Inga Ruginienė: Centas prie cento, arba Dar vienas būdas pakelti kainas

Lietuvos bankas (LB) nuo 2025 m. gegužės siūlo atsisakyti 1 ir 2 centų prekyboje atsiskaitant grynaisiais. Pasiūlymas stumiasi į priekį kelyje nesutikdamas jokio pasipriešinimo.
Inga Ruginienė
Inga Ruginienė / Asmeninio archyvo nuotr.

Netgi priešingai, LB atstovai džiūgaudami praneša, jog šių monetų atsisakymui ir apvalinimui pritaria net 63 proc. Lietuvos gyventojų. Tikslas – kad pritartų dar daugiau, ir tam planuojama skirti 300 tūkst. eurų. Tiek kainuos LB informacinė kampanija.

Teigiama, jog apvalinimas bus taikoms visam pirkinių krepšeliui mokant grynais. Jeigu viso pirkinių krepšelio suma baigiasi 1 arba 2 centais, būtų apvalinama iki 0, jei baigiasi 3 ar 4 centais, į didesnę pusę – iki 5 centų.

Bet kas atsitiks su kainomis? Pasvarstykime. Dabar didžioji dauguma kainų šalia eurų po kablelio turi 98, 69 ar pan. centus. Tai daroma masiškai, nes psichologiškai atrodo, kad tai daug mažesnė kaina. Tokia kainodara, žinoma, išliks, nes ji tiesiog per daug apsimoka. Bėda ta, kad pasiėmęs viena prekę, kuri kainuoja, pvz., 9,97 euro, kasoje mokėsite 10. Žinoma, jei mokėsite grynaisiais ir jei neturėsite lygiai. Jeigu atsiskaitysite kortele, - trijų centų jūs neprarasite... Kur čia logika?

Kodėl mano silpno regėjimo močiutė, kuri negali naudotis banko kortele, todėl atsiskaito tik grynaisiais, turės permokėti? Ar čia dar vienas triukas kuo labiau žmones atbaidyti nuo grynųjų, ar bankams vis dar per mažai klientų? LB sakosi atlikusi 200 tūkst. sausio mėnesio kasos kvitų tyrimą trijuose prekybcentriuose ir nustačius, jog apvalinimo poveikis išlaidoms grynais vartotojui bus 0,01 proc. Net jeigu ir tik tiek (dar neaišku, ar tyrimas darytas tik didmiesčiuose ar ir kaimiškose vietovėse, be to, sausio mėnesį po švenčių ir šiaip žmonės perka mažiau), kodėl aš turiu mokėti papildomai?

Arba štai bandelė, kuri dabar kainuoja 77 centus (vėlgi, jei mokėsite grynais ir neturėsite lygiai, ji jums kainuos 80 ct). Ar yra tikinčių, kad ypač mažos vertės prekių kaina nesikeis davus startą šitam šalies „išcentinimui“? Ar prekybininkai susitaikys su galimu kainų sumažėjimu 1 ir 2 centais, kai yra tikimybė, jog apvalinimas išpuls pirkėjo naudai? Ar, pavyzdžiui, 1,69 kainuojanti prekė bus nukainuota iki 1,65 ar priešingai – pakils iki 1,75?

Prisiminkime įtikinėjimus euro įvedimo nauda. Buvo gulama kryžiumi, kad kainos dėl to nekils. Nes juk įrodyti, kad kilo būtent „dėl to“ praktiškai neįmanoma. Yra gi begalybė kitų priežasčių: padidėjusios išlaidos gamybai, per didelis eurų srauto įliejimas į rinką, kainų artėjimas prie eurozonos vidurkio ir pan. Dabar vėl girdime apie lengvą „prisitaikymo skausmą“, o jau po to gyvensime sau visi ramūs ir dėkingi, kad kišenių nebeplėšo tie smulkūs centai. Ir tikrai tikrai prekybininkai nepasinaudos situacija kilstelėti kainų.

Teigiama, kad dėl šio pasiūlymo centrinis bankas kasmet sutaupytų 0,5 mln. eurų smulkioms monetoms kalti ir prižiūrėti, nes daug jų pametama (suprask, kaip tyčia iš kišenės iškrenta būtent 1 ir 2 centų vertės monetos) arba nugula taupyklėse. Ar ne geriau tuomet būtų investuoti į kampaniją raginant žmones smulkias monetas iš savo taupyklių išsikeisti į stambesnius pinigus?

Taip pat kaip vienas pagrindinių pateikiamas ir tvarumo argumentas. Bet ar būtina tiek tų monetų kasmet kaldinti, juk to nedarant jų mažėtų natūraliai. Jau nekalbant apie tvarumo argumento ironiškumą šalyje, kurios sostinė šildoma mazutu.

Dar teigiama, jog apvalinimas Lietuvoje nėra naujiena, jis šiuo metu taikomas kurui degalinėse. Bet ten apvalinami trys skaičiai po kablelio, o ne du. Todėl šiuo atvejui perkant daugiau laimi vartotojas.

Aišku, perskaičiusi straipsnį kažkam pasirodys, kad 1 ar 2 centai – anokia čia problema. Tačiau kodėl mes nuolat turime ką nors prarasti, juk centas prie cento, metai iš metų, o ten jau, žiūrėk, ir susidaro suma.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų