15min jau rašė, kad pernai VMI net 84 tūkstančius kartų pati pasiėmė valstybei priklausančius pinigus iš skolininkų. Šiemet tokia praktika intensyviai tęsiama – du 15min skaitytojai pasidalino savo istorijomis ir piktinasi, kad VMI elgiasi labai agresyviai.
17 val papildyta VMI komentaru.
Minus 489 eurai
„Neturėdamas jokių skolų bankui atvykau į „Swedbank“ saloną „Akropolyje“ ir paprašiau uždaryti mano turimą sąskaitą. Man buvo pasakyta, kad sąskaitą uždaryti atsisako, nes yra minus 489 eurų rezervuota suma. Debetinėje sąskaitoje, prie kurios nėra jokių prijungtų banko kortelių“, – pasakoja K.Matuliauskas.
Jis piktinasi, kad „be leidimo ir sutikimo „Registrų centro“ iniciatyva yra atidaroma kreditinė sąskaita SEB ar „Swedbank“ bankuose, nors asmuo iki tos dienos bankui įsiskolinimu neturi“ bei neturi nė vienos kreditinės kortelės ar kredito sąskaitos.
„Bankomate žemiau 0,00 EUR neišsiimsi lėšų“, – stebisi K.Matuliauskas.
K.Matuliauskas tikina, kad jau kone pusmetį VMI susidariusią skolą pats mokėjo dalimis ir tikėjosi netrukus ją išmokėti.
„Mano atveju, po VMI laiško gavimo 2017 m. lapkričio viduryje dėl atsiradusios nepriemokos po deklaracijos patikslinimo, aš 2017 m. gruodžio mėnesį pateikiau prašymą VMI išskirstyti nepriemoką per 6 mėnesius“, – sako K.Matuliauskas ir vardija, kad nuo lapkričio kas mėnesį mokėjo po 200 eurų.
Tačiau VMI kantri nebuvo.
„Buvo iššvaistyti Lietuvos mokesčių mokėtojų pinigai apmokėti VMI darbuotojų atlyginimams dėl popierių tvarkymo ir išieškojimo likusiai 397 eurų ir delspinigių sumai“, – piktinasi K.Matuliauskas.
Dabar jaunuolis net negalėtų su VMI atsiskaityti pats – vos įneštų pinigus į banką, jie būtų nurašyti ir neaišku, kiek laiko keliautų.
K.Matuliauskas dėl VMI veiksmų kreipėsi į finansų ministrą Vilių Šapoką ir kitų institucijų vadovus viešu laišku.
Kaltina konstitucinių teisių pažeidimu
K.Matuliauskas atvirauja, kad VMI nurodyme išieškoti skolą įrašyta, kad žmogui vienoje nurodytoje sąskaitoje paliekami disponuoti 122 eurai.
„Tai irgi nėra tiesa – lėšų statusas „rezervuota“ įvykdomas visose turimose banko sąskaitose, šiuo atveju mano nurodytoje sąskaitoje taip pat atsirado minus 449 eurų suma, nors pagal nurodymą toje sąskaitoje nurašymas negalėjo būti vykdomas“, – sako K.Matuliauskas.
Jis įžvelgia net kelis konstitucinių teisių pažeidimus. Be to, verčiamas toliau naudotis nereikalingomis bankų paslaugomis, jis įžvelgia netgi pasikėsinimą į žmogaus sveikatą ir gyvybę.
„Nustatant 120 eurų disponuojamą sumą yra apribojama žmogaus teisė į gyvybę ir žalos organizmui nedarymą. Dirbant programuotojo-vadovo sėdimą darbą 14 valandų per parą, yra privaloma sportuoti su kvalifikuotų specialistų pagalba – tai net ne medikų rekomendacija, tai yra Santaros klinikų medikų nurodymas, parašytas kortelės išraše“, – sako K.Matuliauskas ir skaičiuoja, kad pigiausios treniruotės su priežiūra atsieitų nuo 70 eurų per mėnesį.
Tačiau jis tikina, kad už 120 eurų net prasimaitinti neišeitų.
„Negaliu vartoti rūgštingumą keliantį nesveiką maistą. Todėl kasdien privalau nusipirkti sveikų maistų produktų iš „Biosala“ ir „Maxima“ parduotuvių, maistą pasiruošti namie, susidėti į maisto dėžutes, ir neštis į darbą. Toks maisto krepšelis kiekvieną dieną man kainuoja po 20 eurų. Į biurą einu kasdien – 30 dienų per mėnesį. 600 eurų – tai minimalios išlaidos sveikam maistui Lietuvoje“, – įsitikinęs programuotojas.
Anot jo, žmonės po VMI veiksmų atsiduria itin nemaloniose ir nepatogiose situacijose.
„Šie nurašymai žmones pastato į gyvybei pavojingas situacijas – viena mergina turėjo likti nakvoti prie Stambulo oro uosto durų, nes negalėjo susimokėti už bagažą. Kitas vaikinas turėjo nakvoti lauke prie Klaipėdos traukinių stoties, nes negalėjo nusipirkti bilieto atgal į Vilnių. Ir tūkstančiai kitų istorijų „Facebook“ komentaruose iš tikrų žmonių apie tai, kokį pavojų jų gyvybei sukėlė ši VMI ir „Sodros“ veikla“, – įsitikinęs K.Matuliauskas.
Jis tikina gerai suprantantis mokesčių naudą – „už tuos pinigus yra tvarkomos gatvės ir šaligatviai, kuriomis vaikštau ir važinėju kasdien“.
„Aš sutikau sumokėti ir delspinigius, tiesiog paprašiau šiek tiek žmogiškumo ir leisti susimokėti nepriemoką ne iškart per 10 dienų, o išskirstyti per 6 mėnesius dalimis, pabrėždamas tai, kad man po patikslintos deklaracijos susidariusi neprimoka buvo 1200 eurų, o ne 1 milijonas eurų“, – piktinosi K.Matuliauskas.
Vertėsi per galvą, kad išvengtų antstolių
Kita 15min skaitytoja pasakojo neišmananti mokesčių deklaravimo vingrybių, todėl pernai pateikusi pajamų deklaraciją ramiai gyveno iki šiemet vasario pabaigos. O tuomet – skola, delspinigiai ir 10 dienų terminas, mat buvo pritaikytas per didelis neapmokestinamas pajamų dydis (NPD).
„Pernai balandžio 21 dieną aš pateikiau deklaraciją dėl pajamų. Ir man parodė, kad aš skolinga VMI 547 eurus. Man pasakė, kad čia, ko gero, darbovietė neteisingai apskaičiavo – man sako, pabandykite su buhaltere pasikalbėti, kad patikslintų duomenis. Kai buhalterė patikslino, aš gegužės 2 dieną nuvažiavau vėl į VMI deklaraciją pateikti antrą kartą – man pasakė, kad reikia sumokėti 144 eurus“, – pasakoja ji.
Anot jos, susimokėjusi „ramiai gyveno“ iki vasario 27 d., kol gavo laišką, kuriame nurodyta, kad pateikti neteisingi duomenys.
„Aš iškart vasario 28 dieną nuvažiavau į VMI ir du kartus ten kreipiausi, ryte, po to popiet, aiškinausi, kur ten problema. Tai man vėl pateikė deklaraciją ir parodė tą pačią pinigų sumą – 547 eurus. Plius nuo gegužės 2 d., antros deklaracijos pateikimo dienos, dar paskaičiuoti delspinigiai – 36 eurai su centais“, – stebėjosi moteris.
Tačiau labiausiai ją išgąsdino tai, kad VMI jau ruošėsi skolos išieškojimą perduoti antstoliams.
„Man pasakė, kad ruošiami dokumentai perduoti antstoliams, vadinasi, tuos pinigus išieškos iš manęs. Aš bandžiau derėtis ten, tiesiog prašiau, maldavau, kad leistų per tam tikrą laiką sumokėti. Galiausiai, tiesiog, aš gavau tų pinigų, sumokėjau, kad nereikėtų su antstoliais turėti problemų“, – sako skaitytoja.
Ji dar nenori nuleisti rankų – kreipėsi ir į darbo buhalteriją, kad patikslintų duomenis, susirinko banko išrašus, atlyginimų pažymas ir kitus dokumentus.
„Na, žinote, mano nuomone, tai VMI labai neteisingas yra požiūris ir elgesys, kadangi jie man jokio perspėjimo neatsiuntė, aš jokių laiškų negavau. Kaip anksčiau būdavo, kad atsiunčia. Mano nuomone, čia yra labai neteisingai daroma, elgiamasi su žmogumi, lyg sužlugdymo taktika. Aišku, jie nori atsiimti tarsi jiems priklausančius pinigus, o man atrodo, kad kažkas buhalterijoje netvarkoje“, – sako moteriškė.
Ji įsitikinusi, kad ir delspinigius VMI turėtų skaičiuoti nuo tos dienos, kada atsiunčia pranešimą apie įsiskolinimą.
„Aš gi metus nieko nežinojau, kad skolinga esu. Aš buvau biudžetinė darbuotoja ir bet kokioje įstaigoje dirbant buhalterė skaičiuoja, kiek ant popieriaus atlyginimas, atskaičiuoja visokiausius mokesčius, kiek reikia į sąskaitą pervesti. Buvau kažkaip pakankamai rami“, – sako 15min skaitytoja.
Ji patikina, kad painiavos galėjo susidaryti, kadangi vienu metu dirbo dviejose darbovietėse, taip pat „trumpai dirbta dar vienoje darbovietėje, o dar buvo metalo priduota į metalo supirkimo punktą“.
VMI paaiškino: terminas yra gegužės antroji
VMI Nepriemokų administravimo departamento direktorė Irina Gavrilova įspėja, kad terminas, iki kada gyventojai privalo deklaruoti pajamas ir susimokėti priklausančius mokesčius – gegužės antroji.
„Ši konkreti situacija susidarė po to, kai gyventojas deklaruodamas savo gautas pajamas už 2016 m. pateiktoje deklaracijoje nurodė nekorektiškus duomenis ir VMI atlikusi duomenų pagrįstumo patikrinimą, apie tai jį informavo. Pastarasis savo klaidą ištaisė ir 2017 metų spalio 27 d. pateikė patikslintą deklaraciją, kurioje deklaravo mokėtiną gyventojų pajamų mokesčio sumą (už 2016 m.)“, – apie pirmąją situaciją teigia I.Gavrilova.
Pernai lapkričio 15 d. VMI išsiuntė minėtam gyventojui pranešimą apie jo turimą skolą, su kuriuo jis susipažino Mano VMI portale. Gruodžio 18 d. gyventojas kreipėsi į mokesčių administratorių informuodamas, kad skolą nori sumokėti dalimis pagal jo pateiktą grafiką.
„Jis gavo išsamų VMI paaiškinimą kokius dokumentus mokesčių administratoriui turėtų pateikti, kad skolos mokėjimas būtų išdėstytas dalimis, t.y. sudaryta mokestinės paskolos sutartis. Gyventojas prašymo ir dokumentų, reikalingų sudaryti mokestinės paskolos sutartį, nepateikė, sutarties sudarymo neiniciavo, todėl 2018 m. vasario mėn. 21 m. mokesčių administratorius pradėjo išieškojimo veiksmus įstatymų numatyta tvarka“, – sako I.Gavrilova.
Ji pažymi, jog VMI negali paimti kreditų gyventojų sąskaita iš jų bankų sąskaitos, o išieškojimo iš kreditinių sąskaitų kredito įstaigos nevykdo jokiais atvejais.
„Šiuo konkrečiu atveju sąskaita yra debetinė. Pradėjusi išieškojimo veiksmus VMI, kaip įprasta, išsiuntė apie tai informaciją per PLAIS bankui, kuris nurašymo nurodymą gyventojui ir atvaizdavo su minuso ženklu. Ši suma su minuso ženklu nereiškia, jog mokesčių administratorius šias lėšas nuskaitė. VMI nėra išieškojusi iš minėto asmens mokesčio skolos“, – patikina I.Gavrilova.
Išieškojimo veiksmus VMI turi teisę pradėti jau sekančią dieną po to, kai gyventojui atsiranda mokesčių skola, o išieškojimą iš sąskaitos vykdyti turi teisę „nuo pirmo euro“.
„Tačiau vadovaudamasi protingumo kriterijais, VMI gyventojus visuomet po skolos susidarymo informuoja ir siūlo susimokėti, o net ir tuomet, kai mokesčių mokėtojas nepaiso VMI priminimų apie skolą ir savo prievolių nevykdo, nenurašo visų sąskaitoje esančių lėšų, o palieka laisvai disponuojamą sumą (122 eurai)“, – sako I.Gavrilova.
VMI pažymi, jog visuomet informuoja gyventojus apie nepateiktą deklaraciją bei turimas mokesčių skolas e.paštu, o tuo atveju jei gyventojas tokio neturi – ir klasikiniu paštu.
Antstolis kraipo galvą: 10 dienų – mažai
Tai, kad skolininkams paliekama vos 10 dienų padengti skolą VMI, nuostabą kelia net ir antstoliams – net ir mokesčių administravimo įstatyme yra įtvirtintas 20 dienų terminas.
„Mokesčių administravimo įstatymas nustato terminas, ten, man atrodo, yra 20 dienų terminas. Įdomu, kodėl VMI taikomas tas 10 dienų“, – stebisi antstolis Arminas Naujokaitis.
Jis papasakojo ir daugiau skolų išieškojimo subtilybių.
„VMI savo nepriemokas iš pat pradžių inkasuoja patys ir tik po tam tikro laiko, jei neateina piniginių lėšų, bijau pasakyti, regis, per mėnesį, priima sprendimą pateikti tolesniam išieškojimui. Pirminis išieškojimas vyksta VMI – ji pati inkasuoja pinigus“, – sako antstolis.
Jis paaiškina, kokių problemų gyventojams padaro toks įšaldymas.
„Jei sąskaitoje yra nulis ir jums inkasuoja, pavyzdžiui, 500 eurų – sąskaita tampa minusinė. Minusas mažėja tada, kai įkrenta pinigų. Tai nėra banko kreditas“, – sako A.Naujokaitis.
Tačiau jei banko klientas tuo metu yra paėmęs paskolų, jis jų negalės bankui mokėti – VMI turi pirmenybę prieš bet kokius sutartinius sandorius.
„Jei skolininkas nori grąžinti kreditą bankui, pvz., panaudojo kredito limitą, ir jam uždedamas areštas, įnešti pinigai bus nurašomi ne kreditui dengti, o VMI. Jūs automatiškai negrąžinate kredito, nes tai yra sutartinis santykis, o čia jau pagal įstatymus kaip ir prilyginta teismo sprendimui – priverstiniam išieškojimui. Todėl eina prioriteto tvarka“, – aiškina A.Naujokaitis.
Jis patikina, kad nurašyti pinigų nuo kreditinės kortelės sąskaitų institucijos negali – už klientą nesiskolina.
„Šiaip būna pasakų, kad nei iš šio, nei iš to, niekam nežinant, bac ir nurašyta. Visuomet yra priimamas sprendimas, jis įkeliamas į Elektroninės valdžios vartus, iškart gautumėte į elektroninį paštą. Iš savo patirties matau, kad žmonės dažniausiai ignoruoja – ai, atėjo kažkoks pranešimas. O jei tai pranešimas, kad nustatyta nepriemoka, tai jau po kažkiek dienų VMI pinigus inkasuoja. Aišku, būna ir pas mus atvejų, kad vis dar nieko nežino ir nesupranta. Kai kurie žmonės sako, kad pasaulis plokščias“, – stebisi antstolis.
Anot jo, jei žmonės pranešimus ignoruoja, procesai nesustoja. Jis sutinka, kad daliai gyventojų sunku apsiskaičiuoti ir tinkamai deklaruoti mokesčius.
Tačiau A.Naujokaitis patikina, kad antstoliams dėl mokesčių nepriemokų skolininkai perduodami itin retai – VMI pati bando reikalingą sumą nusirašyti mėnesį ar ilgiau.
„Mes jau, kaip sakoma, gauname išgręžtą iš VMI. Jei žmogus kažką veikia ar daro, pas mus nepatenka – VMI nugręžia ir iki antstolių jau neprieina. Na, būna atvejų, kad didesnės sumos nebent, ir iškart žmogus negali atsiskaityti“, – sako antstolis.
Pinigų areštas iš tiesų gali įšaldyti banko sąskaitas ilgam laikui, net jei jose pinigų pakanka.
„Jei areštas uždėtas penktadienį, tai sąskaita bus įšaldyta ir penktadienį, ir šeštadienį, ir sekmadienį, ir dar pirmadienį. Tai veikia kaip ir bankų pavedimai – jei atliekate pavedimą, irgi gaunate arba tą pačią dieną, arba kitą. O jei savaitgalis – eina kelias dienas. Taip ir ši sistema įšaldo sąskaitas, tačiau paprastai suveikia per vieną dieną“, – sako A.Naujokaitis.
Jis patikina, kad antstoliai taip pat naudojasi Piniginių lėšų apribojimų informacine sistema, kaip ir VMI, „Sodra“, Lietuvos bankas ar muitinė.
„Swedbank“: tai ne kreditas
Bankas „Swedbank“ patikslino, kad jei kliento sąskaitoje yra rezervavęs sumas VMI pajamų mokesčių nepriemokai, tai nėra kreditas klientui – rodomas minusinis sąskaitos likutis klientui.
„Tai nėra joks banko kreditas, už šią rezervaciją nėra skaičiuojamos jokios palūkanos. Kai kliento sąskaita pasipildys, ši suma bus nurašyta pagal VMI reikalavimą. Nurašymas gali vykti ir dalimis, kol bus padengta visa reikalaujama suma. Jei sąskaitoje būtų buvę pakankamai lėšų – jos būtų buvę nuskaitytos iš karto“, – sakė „Swedbank“ atstovas spaudai Saulius Abraškevičius.
Skolininko piniginių lėšų apribojimai teikiami ir tvarkomi elektroniniu būdu per Piniginių lėšų apribojimų informacinę sistemą (PLAIS).
„Tai reiškia, kad bankas iš antstolių, „Sodros“, VMI ar kitų institucijų gautus nurodymus priverstinai nurašyti skolininko pinigines lėšas ar apriboti disponavimą lėšomis sąskaitose gauna centralizuotai per šią informacinę sistemą. Tokių nurodymų duomenų pakeitimas ir/ar anuliavimas taip pat yra pateikiamas centralizuotai per PLAIS. Bankas neturi teisės priimti jokių sprendimų dėl gautų duomenų teisingumo, o tik automatiškai vykdo nurodymus. Jei klientas turi klausimų dėl VMI reikalavimo pagrįstumo, reikėtų aiškintis tiesiogiai su VMI“, – patikina S.Abraškevičius.
Registrų centras paaiškino kaip veikia sistema
Nuo skolų turinčių asmenų sąskaitų įsiskolinimus nurašo ar sąskaitas apriboja ne Registrų centro tvarkoma PLAIS (t.y. technologinis įrankis), o nurodymų teikėjai, t.y. antstoliai, VMI, „Sodra“ arba muitinė, 15min paaiškino Registrų centro atstovai
„Registrų centras iš asmenų sąskaitų pinigų neišieško, juo labiau niekam sąskaitų kredito įstaigose neatidarinėja nei be leidimų, kaip rašo skaitytojas, nei „su leidimais“, – sako Registrų centro atstovė spaudai Kristina Petrošienė.
Ji aiškina, kad sistema veikia taip: iš Sodros, antstolio, VMI, muitinės gauti apribojimo ir skolos nurašymo nurodymai per PLAIS yra perduodami į kredito įstaigas, kuriose yra skolininko sąskaitos, o kredito įstaigos iš skolininko sąskaitų nurašo išieškomas sumas.
„Nurašydamas lėšas, PLAIS vadovaujasi tam tikromis sąskaitų parinkimo taisyklėmis: lėšos visų pirma būna nurašomos nuo tos sąskaitos, kurioje lėšų likutis yra pakankamas padengti skolą. Jei vienoje sąskaitoje nepakanka lėšų, parenkama kita sąskaita, kurioje yra didžiausias likutis – kad būtų galima skolą nurašyti su mažiausiomis išlaidomis skolininkui, iki bus nurašyta visa skola“, – aiškina K.Petrošienė.
Atliekant priverstinį skolos išieškojimą, asmens sutikimas nereikalingas, o lėšos gali būti išieškomos iš visų sąskaitų. Jei sąskaitose pinigų nėra, laukiama, kol jie atsiras, nes „Sodros“, VMI ar kitų PLAIS besinaudojančių institucijų pateikti apribojimai galioja tol, kol bus visiškai įvykdytas skolos nurašymas, ir apribojimus pateikusi institucija juos atšauks.