Ekspertės: moterų investavimo rezultatai – geresni, ko reikėtų pasimokyti vyrams

Moterys vis dar investuoja dvigubai rečiau, nei vyrai, o pasiryžti šiam žingsniui joms prireikia daugiau laiko. Ekspertų teigimu, taip yra todėl, kad moterys linkusios kuo daugiau išsiaiškinti ir patikėti savo santaupas rizikuodamos kuo mažiau. Įsisenėjęs įsitikinimas, kad finansų pasaulis priklauso vyrams taip pat kiša koją, tačiau situacija po truputį keičiasi.
Viktorija Čijunskytė
Viktorija Čijunskytė / „Profitus“ nuotr.

Atskirtis tarp vyrų ir moterų – dviguba

Nepriklausomos finansinio švietimo platformos „INWEST“ bendraįkūrėja Jekaterina Govina sako, kad iš visų investuojančiųjų, priklausomai nuo finansinių priemonių rūšies, moterys sudaro vos 20-30%. Mažesnė dalis moterų investuoja per tarpusavio skolinimo ar sutelktinio finansavimo platformas (skirtingų platformų operatorių duomenimis, moterys pas juos sudaro apie 20%), šiek tiek didesnė moterų dalis (30% visų investuojančių) investuoja į vertybinius popierius – akcijas ar fondus.

Lietuvos moterys investavimo į vertybinius popierius 2022 metais uždirbo 60% mažiau nei vyrai.

Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, 2022 metais Lietuvos moterys deklaravo uždirbusios 95 mln. eurų iš investavimo į vertybinius popierius, o vyrų deklaruotos pajamos iš analogiškos veiklos buvo beveik 240 mln. eurų. Taigi, Lietuvos moterys investavimo į vertybinius popierius 2022 metais uždirbo 60% mažiau nei vyrai.

Investavimo platformos „Profitus“ įkūrėja ir vadovė Viktorija Čijunskytė pastebi, kad nors investuojančių moterų kasmet daugėja, jos vis dar sudaro apie 30 proc. visų investuotojų, o vyrų, investuojančių savo santaupas, yra dvigubai daugiau: „Tiesa, kalbant apie „vyrų santaupas“ galima tam tikra paklaida, nes pastebime, kad kai kurios moterys bendras šeimos santaupas patiki investuoti vyrams. Per „Profitus“ veiklos metus moterų, investuojančių per sutelktinio finansavimo platformas, skaičius išaugo 5-7 procentais. Prieš 5-6 metus jos sudarė apie 25-28 proc., dabar sudaro apie 32 proc.“

Nuo investavimo atgraso mitai

Pasak pašnekovių, vis dar egzistuoja nemažai su investavimu susijusių mitų, kurie taip pat mažina moterų ryžtą patikėti savo santaupas. V. Čijunskytė aiškina, kad didžiausias mitas, trukdantis priimti sprendimus, yra tas, kad finansų pasaulis, neva, skirtas vyrams. Tačiau kuo jaunesnės kartos atstovės, tuo mažiau jos yra paveiktos šio mito: „Vyresnius žmones stabdo galvojimas, kad investavimas – tai jaunuolių darbas. „Profitus“ bendruomenę sudaro labai skirtingų kartų investuotojai. Turime kelias labai aktyvias vyresnio amžiaus investuotojas, kurios investuoti pradėjo būdamos beveik šešiasdešimties, ir darė tai labai atsargiai, o dabar viena iš jų turi keliasdešimties tūkstančių eurų aktyvų portfelį“.

Ji pridūrė, kad sėkmingo investavimo receptas, kuriuo dažniau pasikliauja moterys – kuo daugiau dėmesio skirti informacijai, kuo geriau apgalvoti, kaip skaidyti investicijas. Jeigu investuotojas turi kantrybės skirti pinigus ir palaukti bent 3-5 metus, tikėtina, jis uždirbs daugiau, nei investuotojas, kuris mažiau domisi ir „šokinėja“ nuo vienos priemonės prie kitos.

„Profitus“ nuotr./Viktorija Čijunskytė
„Profitus“ nuotr./Viktorija Čijunskytė

„Lyčių skirtumai priimant sprendimus ir nustatant tikslus gali tapti poros stiprybe, jeigu sprendimus ji priimtų kartu. Nebūtina kurti bendros paskyros, galima turėti dvi – tai dar viena galimybė diversifikuoti investicijas“, – sakė „Profitus“ atstovė.

Lyčių skirtumai priimant sprendimus ir nustatant tikslus gali tapti poros stiprybe, jeigu sprendimus ji priimtų kartu.

J. Govina pritarė sakydama, kad stereotipų apie investavimą egiztuoja vis dar nemažai – investavimas ir finansai tradiciškai suprantami kaip vyrų užsiėmimas, finansų sektoriuje tarp vadovų dominuoja vyrai, o vyrų ir moterų atlyginimų skirtumas šiame sektoriuje yra vienas didžiausių, lyginant su kitomis verslo šakomis. Taip pat yra manoma, kad vyrai – sėkmingesni investuotojai, nors statistika rodo ką kita.

„Moksliniu tyrimu įrodyta, kad geriausi sprendimai gimsta ir rezultatai pasiekiami komandose, kuriose yra pakankama įvairovė. Taip ir investavime – moterys gali pasimokyti iš vyrų ryžtingumo, o vyrai iš moterų – mažiau impulsyvumo ir perdėto pasitikėjimo savimi, prekiaujant vertybiniais popieriais. Tad ir šeimose geriausia investicinius sprendimus priiminėti kartu, o dar geriau – įtraukiant ir vaikus, kad jie stebėtų tėvų pavyzdį ir ateityje savarankiškai pradėtų investuoti anksčiau“, – kalbėjo „INWEST“ bendraįkūrėja.

Moterų investavimo rezultatai – geresni

Retesnis moterų pasirinkimas investuoti priklauso nuo kelių faktorių. Pasak J. Govinos, moterys valdo mažiau turto nei vyrai, be to, moterų atlyginimai yra vidutiniškai apie 13% mažesni nei vyrų; kitas dalykas – moterys mažiau linkusios rizikuoti, tad į investavimą žiūri labai (kartais pernelyg) atsakingai: „Dažnai juokauju, kad moterims reikia perskaityti dešimtis knygų, išklausyti specializuotus mokymus, pasikonsultuoti su keliais specialistais ir tik tada jos jaučiasi pasiruošusios pradėti investuoti. Kas iš tikrųjų nėra blogai, ir kai moterys pradeda investuoti, vidutiniškai jų investavimo rezultatai net būna geresni nei vyrų, tačiau poreikis įsigilinti kartu ir stabdo nuo investavimo pradžios. Situaciją reikšmingai pagerintų investavimo pagrindų dėstymas dar mokykloje“.

Moterys mažiau linkusios rizikuoti, tad į investavimą žiūri labai atsakingai.

„Profitus“ išskyrė per platformą investuojančių moterų ir vyrų skirtumus:

Moterys išsamiau analizuoja, prieš priimdamos sprendimą. Jos linkusios dažniau investuoti į tai, ką geriausiai supranta. Jos skiria daug laiko srities pažinimui – renka informaciją, domisi rinkos situacija, analizuoja projektus, jų galimybes ir rizikas. Tuo tarpu vyrai tam skiria kiek mažiau laiko. Pradėję domėtis „Profitus“ projektais, vyrai gerokai greičiau priima sprendimą investuoti. Po registracijos dažniausiai praeina apie 1-2 mėnesius, tuo tarpu moterims prireikia 4-5 mėnesių iki pirmos investicijos.

Moterys dažniau diversifikuoja investicijas. Tai jos daro keliais lygiais: ne tik skaido per skirtingas investicijų rūšis, bet ir paskirsto pinigus skirtingiems projektams toje pačioje sutelktinio finansavimo platformoje. Lėšų diversifikavimas užtikrina didesnį saugumą, nei didelio kiekio pinigų telkimas į vieną vietą.

Moterys investuoja saugiau – į mažesnės rizikos ir aukštesnio reitingo projektus, net jei jų palūkanos perpus mažesnės.

Skirtinga investicijų rizika. Vyrai investuodami labiau linkę rizikuoti. Jie nevengia rinktis žemesnį reitingą turinčius rizikingesnius projektus, kurie garantuoja didesnę grąžą. Moterys investuoja saugiau – į mažesnės rizikos ir aukštesnio reitingo projektus, net jei jų palūkanos perpus mažesnės. Vyrai neretai teiraujasi dėl galimybės investuoti į dar aukštesnės rizikos projektus, siekdami didesnės grąžos.

Sprendimų priėmimo savarankiškumas. Renkantis investicinį projektą ir svarstant jam skiriamą investicijos dydį, vyrai dažniau apsisprendžia savarankiškai. Moterys, siekdamos saugumo ir maksimaliai teisingo sprendimo, yra linkusios pasikonsultuoti, išgirsti antrą nuomonę. Dažnai jos tariasi su savo partneriais, nevengia konsultuotis ir su investavimo specialistais. Pastebima, kad kartu su gaunama informacija, atliktomis analizėmis, pamažu didėja moterų užtikrintumas ir vis dažniau investicinius sprendimus jos priima savarankiškai.

Planuodamos finansus, moterys dažniau siekia ilgalaikių tikslų.

Moterų tikslai dažniau ilgalaikiai. Planuodamos finansus, moterys dažniau siekia ilgalaikių tikslų. Investicijos joms padeda garantuoti savo finansinį saugumą ir savarankiškumą. Vyrai labiau linkę išsikelti tikslus, kurie laiko prasme yra artimesni. Numatę tikslą, jie siekia sukaupti kuo daugiau pinigų per kuo trumpesnį laiką, todėl renkasi didesnę grąžą nešančias investicijas. Tad vyrai dažniau planuoja kelerių metų finansinius tikslus, o moterys – nuo kelių iki keliolikos.

Kaip pakeisti situaciją?

„Galime pasidžiaugti, kad situacija pasaulyje sparčiai gerėja. Pavyzdžiui, „Fidelity Investments“, vienos iš didžiausių pasaulyje finansų brokerių įmonės duomenimis, 2023 metais moterų investuotojų padaugėjo beveik 50% lyginant su 2019 metais, o didžiausias šuolis buvo tarp Z kartos moterų – jų per tą laikotarpį padvigubėjo. Lietuvoje situacija taip pat keičiasi – moterys vis daugiau domisi investavimu, tačiau norėtųsi didesnio ir greitesnio pokyčio“, – sakė J. Govina.

Jos manymu, kuo daugiau bus šviečiama visuomenė, rodomi investuojančių moterų ir vyrų pavyzdžiai, organizuojamos investavimo konferencijos, kuriose kalba abiejų lyčių atstovai, tuo greičiau bus pasiekta, kad šia tema apskritai nebereikėtų diskutuoti: „Toks ir mano tikslas, kad ši – specifiškai moterų investavimo tema – artimiausiu metu taptų neaktuali, nes pasieksime balansą tarp vyrų ir moterų investuotojų“.

V. Čijunskytė taip pat išskyrė švietimo apie investavimą svarbą stiprinant moterų pasiryžimą investuoti. Kuo daugiau renginių apie investavimą ir kuo daugiau moterų juose lankosi, tuo daugiau ir investuoja. Renginiuose pasakojamos ir sėkmės, ir klaidų istorijos bei patarimai, kaip jų išvengti. Matydamos, kiek yra sėkmingai investuojančių moterų ir girdėdamos argumentus, kitos, dar neinvestuojančios, supranta, kad tai – ne raketų mokslas. Tai padrąsina priimti sprendimą investuoti ir žengti pirmąjį žingsnį.

„Profitus“ renginiuose kur kas aktyviau dalyvauja moterys, tai tik patvirtina, kad jos stengiasi surinkti kuo daugiau informacijos, prieš priimdamos galutinį sprendimą. O mūsų edukaciniai bei ekspertų vaizdo įrašai, straipsniai, renginiai ir konferencijos apie finansus yra puiki proga viską išgirsti tiesiai iš didelę patirtį turinčių investuotojų. Šiuo metu „Profitus“ platformoje investuojančių moterų vidutinis portfelis sudaro 6285 eurus, jos yra investavusios vidutiniškai į 12 skirtingų projektų“, – sakė V. Čijunskytė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis