Elektroninės prekybos pokyčiai: kokių naujovių verslas ir pirkėjai gali tikėtis artimiausiu metu?

Viena iš veiklos sričių, kurioms karantino metai suteikė milžinišką postūmį, yra elektroninė prekyba. Skaičiuojama, kad jos apimtis pasaulyje pernai viršijo 4,2 trilijono JAV dolerių ir, palyginti su 2019 metais, jos mastas augo daugiau negu penktadaliu, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Elektroninė prekyba
Elektroninė prekyba / 123RF.com nuotr.

Spartus augimas matyti ir Lietuvoje: SEB banko duomenimis, pirmą šių metų ketvirtį, palyginti su 2020 metų pabaiga, gyventojų internetu išleista suma padidėjo 12 proc., o kovas buvo apskritai rekordinis prekybos internete mėnuo nuo pat pandemijos pradžios. Palyginti su tuo pačiu praėjusių metų mėnesiu, kovą atsiskaitymų už prekes ir paslaugas internetu suma padidėjo daugiau negu perpus beveik 60 procentų. Žaibiškai populiarėjanti prekyba internetu į rinką traukia vis daugiau įmonių, investicijų, o kuriamos inovacijos tokį pirkimo būdą daro dar patogesnį bei patrauklesnį ir verslui, ir vartotojams.

Per metus trejų–ketverių metų rezultatai

„Dėl pandemijos visuomenės ir verslo skaitmenizavimas pasistūmėjo kelerius metus pirmyn. Elektroninė prekyba yra ta sritis, kurioje ši raida matyti bene ryškiausiai. Daugelis žmonių išmoko ir nebebijo pirkti internetu, vis daugiau prekybininkų suteikia tokias galimybes. Ekspertai visame pasaulyje prognozuoja, kad, net ir laisvėjant karantino suvaržymams, elektroninės prekybos populiarumas neatslūgs: gyventojai įvertino prekių ir paslaugų pirkimo skaitmeniniais kanalais patogumą, todėl tikėtina, kad ir toliau stebėsime didėjančias klientų išlaidas internete“, – komentuoja Audrius Rutkauskas, SEB banko Inovacijų centro vadovas.

Tokiam požiūriui pritaria ir verslo atstovai. Pavyzdžiui, BENU vaistinių elektroninės komercijos vadovas Baltijos šalims Vidmantas Markevičius teigia, kad įkurtos elektroninės vaistinės veiklos rezultatai per pirmuosius metus prilygo tiems, kurių buvo tikėtasi tik trečiaisiais–ketvirtaisiais veiklos metais.

„Matyti, kad sparčiai daugėja žmonių, kurie jau yra išbandę elektroninę prekybą rinkdamiesi įvairias prekes. Stebėdami savo klientų elgesį Baltijos šalių BENU vaistinėse, galime teigti, kad ši tendencija yra labai ryški“, – patirtimi dalijasi V.Markevičius.

Jo vadovaujama elektroninė vaistinė Lietuvoje pradėjo veikti pernai balandį. Šių metų sausį startavo estiškoji interneto vaistinė, o kovą elektroninė prekyba pradėta ir Latvijoje. BENU atstovas pabrėžia, kad šiam žingsniui bendrovė kruopščiai ruošėsi dar iki pandemijos, o ši tik paskatino sparčiau tobulėti ir prisitaikyti prie itin greitai besikeičiančių vartotojų poreikių.

„Lietuvoje elektroninės prekybos klientų lūkesčiai gana dideli, tikėtina, dėl jau susiformavusios vaistinių elektroninės prekybos rinkos. Estijoje klientai turi galimybę elektroninėje vaistinėje įsigyti ir receptinių vaistų, o tai leidžia suvienodinti ir įprastos ir elektroninės vaistinės asortimentą – kitaip tariant, interneto vaistinė gali pasiūlyti analogišką paslaugą . Latvijoje elektroninė prekyba pradėta vėliausiai, bet jau dabar matome, kad šios šalies gyventojai yra nusiteikę teigiamai ir mielai naudojasi elektroninės prekybos privalumais“, – vardija V.Markevičius.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Elektroninė prekyba
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Elektroninė prekyba

Jis pabrėžia, kad elektroninė prekyba jau tapo neatsiejama verslo dalimi, jungiančia visas 230 BENU vaistinių Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. Pasak V.Markevičiaus, pirmųjų veiklos internete metų rezultatai džiugina ir įpareigoja nesustoti, toliau vystyti šią verslo sritį.

Robotai ir dirbtinis intelektas tampa kasdienybe

„Elektroninė prekyba – ne tik viena sparčiausiai augančių, bet ir viena dinamiškiausių ir imliausių naujovėms verslo sričių. Spartus tradicinės prekybos perėjimas prie skaitmeninių kanalų, vis naujų dalyvių pasirodymas rinkoje ir auganti konkurencija skatina kurti ir diegti inovacijas, kurios jau artimiausiu metu prekybos verslą gali pakeisti neatpažįstamai“, – sako Audrius Rutkauskas, SEB banko Inovacijų centro vadovas.

Pašnekovas nurodo kelias sparčiausios elektroninės prekybos sritis, kuriose pastaraisiais metais vyksta didžiausia raida. Viena iš jų – paskutinės mylios prekių pristatymo automatizavimas, prekių pristatymas robotais ir dronais.

Prekybos internetu bendrovės pastaruoju metu milžinišką dėmesį skiria technologijoms, leidžiančioms automatiškai pristatyti prekes jas įsigijusiems pirkėjams. Liepos pradžioje interneto prekybos milžinė „Amazon“ pranešė steigianti plėtros centrą Suomijoje, Helsinkyje. Čia bus vystomos technologijos, būtinos gatvėse judantiems robotams sėkmingai pasiekti paskirties vietas ir nugabenti prekes pirkėjams.

Važiuojančiais ar skraidančiais robotais pristatomi pirkiniai pasaulyje toli gražu nebėra naujiena. Pavyzdžiui, Estijos startuolio „Starship Technologies“ robotai kurjeriai Jungtinės Karalystės miestuose į gatves išriedėjo dar 2018 metais. Šių metų pradžioje įmonė skelbė robotais prekes jau pristačiusi milijonui pirkėjų.

Verslo susidomėjimo sulaukia ir prekių pristatymas oru. Pavyzdžiui, mažmeninės prekybos grupė „Tesco“ praėjusių metų rudenį pradėjo bandomąją programą, kurią įgyvendinant pirkėjams siūloma galimybė užsisakyti prekių pristatymą į namus dronu.

„Kaip įprasta, panašios naujovės Lietuvą pasiekia kiek vėliau negu Vakarų ar Šiaurės Europos šalis. Tačiau labai tikėtina, kad per artimiausius kelerius metus ir mūsų šalyje įprastu vaizdu taps prekes į namus pirkėjams gabenantys dronai ar šaligatviais riedantys robotai kurjeriai“, – sako A.Rutkauskas.

Kaip įprasta, panašios naujovės Lietuvą pasiekia kiek vėliau negu Vakarų ar Šiaurės Europos šalis.

Kita sparčiai tobulinama sritis – elektroninių parduotuvių veiklos automatizavimas. Kuriami ir tobulinami sprendimai, kurie padeda apdoroti ir vykdyti pirkėjų užsakymus kuo mažiau dalyvaujant žmogui, automatizuoti prekių sandėlių veiklą, asortimento ir likučių, tiekimo grandinės valdymą, taip pat naudoti didžiuosius duomenis ir dirbtinį intelektą individualizuojant kiekvieno mūsų apsipirkimo kelionę.

Daug inovacijų kuriama siekiant gerinti apsipirkimo patogumą ir pirkėjų patirtį. Pavyzdžiui, dirbtinis intelektas naudojamas žymint elektroninės parduotuvės prekes, padedant pirkėjui rasti norimas ir labiausiai poreikius atitinkančias prekes ir skatinant pardavimą. Galiausiai tobulinamos ir pačios elektroninės prekybos platformos, ir mokėjimo būdai. Kuriami automatiniai sprendimai, el. parduotuvės kūrimas ir plėtra jau dabar yra nesudėtingi ir prieinami kiekvienam, kuris nori kurti elektroninės prekybos verslą. Kalbant apie mokėjimų inovacijas, sparčiai populiarėja ir vadinamieji „pirk dabar, mokėk vėliau“ mokėjimo sprendimai, leidžiantys pirkėjui atidėti mokėjimą už elektroniniu būdu įsigyjamas prekes ar išskaidyti įmokas dalimis.

„Greičiau ir daugiau, patogiau ir paprasčiau – taip galėtume apibendrinti elektroninės prekybos raidos kryptį. Bendros šalies ir tarptautinės elektroninės prekybos tendencijos liudija, kad ši veiklos sritis įgijusi milžinišką pagreitį, ir prekes ar paslaugas vartotojams teikiančios bendrovės, kurios dar nėra įžengusios į elektroninę prekybą, gerokai rizikuoja“, – teigia SEB banko Inovacijų centro vadovas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų