinavijos valstybėmis, prekybos tinklų koncentracija Lietuvoje nėra tokia didelė ir išskirtinė, kaip ją kartais bandoma vaizduoti.

T.Povilausko duomenimis, penki pagrindiniai žaidėjai Lietuvoje dabar užima apie 75 proc. rinkos, o trys didžiausi tinklai – 63 proc. Tuo metu trys pagrindiniai prekybos tinklai Švedijoje ir Suomijoje užima apie 90 proc. rinkos, Latvijoje – 64 proc., Estijoje ir Jungtinėje Karalystėje – apie 60 proc., Slovakijoje - apie 40 procentų.

„Negalima sakyti, kad mūsų rinkoje yra per didelė koncentracija, jei žiūrėsime į pagrindinius rinkus žaidėjus. Turime penkis didelius konkurentus ir tai tikrai atitinka Šiaurės šalių praktiką. Žinoma, yra tokių šalių kaip Prancūzija, Lenkija ar Vokietija, kur situacija yra visiškai kita, tačiau ten ir gyventojai skaičiuojami dešimtimis milijonų“, – sakė SEB banko ekonomistas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Prekybos centre
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Prekybos centre

J.Gavėno manymu, konkurenciją maisto prekybos rinkoje galėtų paskatinti elektroninės prekybos plėtra.

„Tikiu, kad gali būti stipresnė elektroninė prekyba tiek šalies viduje, tiek iš aplinkinių rinkų. Nematau jokių priežasčių, kodėl negalime elektroniniu būdu į Lietuvą užsisakyti prekių Lenkijoje. (...) Tam tikrai yra potencialo, bet reikia skaičiuoti, ar kainų skirtumo „nesuvalgys“ logistikos kaštai“, – svarstė J.Gavėnas.

Ekspertas įsitikinęs, kad Vyriausybės siūlomos priemonės nepadės sumažinti kainų.

„Didžioji dalis siūlomų priemonių prasilenkia su ekonomine logika. Jei ribojame prekybos centrų darbo laiką, tada automatiškai didiname parduotuvių kaštus ir tai atsiranda prekių savikainoje, prekių kaina auga. Pateikiamos priemonės duos priešingą efektą, nei tas, kuris yra prognozuojamas“, – sakė mažmeninės prekybos ekspertas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Saulius Skvernelis
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Saulius Skvernelis

Premjeras Saulius Skvernelis trečiadienį pareiškė pakviesiantis 12 Europos didžiųjų prekybos tinklų investuoti Lietuvoje, nes šiuo metu „Vyriausybės sprendimai leidžia drąsiai investuoti, turėti saugias investavimo sąlygas, turėti gerą grąžą“. S.Skvernelis, praėjusį penktadienį susitikęs su Vokietijos kanclere Angela Merkel, pakvietė į Lietuvą ateiti Vokietijos prekybos tinklą „Kaufland“.

Trečiadienį Lietuvos premjeras dar kartą pažadėjo skatinti smulkųjį verslą, didinti konkurenciją prekyboje bei stabilizuoti kainų augimą. Jis teigė nesutinkantis su prekybininkų nuomone, jog Lietuva – mažiausių kainų šalis, ir žadėjo, jog Vyriausybė kitą savaitę svarstys kai kurias priemones.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų